Na čo si dať pozor pri vianočných nákupoch

Obsah prosincového dTestu

Aktuální číslo časopisu dTest 12/2019 Obsah prosincového dTestu

Publikované v časopise 12/2019

S blížiacimi sa Vianocami prichádza už tradičná nákupná horúčka. Dôležité je nepúšťať sa do nákupu vianočných darčekov bezhlavo a bez predchádzajúcej úvahy. Dobre zvážte svoje finančné možnosti a vytvorte pre svoju peňaženku únosný plán. Zamyslite sa. Stojí potenciálne krátkodobé nadšenie blízkeho nad rozbaleným darčekom za takú investíciu?

Na darčeky si nepožičiavajte

Poskytovatelia spotrebiteľských úverov sú si veľmi dobre vedomí, aké má predvianočné obdobie potenciál, a vedia, ako z neho čo najviac ťažiť. Veľakrát tak tlačia na spotrebiteľov, aby si na darčeky, na ktoré nemajú peniaze, požičali, a ideálne sa veľmi nezaujímali o to, ako dlho a v akej výške budú úver splácať. Zlaté pravidlo znie: požičiavajte si len na to, čo vám bude slúžiť dlhšie, než to budete splácať. Rozhodne nie je rozumné požičiavať si na hračky pre deti či módnu elektroniku.

Mnoho ľudí využíva ponuku odloženej platby za tovar, nie každý si však uvedomuje, že si týmto variantom úhrady vlastne vyhotovuje špeciálny typ pôžičky. Splátkový predaj je totiž synonymom pre viazaný spotrebiteľský úver.

Čím sa líši viazaný spotrebiteľský úver od klasickej formy úveru? Je určený výhradne na financovanie určitého tovaru alebo služby a zvyčajne sa uzatvára priamo u obchodníka v mieste predaja. Nenechajte sa však zmiasť − predajca vám službu len sprostredkuje, úverovú zmluvu uzatvárate vždy s poskytovateľom, teda bankou či nebankovou spoločnosťou. Príkladom môže byť nákup mobilného telefónu na splátky. Pokiaľ ho kúpite v e-shope a svoju voľbu chcete zmeniť, môžete telefón do 14 dní obchodníkovi vrátiť, tým automaticky zanikne aj úver. Musíte to dať však veriteľovi vedieť.

Ak ste mobil kúpili v kamennej predajni, odstúpenie od kúpnej zmluvy nie je možné. Úver však vždy môžete predčasne splatiť.

Spotrebiteľský úver je pomerne jednoduché zrušiť. Pokiaľ nie je uzavretý ako úver na bývanie, môžete od neho odstúpiť do štrnástich dní od jeho uzatvorenia bez udania dôvodu. Oznámenie o odstúpení je potrebné zaslať v písomnej podobe na adresu úverovej spoločnosti a vypožičané peniaze musíte, pochopiteľne, vrátiť. Lehota na vrátenie peňazí je maximálne tridsať dní od odstúpenia a úroky vám budú účtované iba za obdobie, keď ste mali peniaze skutočne u seba.

Pokiaľ už sa teda pre úver na vianočné darčeky rozhodnete, starostlivo si preštudujte parametre produktu a nenechajte sa obalamutiť výhodne pôsobiacou úrokovou sadzbou − vždy sa zaujímajte o RPMN (ročná percentuálna mieru nákladov), z ktorej zistíte, koľko skutočne zaplatíte navyše.

Zlý výber darčeka

Je to nemilé, no všetci to poznáme − s napätím pozorujeme obdarovaného pri rozbaľovaní darčeka a na konci jeho reakcia nezodpovedá nášmu očakávaniu. Či už je to preto, že mu nesedí veľkosť, danú vec má, alebo sme sa jednoducho len netrafili do vkusu. Je však škoda, aby vec doma lapala prach a naša investícia bola zmarená.

