Mýtus: Bez účtenky nie je možné reklamovať

Obsah aprílového dTestu

Aktuální číslo časopisu dTest 4/2024 Obsah aprílového dTestu

Sdílejte

Vydané: 27.7.2023   

S reklamáciou tovaru či služieb sa z času na čas stretáva každý z nás. Napriek tomu, mnohí spotrebitelia nepoznajú všetky svoje práva pri uplatňovaní reklamácie. Často sa vzdávajú vybavovania reklamácie kvôli stratenej účtenke. Málokto však vie, že účtenka nie je nevyhnutná na podanie a úspešné vybavenie reklamácie.

Absencia papierovej účtenky nie je automaticky dôvodom na neprijatie reklamácie. Spotrebitelia si často myslia, že bez papierovej účtenky nemajú možnosť podať reklamáciu. Bohužiaľ, niektorí podnikatelia túto neznalosť využívajú a podmieňujú prijatie reklamácie papierovou účtenkou. Spotrebiteľ má však možnosť preukázať nákup alebo čerpanie služby aj inými spôsobmi. Pri uplatňovaní reklamácie totiž stačí preukázať, že ste si kúpili tovar u podnikateľa.

Čím všetkým je teda možné nákup, alebo čerpanie služby u podnikateľa preukázať?

Niekedy si spotrebitelia prezieravo fotia účtenky do telefónu pre prípad straty, alebo ak bude papierová účtenka neskôr nečitateľná. Pokiaľ následne elektronickú kópiu papierovej účtenky predložia podnikateľovi, musí tento doklad pri reklamácii akceptovať. Dnes už pre takéto prípady existuje veľa mobilných aplikácií na spravovanie účteniek. Účtenku si môžu spotrebitelia po nákupe jednoducho odfotiť, pomenovať a originál účtenky s pokojným srdcom zahodiť.

Pokiaľ spotrebiteľ platí tovar či službu bezhotovostne, teda kartou alebo prevodom, najjednoduchšie je preukázať nákup bankovým výpisom, v ktorom je uvedený názov obchodníka, dátum nákupu a zaplatená suma. Tento krok môžu spotrebitelia urobiť jednoducho vo výpise v internetovom bankovníctve.

Ak spotrebiteľ platil v hotovosti a nemá ani papierovú, ani elektronickú účtenku, situácia stále nie je stratená. Spotrebiteľ môže nákup tovaru preukázať napríklad originálnym obalom, alebo unikátnosťou tovaru, ktorý nikto iný nepredáva – typicky môže ísť o produkt nejakej autorskej tvorby, V krajnom prípade, ak spor kvôli reklamácii dospeje až k súdnemu konaniu, je možné preukázať nákup svedeckou výpoveďou.

Je nutné myslieť aj na časovú obmedzenosť záruky – je preto nevyhnutné preukázať, kedy ste kúpili tovar, alebo čerpali nejakú službu.

Účtenky z druhej ruky?

Mnohí spotrebitelia radi nakupujú tovar „z druhej ruky“ – je to často výhodné aj ekologické. V takom prípade obvykle dostávajú účtenku od pôvodného vlastníka, ktorá potvrdzuje, že je tovar ešte v záruke. Ak však spotrebiteľ potrebuje tovar reklamovať, môže nastať situácia, že podnikateľ reklamáciu neprijme. Spotrebiteľa môže podnikateľ prekvapiť tvrdením, že s novým majiteľom tovaru nemá žiadny právny vzťah. Podnikateľ bude mať v takejto situácii pravdu. Práva z chybného plnenia sú totiž viazané na kúpnu zmluvu, ktorú predávajúci uzavrel so svojim pôvodným zákazníkom.

Riešenie takejto situácie je jednoduché. Pri kúpe tovaru z druhej ruky je vhodné spísať tzv. prevedenie práv z chybného plnenia. V prevedení práv z chybného plnenia vlastník vyhlasuje, že všetky súčasné aj budúce práva prenáša na nového vlastníka tovaru. Vzor tohto vyhlásenia nájdete na stiahnutie na našich stránkach.


Prihlásiť