Údržba je neoddeliteľnou súčasťou vlastníctva automobilu. Koľko však stojí servis automobilov rôznych výrobcov? Aké kvalitné sú autorizované servisy jednotlivých značiek? Medzi májom a júlom 2023 sme urobili medzi našimi priaznivcami dotazníkové vyšetrovanie zamerané na spoľahlivosť automobilov v spolupráci s ďalšími európskymi spotrebiteľskými organizáciami.Prieskumu sa zúčastnili spotrebitelia z Českej republiky, Slovenska, Belgicka, Francúzska, Talianska, Portugalska, Slovinska, Španielska a Holandska.
Z 29 873 vyplnených dotazníkov sme získali aj informácie o využívaní služieb rôznych druhov servisov, alebo o spokojnosti s rôznymi autorizovanými servismi výrobcov automobilov. Pre úplnosť dodávame, že nie v každom štáte sa podarilo získať od respondentov dostatočné množstvo údajov o servisoch. To sa týka, okrem iného, aj Slovenska.
Za servisom k výrobcovi
Kde európski spotrebitelia servisujú svoje autá? V našom prieskume sme sa zaujímali o pomerne nové automobily (6 mesiacov až 12 rokov). Prieskum sa totiž zameral predovšetkým na informácie o spoľahlivosti automobilov, do ktorej sa starnutím automobilu stále viac premieta dôkladnosť údržby aj prevádzkové podmienky.
Vzhľadom na vek skúmaných áut je preto celkom pochopiteľné, že väčšina respondentov (Európa 71,4 %, ČR 68 %) využíva najviac služby autorizovaných servisov. Na druhom mieste (Európa 19,7 %, ČR 23,5 %) sa umiestnili nezávislé servisy. Niektorí spotrebitelia svoje autá udržujú vlastnými silami (Európa 3,2 %, ČR 6,8 %). Príliš veľkej obľúbenosti sa netešia neznačkové reťazce servisov v porovnaní s inými druhmi (Európa 5,8%, ČR 1,7%).
Napriek ich popularite sa však nedá povedať, že by európski spotrebitelia boli so službami autorizovaných servisov najviac spokojní. V európskych štátoch, v ktorých sa od respondentov podarilo nazbierať dostatok údajov, nezískali servisy výrobcov najvyššie hodnotenie spokojnosti ani v jednom štáte. Iba portugalskí spotrebitelia ich hodnotili rovnako ako nezávislé servisy. Práve menšie opravovne boli respondentmi najlepšie hodnotené v Česku aj v ďalších troch európskych štátoch.
Ako sme už spomínali, prieskum ukázal, že reťazce servisov nie sú u nás príliš obľúbené. Žiaľ, o žiadnej konkrétnej sieti servisov sa nám nepodarilo zhromaždiť dostatok údajov. V iných európskych štátoch sa potrebné informácie o reťazcoch podarilo získať. Sieť Midas získala najvyššie hodnotenie spokojnosti od motoristov v Belgicku, Francúzsku a Taliansku. Sieti Bosch Car Service sa darilo najlepšie v Portugalsku a Španielsku. Najnižšie hodnotenie spokojnosti zo všetkých servisných sietí, o ktorých máme dostatok infomácií, získal skoro vo všetkých štátoch reťazec Norauto.
Kde je tráva najzelenšia
Z nášho dotazníkového skúmania vyplýva, že spotrebitelia sú so službami servisov väčšinou spokojní. Respondenti boli pri kritike skôr zdržanliví. Aj horšie hodnotené servisy preto získali pomerne vysoké skóre.
V časti prieskumu zameranej na spoľahlivosť automobilov sa darilo najlepšie japonskej štvorici Lexus, Suzuki, Subaru a Toyota. S automobilmi týchto výrobcov vás zrejme nečaká veľa neplánovaných ciest do servisu. A to je dobre, pretože pri hodnotení spokojnosti so servismi japonských výrobcov neboli výsledky také dobré. Opravovne značiek Suzuki a Subaru (hodnotenie spokojnosti 89 a 87) sa umiestnili medzi šiestimi najlepšie hodnotenými. Toyota sa však so svojimi výsledkami nedostala ani do hornej polovice rebríčka spokojnosti. Podobne ako v prípade mnohých iných autorizovaných servisov aj v Toyote respondentom najviac vadilo čakanie. Lexus sa do rebríčka nedostal vôbec. O jeho servisoch sa nám totiž nepodarilo nazbierať dostatok odpovedí.
