Ako tento vzor využiť?
Odmietnutie nástupu na palubu lietadla
Občas sa stane, že letecké spoločnosti potvrdia pasažierom rezerváciu na viac miest, ako je v lietadle k dispozícii. Pokiaľ je Vám z tohto dôvodu odmietnutý nástup na palubu lietadla, dopravca, ktorý let prevádzkuje, je Vám povinný ponúknuť peňažnú náhradu
a pomoc.
Dopravca väčšinou najprv vyzve dobrovoľníkov aby sa vzdali svojich rezervovaných miest za dohodnutú náhradu. Pokiaľ sa neprihlásite ako dobrovoľník, dopravca Vám musí vyplatiť nasledujúce náhrady:
- 250 EUR v prípade všetkých letov na vzdialenosť 1500 km alebo menej
- 400 EUR v prípade všetkých letov v rámci EÚ nad 1500 km a všetkých ostatných letov od 1500 km do 3500 km
- 600 EUR v prípade všetkých letov dlhších než 3500 km mimo EÚ.
Náhradu je možné znížiť o polovicu v prípade, že meškanie Vášho odletu týmto nepresiahne 2, respektíve 3 a 4 hodiny, podľa vyššie uvedených kategórií.
Zároveň Vám dopravca musí poskytnúť:
- možnosť voľby medzi preplatením ceny letenky a náhradnou prepravou do konečného miesta určenia, príp. i bezplatný let späť do pôvodného miesta odletu,
- stravu a občerstvenie,
- v prípade nutnosti prenocovania aj ubytovanie v hoteli (vrátane prepravy) a komunikačné spojenie.
Tieto práva môžete uplatňovať na všetky lety v rámci EÚ, vrátane charterových.
Pozor! Dopravca môže odmietnuť nástup na palubu cestujúcemu, pokiaľ:
- dôjde zo strany cestujúceho k porušeniu predpisov platných v krajine odletu, príletu alebo preletu,
- ak je cestujúci postihnutý prenosnou chorobou, ktorá podlieha povinnému hláseniu alebo svojím momentálnym telesným či duševným stavom ohrozuje bezpečnosť cestujúcich a letu,
- porušuje svojím správaním verejný poriadok alebo nie je vhodne oblečený.