Môže spotrebiteľ odstúpiť od kúpy v „kamennom“ obchode?
Možnosť vrátiť tovar, ktorý spotrebiteľ zakúpi v „kamennom“ obchode a potom sa mu prestane páčiť, alebo zistí, že niečo také nepotrebuje zo zákona neexistuje. Zákon spotrebiteľovi dáva právo odstúpiť od zmluvy iba v prípadoch uzatvorenia zmluvy prostredníctvom prostriedkov diaľkovej komunikáce (klasicky cez internet alebo teleshopping), v prípadoch uzatvorenia zmluvy mimo priestorov obvyklých na podnikanie a v prípade zmluvy o spotrebiteľskom úvere. Niektorí predajcovia možnosť vrátenia alebo výmeny tovarov za iné v určitých lehotách poskytujú, o čom zákazníkov informujú spravidla na doklade o kúpe alebo oznamom pri pokladni.
V týchto prípadoch si môžu stanoviť rôzne podmienky (napr. predložiť nepoužité tovary s originálnymi visačkami a iné.) a spotrebiteľ môže v prípade splnenia týchto podmienok trvať na odstúpení od zmluvy. Predávajúci nemusí vždy vracať peniaze, ale môže sa zaviazať napr. k výmene či vráteniu ceny formou kreditu na zákaznícku kartu. V prípade, že vec nemá očakávané vlastnosti, môže spotrebiteľ využiť rozpor s kúpnou zmluvou.
Zákonný podklad:
§ 8 zákona 108/2000 Z. z o ochrane spotrebiteľa pri podomovom predaji a zásielkovom predaji, § 13 zákona 129/2010 Z. z. o spotrebiteľských úveroch a iných úveroch a pôžičkách