Green NCAP – Ekologické skúšky automobilov 2020

Obsah marcového dTestu

Aktuální číslo časopisu dTest 3/2024 Obsah marcového dTestu

Sdílejte

Publikované v časopise 12/2020

Program Green NCAP existuje necelé dva roky. V tomto čase si už dokázal získať pozornosť spotrebiteľov, médií aj automobiliek a v súčasnosti ide o najznámejší test ekologickej záťaže nových automobilov. V porovnaní s minulým rokom boli skúšky výrazne rozšírené a sprísnené. Predstavujeme vám výsledky 24 modelov rôznych tried a pohonov.

Dobrá rada

Najmenšiu prevádzkovú ekologickú stopu za sebou nechala dvojica áut na batériu. Hyundai Kona (5 hviezd) aj Renault ZOE (5), získali vo všetkých sledovaných skúškach maximálny počet bodov. Z ostatných áut bola najlepšia Toyota C-HR (3,5), ktorá využíva hybridný pohon. Najlepší index čistého vzduchu z áut so spaľovacími motormi zaznamenala dodávka Mercedes V 250d (1,5), ktorú však dostali na koniec tabuľky emisie skleníkových plynov a nižšia energetická účinnosť.

Od prvého septembra minulého roka musia všetky nové vozidlá spĺňať doteraz najprísnejšiu emisnú normu Euro 6d-Temp. Európska legislatíva aj výrobcovia smerujú k čoraz väčšej ekologickosti áut. Niektoré krajiny v tomto ohľade zachádzajú oveľa ďalej ako iné − napríklad Veľká Británia nedávno presadila zákaz predaja áut na benzín a naftu od roku 2030.

Green NCAP je nezávislá iniciatíva financovaná európskymi štátmi a spotrebiteľskými organizáciami. Jej hlavným cieľom je informovať občanov o skutočných emisiách a spotrebe vozidiel predávaných na európskom trhu. Základom a hlavnou inšpiráciou testov Green NCAP sú emisné skúšky, ktoré sú kvôli porovnaniu sprísnené a rozšírené. Vysoké hodnotenie môžu získať iba tie automobily, ktoré sa neuspokojujú iba s dodržaním emisných limitov.

Letmý pohľad do tabuľky nám ukazuje, že súbor testov zaznamenal oproti minulému roku niekoľko zásadných zmien. Index čistého vzduchu pozostáva z emisií nemetánových uhľovodíkov, oxidov dusíka, oxidu uhoľnatého, pevných častíc a najnovšie aj čpavku. Vyhlášky síce na čpavok nestanovujú limity, jeho nadmernosť v životnom prostredí je však škodlivá. Index energetickej účinnosti vyjadruje, koľko pohonných hmôt alebo elektriny pri prevádzke automobil spotrebováva.

K dvom vyššie spomínaným indexom v tomto roku pribudol ešte tretí pilier nazvaný index skleníkových plynov. Súhrnné skóre v tejto skupine skúšok vyjadruje, koľko oxidu uhličitého, oxidu dusného a metánu automobil uvoľňuje v rôznych situáciách − so studeným motorom, so zahriatym motorom, pri nízkych teplotách alebo pri jazde po diaľnici.

Načrtnuté zmeny znamenajú, že tohtoročné výsledky Green NCAP nie sú porovnateľné s tými minuloročnými. Várku ekologických skúšok z roku 2019 preto môžete považovať viac za akýsi pilotný test, ktorý sa stal platformou pre tohtoročné, výrazne sofistikovanejšie skúšky.

Štartové pole 2020

Automobily otestované v tomto roku sa dajú rozdeliť do siedmich malých skupín. Do prvej patria populárne mini autá Peugeot 208, Renault Clio a Volkswagen Polo. Boli testované aj hybridné SUV Honda CR-V a Toyota C-HR. Medzi obľúbené SUV so spaľovacími motormi patrí Dacia Duster, Jeep Renegade, Kia Sportage, Mazda CX-5, Nissan Qashqai, Peugeot 2008, Peugeot 3008, Renault Captur a Suzuki Vitara. Nezabúdame ani na autá na stlačený zemný plyn, ktoré reprezentuje dvojica Audi A4 a Seat Ibiza. Náročným skúškam sme podrobili aj veľké rodinné autá s dieselovým pohonom − BMW 320d, Mercedes C 220d a Volkswagen Passat. Priaznivcov dodávok by mohli zaujímať výsledky Mercedesu V 250d, Opelu Zafira Life alebo VW Transporter. Ignorovať nemôžeme ani rozširujúci sa počet plne elektrických automobilov, ktoré tentoraz zastupuje Hyundai Kona a Renault ZOE.

