Hudba v obchodoch ovplyvňuje správanie zákazníkov

Obsah aprílového dTestu

Aktuální číslo časopisu dTest 4/2024 Obsah aprílového dTestu

Sdílejte

Vydané: 10.12.2019   

Reprodukovaná hudba v obchodoch ovplyvňuje správanie zákazníkov bez toho, aby si to uvedomovali. Zvolená muzika je pevnou súčasťou marketingovej stratégie reťazcov. Najvhodnejšie bývajú pomalé a nevtieravé skladby bez reklám.

V obchodoch je málokedy ticho. Okrem prevádzkového šumu v nich beží rádio, nahrávky, často tiež reklamné oznámenia. Niektorí zákazníci tieto zvuky úplne vytesnia so svojho vedomia a nezaoberajú sa nimi, iných ozvučenie teší alebo ich, naopak, rozčuľuje. Dobre zvolená hudba je súčasťou marketingu. Podporuje špecifickú atmosféru prevádzky a jej prítomnosť podstatne odlišuje kamenné obchody od e-shopov. Napríklad mäkký sveter pôsobí jemnejšie pri ladných tónoch sláčikového kvarteta než pri rockovej skladbe.

Aj keď zákazník nevníma, čo počuje, zvuky ovplyvňujú jeho emócie. Pri pomalej hudbe chodíme pomalšie a viac si prezeráme tovar v regáloch, pri rýchlej sme ráznejší a viac tovaru prehliadneme. Keď je pieseň nevhodná alebo príliš hlasná, môže klientov rozčuľovať alebo znervózňovať, odrádzať od nákupu a od zotrvania v obchode. Všeobecne platí, že ak chce predajca osloviť široký okruh zákazníkov, zvolená hudba by mala byť čo najnápadnejšia. Väčšie obchodné reťazce sa spoliehajú na osvedčené zoznamy skladieb, ktoré podporujú ich značku. Vyhranenejšie značky s mladšou cieľovou skupinou používajú, naopak, skôr dynamickú a hlasnú hudbu.

Rakúska spotrebiteľská organizácia VKI uskutočnila prieskum na Facebooku a medzi zákazníkmi viedenského obchodného centra. Mladší ľudia hudbu z okolia často nevnímali, starších zvukové vnemy pri nákupoch rušili. V predvianočnom čase je neustále opakovanie reklamných motívov vnímané ako príliš agresívne.


Prihlásiť