Najvyššie celkové hodnotenie spokojnosti za svoje servisné služby získal výrobca Suzuki. V každej individuálnej kategórii sa našli aj vyššie hodnotenia. Čakacie lehoty napríklad menej trápili zákazníkov servisov Volvo. S presnosťou cenových odhadov boli ľudia najviac spokojní pri Honde. Čistotu vrátených automobilov ľudia najmenej kritizovali pri Audi. Detailnosť fakturácie najviac oceňovali pri Audi a Volvo. Informácie o opravách spotrebitelia najviac chválili pri Audi. Servisy Suzuki respondenti hodnotili pozitívne v rámci všetkých kategórií.
Naopak, s pomerne veľkým odstupom najhoršie skúsenosti uvádzali respondenti so službou autorizovaných servisov BMW. Ľuďom prekážalo predovšetkým dlhé čakanie a biedne informácie o opravách. Aj v ostatných kategóriách sa nemeckému výrobcovi nedarilo najlepšie v porovnaní s konkurenciou.
Od českých spotrebiteľov sa servisy spomínanej Toyoty veľkej chvály nedočkali. V zahraničí zapôsobil na zákazníkov podstatne lepšie. Medzi šesť najlepšie hodnotených autorizovaných servisov sa tento japonský výrobca dostal v Belgicku, Francúzsku, Taliansku, Španielsku aj Portugalsku. V poslednej menovanej krajine bola Toyota hodnotená dokonca najlepšie.
Nejednoznačné hodnotenie servisov získal od európskych respondentov český výrobca Škoda. V Belgicku, Česku a Francúzsku sa servisy mladoboleslavskej automobilky umiestnili až v druhej polovici rebríčka spokojnosti. Vo Francúzsku boli dokonca spolu s opravovňami Peugeotu hodnotené najhoršie. Francúzskym motoristom prekážalo najmä čakanie a nepresné odhady cien opráv. Do hornej polovice rebríčka vyzdvihli autorizované opravovne Škoda spotrebitelia v Španielsku a Taliansku.
Najhoršie hodnotenia zo všetkých servisov automobiliek získali opravovne Land Rover a Mitsubishi (hodnotenie spokojnosti 68 a 69). Pre Land Rover sa podarilo získať dostatok údajov iba v Taliansku, pre Mitsubishi zase v Španielsku. Motoristi ani v jednom zo štátov však nenechali na spomínaných značkách ani zrnko pochvaly. Taliani na servisoch Land Rover kritizovali prakticky všetko, okrem fakturácie a čistoty automobilov pri odovzdaní. Španielom na servisoch Mitsubishi najviac prekážala, okrem čakania, nečistota vozidiel, nedostatočne detailná fakturácia a informácie o opravách. Kompletné rebríčky hodnotenia spokojnosti s autorizovanými servismi v jednotlivých štátoch sa do tohto vydania nezmestili. Nájdete ich teda na našom webe.
Všade dobre, u výrobcu najdrahšie
Sú nezávislé servisy skutočne najlacnejšie? Podľa názorov účastníkov prieskumu áno. Okrem iného sme sa českých respondentov pýtali na cenu poslednej návštevy servisu kvôli bežnej údržbe. Na autách so spaľovacími motormi sú totiž úkony bežnej údržby skoro rovnaké. Ide teda o porovnateľný údaj.
Podľa českých respondentov bola mediánová cena za bežnú údržbu v nezávislých servisoch 157 €. V reťazcoch autoservisov to bolo 196 €, v autorizovaných servisoch 256 €. Vlastné servisy výrobcov sú teda skutočne najdrahšie. Podobný trend možno sledovať aj v ostatných európskych krajinách. Reťazce nie sú vždy drahšie ako nezávislé servisy. V prípade autorizovaných servisov bola však mediánová cena bežnej údržby najvyššia všade.