Pôvodný plán publikovania výsledkov ekologických skúšok áut počítal s niekoľkými vlnami − na jar sme vám chceli predstaviť malé mestské autá, na jeseň mali prísť na rad väčšie vozidlá. Potom však prišla vlna pandémie, ktorá testovanie našťastie nedokázala zastaviť, postarala sa však o citeľné oneskorenie.

Tabuľka preto obsahuje naozaj rôznorodý mix. Pre naše účely je to však užitočná zmena, názorne si takto môžeme ukázať nielen to, ako dopadli jednotlivé modely v rámci svojich kategórií. Môžeme si odpovedať aj na otázku, ktorá trieda vozidiel je ekologickejšia a ktorá má o trochu výraznejšie dopady na životné prostredie.

Elektrina na vrchole

Zrejme vás neprekvapí, že najvyššie hodnotenie, teda päť hviezd, dostali elektrické vozidlá Hyundai Kona a Renault ZOE. Vzhľadom na to, že všetku energiu na svoju prevádzku čerpajú z batérií, nevypúšťajú do vzduchu žiadne splodiny. Indexy čistého vzduchu a skleníkových plynov preto samozrejme vykazujú maximálny počet bodov.

Otázniky sa však vznášali nad energetickou účinnosťou. Aj v spotrebe však Renault a Hyundai dopadli výborne. Ak sa pýtate, ako je možné porovnávať spotrebu vozidiel jazdiacich na fosílne palivá s elektrickými automobilmi, odpoveď je v podstate jednoduchá. Spotrebu benzínu a nafty v laboratóriu prevedú pomocou známych hodnôt spaľovacieho tepla oboch typov palív na kilowatthodiny, a to už umožňuje priame porovnanie. Pri hybridných vozidlách sčítame spotrebovanú elektrinu plus benzín prevedený na kWh a zisťujeme, aké súhrnné množstvo energie hybrid spotrebuje na prejdenie 100 km.

Ukázalo sa, že elektromobily sú výrazne energeticky účinnejšie. Priemerná spotreba áut Kona a ZOE sa pohybuje mierne nad 22 kWh na 100 km. Najšetrnejší testovaný diesel BMW 320d v ideálnych podmienkach potreboval približne 46 kWh/100 km, v zime spotreboval ešte viac.

Relevantnou výčitkou proti iniciatíve Green NCAP môže byť ten fakt, že sa v súčasnosti zameriava iba na prevádzkovú záťaž na životné prostredie. V budúcnosti sa však počíta s ďalším výrazným obohatením skúšok, ktoré budú zahŕňať vplyvy celého životného cyklu vozidla, aj vrátane výroby.

Známym negatívom elektromobilov je ich krátky dojazd. Renault ZOE potreboval dobiť batérie priemerne po 320 kilometroch, Hyundai Kona dokonca prešiel iba okolo 200 km.

Zvyšok sveta

Tretím najšetrnejším testovaným vozidlom je hybridná Toyota CR-H, ktorá získala 3,5 hviezdy. Stále slušné trojhviezdičkové hodnotenie dostalo niekoľko rozličných vozidiel − Mercedes C 220d, Peugeot 208 a 2008, Renault Captur a Clio, Seat Ibiza a VW Polo. Nájdete medzi nimi tak naftové, ako aj benzínové a plynové modely.

Čo sa samotných emisií týka, najlepšie dopadol Mercedes, ktorý do ovzdušia púšťa menej uhľovodíkov ako vyššie spomínaný hybrid Toyoty. Lepšie celkové hodnotenie nezískal hlavne kvôli nižšiemu indexu skleníkových plynov. Napomenúť ho musíme za pomerne vysoké emisie oxidu dusného.

Iba 1,5 hviezdy získala Kia Sportage, Mercedes V 250d, Opel Zafira Life a VW Transporter. Dodávka Mercedesu má výborný index čistého vzduchu, po elektromobiloch dokonca najlepší v teste. Kameňom úrazu však bolo množstvo uvoľnených skleníkových plynov. Kvôli nezanedbateľnému množstvu emitovaného CO2 a N2Onezískal ani bod.


Prihlásiť