Sťažnosť Slovenskej obchodnej inšpekcie pri odmietnutí nástupu do lietadla, v prípade zrušenia alebo veľkého meškania letov

Obsah aprílového dTestu

Aktuální číslo časopisu dTest 4/2024 Obsah aprílového dTestu

Vydané: 1.4.2012   

Bol Váš let zrušený? Malo lietadlo niekoľkohodinové meškanie? Alebo Vám snáď bol odmietnutý nástup na palubu lietadla, aj keď ste mali platnú letenku? A letecká spoločnosť, ktorá let prevádzkuje, Vašu  sťažnosť nevybavila včas alebo ju vybavila neuspokojivo? Potom venujte pozornosť nasledujúcim  informáciám.
 

Ako tento vzor využiť?

Odmietnutie nástupu na palubu lietadla
Občas sa stane, že letecké spoločnosti potvrdia pasažierom rezerváciu na viac miest, ako je v lietadle k dispozícii. Pokiaľ je Vám z tohto dôvodu odmietnutý nástup na palubu lietadla, dopravca, ktorý let prevádzkuje, je Vám povinný ponúknuť peňažnú náhradu
a pomoc.

Dopravca väčšinou najprv vyzve dobrovoľníkov aby sa vzdali svojich rezervovaných miest za dohodnutú náhradu. Pokiaľ sa neprihlásite ako dobrovoľník, dopravca Vám musí vyplatiť nasledujúce náhrady:

  • 250 EUR v prípade všetkých letov na vzdialenosť 1500 km alebo menej
  • 400 EUR v prípade všetkých letov v rámci EÚ nad 1500 km a všetkých ostatných      letov od 1500 km do 3500 km
  • 600 EUR v prípade všetkých letov dlhších než 3500 km mimo EÚ.

Náhradu  je  možné znížiť  o polovicu  v prípade,  že  meškanie  Vášho  odletu  týmto nepresiahne 2, respektíve 3 a 4 hodiny, podľa vyššie uvedených kategórií.

Zároveň Vám dopravca musí poskytnúť:

  • možnosť voľby medzi preplatením ceny letenky a náhradnou prepravou do konečného      miesta určenia, príp. i bezplatný let späť do pôvodného miesta odletu,
  • stravu a občerstvenie,
  • v prípade nutnosti prenocovania aj ubytovanie v hoteli (vrátane prepravy)  a komunikačné spojenie.

Tieto  práva  môžete  uplatňovať  na  všetky  lety  v rámci  EÚ,  vrátane charterových.

Pozor! Dopravca môže odmietnuť nástup na palubu cestujúcemu, pokiaľ:

  • dôjde zo strany cestujúceho k porušeniu predpisov platných v krajine odletu, príletu   alebo preletu,
  • ak je cestujúci postihnutý prenosnou chorobou, ktorá podlieha povinnému hláseniu alebo svojím  momentálnym  telesným  či  duševným  stavom  ohrozuje bezpečnosť cestujúcich a letu,
  • porušuje svojím správaním verejný poriadok alebo nie je vhodne oblečený.

Prihlásiť