Ak si darčekom nie ste stopercentne istí, je rozumnejšie zaobstarať ho na internete − tam spravidla máte právo vrátiť tovar do 14 dní od jeho prevzatia, a to bez udania dôvodu. Existuje však niekoľko výnimiek, keď kúpený tovar vrátiť nie je možné. Ide napríklad o tovar podliehajúci rýchlej skaze, ako sú niektoré potraviny či rezané kvety, nosiče digitálneho obsahu (DVD, CD) s porušeným originálnym obalom, tovar upravený podľa špecifického želania zákazníka alebo také produkty, ktoré sú predávané v uzavretom obale, pričom obal bol porušený a tovar nemožno vrátiť do predaja z hygienických dôvodov. Typicky môže ísť o kozmetiku, napríklad krémy na tvár, zubné kefky či erotické pomôcky.

Ak sa teda rozhodnete tovar kúpený v e-shope vrátiť a odstúpite od zmluvy, najneskôr do 14 dní od odstúpenia musíte predajcovi odovzdať tovar, ak ste tak neurobili zároveň s odstúpením. Rovnakú lehotu má predajca na vrátenie peňazí − vrátiť musí vždy všetky finančné prostriedky, ktoré od vás v súvislosti s nákupom dostal, a to rovnakou cestou, akou ich od vás prijal, ibaže si prajete spôsob iný. Poštovné pri vrátení tovaru podnikateľovi však už platíte vy. Nenechajte sa zaraziť ani tým, že je vám predajca povinný vrátiť za dodanie tovaru len sumu zodpovedajúcu najlacnejšiemu variantu dodania tovaru, ktorú ponúka.

V kamennej predajni sa na podmienky výmeny či vrátenia tovaru vždy pýtajte a vyžiadajte si ich ideálne v písomnej podobe. Zákon vám totiž právo tovar vrátiť nezaručuje.

Našťastie sa obchodníci vo výhodných podmienkach vrátenia či výmeny tovaru predháňajú a idú často štedro nad zákonný rámec. Obzvlášť v období Vianoc majú pochopenie pre to, že sú nákupy trochu riskantné, a aj kamenné predajne túto možnosť zavádzajú či internetoví predajcovia predlžujú dvojtýždňovú lehotu na odstúpenie napríklad do konca roka alebo až do polovice januára.

Nevhodný darček môžete poslať ďalej

Ak ste zmeškali lehotu na vrátenie tovaru, nezúfajte. V povianočnom období ožívajú bazáre a aukčné servery. Nevhodné darčeky môžete skúsiť predať buď na internete, alebo aj na blších trhoch. Stále populárnejšie sú aj takzvané swapy čiže výmeny vecí bez účasti peňazí.

Nákup medzi nepodnikateľmi má svoje špecifiká. Tak napríklad záruka na tovar automaticky neprechádza na nového majiteľa, na jej prevod je potrebné zvlášť myslieť a spísať postúpenie práv z chybného plnenia. Nepodnikateľ predajca nemusí poskytovať záruku ako obchodník, ale ručí za to, že tovar je pri odovzdaní v poriadku, zodpovedá opisu a dohode. Ak predávate čokoľvek svojpomocne, opíšte vec prinajmenšom tak, aby kupujúci dostal informácie, ktoré by zaujímali aj vás samotných.

Príležitostný predaj domácich prebytkov sa nepovažuje za podnikanie, nemusí sa nikam hlásiť ani zdaniť. Aj tu však buďte obozretní a predovšetkým v situáciách, keď obchod neuzatvárate cez overeného a spoľahlivého sprostredkovateľa, neposielajte napríklad ľuďom tovar skôr, než dostanete peniaze.

Keď sa darček rozbije

Iná vec je, keď ste síce darček vybrali dobre, no konkrétny kus má nejakú chybu − buď nefunguje, ako má, chýba niektorá časť, alebo je poškodený. Reklamovať ho možno síce až do dvoch rokov po nákupe, mali by ste však svoje práva uplatniť bez zbytočného odkladu od chvíle, keď si chybu všimnete. Predajca by vám mohol vyčítať, že vaše zaháľanie problém ešte zhoršilo, a nevyhovieť tak vašej požiadavke.