Nečakaným zistením v prieskume je, že nie v každej krajine na západ od nás vychádza údržba vozidiel drahšie. V Portugalsku, Taliansku aj Francúzsku spotrebitelia skutočne hlásili vyššie ceny bežných opráv. V Španielsku však boli naopak mediánové ceny nižšie. Bežná údržba v španielskych autorizovaných servisoch stojí približne 200 €, v reťazcoch servisov 180 € a v nezávislých servisoch stojí 170 €.
Cena za šťastnú cestu
Z údajov poskytnutých respondentmi vyplýva, že s veľkým odstupom najviac za opravy platia majitelia vozidiel Volvo. Mediánová cena za servis vychádza na 472 €. Ako pomerne drahé (aj keď výrazne lacnejšie ako Volvo) sa v prieskume ukázali aj návštevy servisov automobiliek Mazda, Citroen a Volkswagen (vo všetkých prípadoch 275 €). Najnižšie výdavky za opravy hlásili českí vodiči, naopak, v autorizovaných servisoch Honda a Dacia (v obidvoch 196 €).
Opäť sa ukázalo, že v rôznych európskych štátoch sa ceny v servisoch môžu výrazne líšiť a spolu s nimi sa líšia aj rebríčky mediánových cien. Vo Francúzsku napríklad údaje od respondentov vychádzali najdrahšie návštevy servisov Audi (500 €) a najlacnejšie Dacia (200 €). V Taliansku opýtaní najviac peňazí nechali v servisoch Audi a Mercedes-Benz (v obidvoch prípadoch 450 €) a najlacnejšie opravovali autá v servisoch Lancia (200 €). Portugalskí motoristi najlacnejšie servisovali Toyoty (200 €), najdrahšie Mercedes-Benz (500 €). V Španielsku bol pre respondentov najlacnejší servis automobiliek Hyundai a Renault (v obidvoch prípadoch 200 €), najdrahší bol Audi a Mercedes-Benz (v obidvoch prípadoch 400 €).
Autorizované servisy nejlépe hodnocené českými respondenty
značka
|
celkové hodnocení
spokojenosti |
čekání na přijetí
/ vyzvednutí vozu |
přesnost
odhadů cen |
čistota vozu
|
fakturace
|
informace
|
mediánová
cena za servis |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Suzuki | 89 | 85 | 88 | 88 | 93 | 92 | 5800 Kč |
Audi | 88 | 81 | 90 | 93 | 95 | 94 | ne |
Volvo | 88 | 87 | 90 | 86 | 95 | 89 | 12 000 Kč |
Subaru | 87 | 83 | 86 | 85 | 89 | 87 | ne |
Honda | 87 | 84 | 92 | 83 | 89 | 92 | 5000 Kč |
Opel | 87 | 79 | 87 | 85 | 92 | 87 | 6500 Kč |
Mazda | 85 | 81 | 86 | 84 | 93 | 88 | 7000 Kč |
Kia | 84 | 78 | 89 | 86 | 89 | 87 | 6340 Kč |
Hyundai | 82 | 79 | 87 | 86 | 88 | 84 | 6800 Kč |
Citroen | 82 | 78 | 83 | 88 | 93 | 87 | 7000 Kč |
Peugeot | 81 | 74 | 88 | 86 | 89 | 85 | 6150 Kč |
Toyota | 81 | 75 | 85 | 83 | 89 | 82 | 6200 Kč |
Dacia | 80 | 74 | 80 | 82 | 86 | 80 | 5000 Kč |
Mercedes-Benz | 80 | 79 | 87 | 85 | 96 | 87 | ne |
Škoda | 79 | 74 | 82 | 82 | 88 | 82 | 6450 Kč |