Na reklamáciu si vezmite so sebou chybný tovar a nejaký dôkaz o nákupe − buď účtenku, alebo napríklad záznam z internetového bankovníctva o prebehnutej platbe. Dobre si rozmyslite, ako si prajete situáciu vyriešiť − môžete požadovať nový kus, vrátenie peňazí, zľavu z kúpnej ceny alebo obyčajné odstránenie chyby. Pracovník poverený vybavovaním reklamácií spíše reklamačný protokol. Trvajte na tom, aby v ňom bola čo najpresnejšie opísaná chyba aj riešenie, aké požadujete.

Ak reklamujete u internetového predajcu, tovar zašlite spolu s popisom problému a požadovaným riešením. Odporúčame ho odosielať s doručenkou, aby ste mali prípadne dôkaz o potvrdení svojho práva.

Uplatnením reklamácie začína plynúť 30-dňová lehota, ktorú má predajca na jej vybavenie. Ak vám nevyhovie a vy si za svojou požiadavkou stále stojíte, obráťte sa na súdneho znalca − ich databázu nájdete na našich webových stránkach www.dtest.sk/znalci.

Tak v prípade vrátenia darčeka, ako aj pri reklamácii patrí právo vždy tomu, kto uzavrel obchod. V praxi sa väčšinou totožnosť človeka, ktorý právo uplatňuje, veľmi nerieši, no radšej sa na to nespoliehajte. Ideálne darčeky reklamujte vy sami, no pokiaľ z nejakého dôvodu chcete, aby to urobil obdarovaný, môžete mu písomne postúpiť práva z chybného plnenia.

Povianočné zľavy a výpredaje

Výhodné ponuky zaplavujúce obchody po sviatkoch využívajú predovšetkým tí, ktorí pod stromčekom našli poukazy či obálky s peniazmi. S príchodom do nákupného centra v novom roku by mohol mať človek pocit, akoby sa všetok tovar počas Silvestra azda pokazil − z výkladov na vás kričia obrovské percentuálnej zľavy aj lákavé ponuky typu 1 + 1 zadarmo. Často ide o zľavy skôr kozmetického charakteru, ktorých hlavným účelom je nalákať zákazníkov do predajne. Keď si ich preklepnete zblízka, zistíte, že napríklad platia len na veľmi úzky výber tovaru alebo objavíte zákerné slovíčka „až“ a „od“ napísané oveľa menším písmom.

Ďalším problémom je, že vôbec nemusíte vedieť, koľko ešte pred pár týždňami tovar stál. Je dosť možné, že úplne rovnako, a predajca len falošne navyšuje predchádzajúcu cenu. Aj keď

obchodná inšpekcia môže takúto praktiku pokutovať, bohužiaľ sa k nej stále mnohí uchyľujú. Je nutné teda zachovať chladnú hlavu a nenechať sa opiť rožkom.

Ani vylúčenie zákonom garantovaných práv, teda napríklad na reklamáciu, nie je z dôvodu zlacnenia tovaru možné. Výnimkou by bola iba situácia, keby bola zľava poskytnutá z dôvodu chyby tovaru − pre takúto chybu už logicky reklamovať tovar nie je možné. Tento dôvod zľavy však musí byť od začiatku zjavný a v masových povianočných výpredajoch sa s ním skôr nestretnete.

Aj keď to mnohokrát nie je pod tlakom marketingových trikov jednoduché, je dôležité nepodľahnúť kvázi výhodným ponukám a každý nákup starostlivo zvážiť. Ak máte pocit, že vás obchodník klame prezentovanou zľavou a cítite sa pod tlakom, môžete sa kedykoľvek poradiť v našej spotrebiteľskej poradni − prostredníctvom webového formulára www.dtest.sk/eporadna či na telefónnej linke 299 149 009.


Prihlásiť