Volkswagen | 78 | 73 | 85 | 86 | 91 | 87 | 7000 Kč |
Ford | 78 | 76 | 78 | 83 | 84 | 83 | 6000 Kč |
Renault | 77 | 76 | 80 | 76 | 87 | 86 | 6000 Kč |
BMW | 71 | 71 | 79 | 82 | 84 | 71 | ne |
Hodnocení spokojenosti s různými druhy servisů
země
|
druh servisu
|
celkové hodnocení spokojenosti
|
---|---|---|
Belgie | autorizovaný | 77 |
řetězec servisů | 80 | |
nezávislý | 80 | |
Česko | autorizovaný | 81 |
řetězec servisů | 83 | |
nezávislý | 84 | |
Francie | autorizovaný | 76 |
řetězec servisů | 74 | |
nezávislý | 81 | |
Itálie | autorizovaný | 75 |
řetězec servisů | 70 | |
nezávislý | 76 | |
Portugalsko | autorizovaný | 76 |
řetězec servisů | 73 | |
nezávislý | 76 | |
Španělsko | autorizovaný | 74 |
řetězec servisů | 71 | |
nezávislý | 75 |
značka
|
celkové hodnocení spokojenosti
|
---|---|
Honda | 86 |
Alfa Romeo | 84 |
Lexus | 84 |
Fiat | 83 |
Mazda | 83 |
Toyota | 82 |
Suzuki | 82 |
Hyundai | 81 |
Nissan | 81 |
Renault | 80 |
Dacia | 79 |
Kia | 78 |
BMW | 78 |
Volvo | 77 |
Citroen | 76 |
Volkswagen | 75 |
Opel | 75 |
Seat | 74 |
Mercedes-Benz | 74 |
Audi | 74 |
Ford | 74 |
Peugeot | 73 |
Škoda | 73 |
Honda | 86 |
značka
|
celkové hodnocení spokojenosti
|
---|---|
Lexus | 88 |
Mazda | 81 |
Opel | 81 |
DS Automobiles | 81 |
Toyota | 80 |
BMW | 79 |
Kia | 78 |
Seat | 78 |
Suzuki | 77 |
Ford | 77 |
Dacia | 76 |
Honda | 76 |
Audi | 76 |
Škoda | 75 |
Mercedes-Benz | 75 |
Renault | 74 |
Volkswagen | 74 |
Citroen | 74 |
Peugeot | 73 |
Hyundai | 73 |
Nissan | 73 |
značka
|
celkové hodnocení spokojenosti
|
---|---|
Lexus | 82 |
Toyota | 80 |
Mazda | 80 |
Škoda | 78 |
Volvo | 78 |
BMW | 77 |
Honda | 77 |
Hyundai | 76 |
Nissan | 76 |
Suzuki | 76 |
Seat | 75 |
Jeep | 75 |
Dacia | 75 |
Volkswagen | 75 |
Fiat | 75 |
Audi | 74 |
Peugeot | 74 |
Mercedes-Benz | 74 |
Lancia | 74 |
Ford | 74 |
Mini | 74 |
Kia | 73 |
Alfa Romeo | 73 |
Renault | 73 |
Citroen | 72 |
Opel | 72 |
Land-Rover | 68 |
značka
|
celkové hodnocení spokojenosti
|
---|---|
Toyota | 86 |
Opel | 80 |
Kia | 78 |
Ford | 78 |
Volvo | 78 |
Citroen | 77 |
Honda | 77 |
Nissan | 77 |
Peugeot | 75 |
Dacia | 75 |
BMW | 74 |
Hyundai | 73 |
Renault | 73 |
Volkswagen | 73 |
Audi | 73 |
Mercedes-Benz | 72 |
značka
|
celkové hodnocení spokojenosti
|
---|---|
Lexus | 86 |
Volvo | 81 |
Hyundai | 78 |
Toyota | 78 |
Kia | 78 |
Honda | 77 |
Mazda | 76 |
Audi | 74 |
Škoda | 74 |
Nissan | 74 |
Dacia | 74 |
BMW | 73 |
Mercedes-Benz | 73 |
Peugeot | 72 |
Volkswagen | 72 |
Renault | 71 |
Seat | 71 |
Ford | 71 |
Citroen | 70 |
Opel | 70 |
Mitsubishi | 69 |
klíč:
100-75 bodů
74-50 bodů
49-25 bodů
24-0 bodů