Hlavové opierky – ponechať alebo odobrať?

Sdílejte

Publikované v časopise 11/2022

Mnohé automobilky v používateľských manuáloch odporúčajú (niektoré pomerne dôrazne) odobrať hlavovú opierku zo sedadla pred inštaláciou autosedačky. Reč je o sedačkách orientovaných v smere jazdy pre väčšie deti, kde sa chrbtové opierky dotýkajú sedadiel auta. Kolegov zo spotrebiteľských organizácií OCU (Španielsko) a Test-Achats (Belgicko) toto zistenie prekvapilo. Kontaktovali preto konkrétnych výrobcov so žiadosťou o zdôvodnenie týchto odporúčaní a urobili aj nárazové testy.

Odpovede niektorých automobiliek boli nečakané. Ukázalo sa, že nie všetci výrobcovia o existencii spomínaných odporúčaniach vedia. BMW už sľúbilo, že formuláciu upraví – hlavovú opierku tak motoristi nebudú skladať dole „pokiaľ možno“, ale len „ak to bude nevyhnutné“. Koncern PSA zase plánuje túto radu úplne vymazať.

Autoklub ADAC sme požiadali, aby overil, čo sa môže v praxi stať, ak sa rozhodnete staré odporúčania automobiliek akceptovať. Metodológia testu vychádzala z procedúr známych zo skúšok Euro NCAP, ktoré overujú bezpečnosť nových automobilov. Sledovali komfort, stabilitu pri zatáčaní a robili aj tzv. whiplash nárazový test.

Veľké rozdiely v pôsobiacich silách

Ide o crashtest, ktorý sleduje natiahnutie krku pri náraze zozadu. Figuríny predstavujúce desaťročné deti posadili do sedačiek Römer Britax Adventure a Maxi-Cosi Morion. Sedačky boli nainštalované v automobile značky Renault Mégane. Namerané hodnoty hovorili jednoznačne. V prípade Britaxu bol krk bez hlavovej opierky vystavený silám s hodnotou 870 N, s opierkou iba 371 N. Pri Maxi-Cosi bol rozdiel ešte výraznejší – 1201 N bez opierky, 297 N s opierkou. Bezpečnostné hľadisko je teda jednoznačné, krčná chrbtica detí je niekoľkonásobne lepšie chránená s ponechanou hlavovou opierkou.

Komfort jazdy sa po odobratí opierky, naopak, mierne zlepšil, medzera medzi hornou časťou autosedačky a sedadlom auta prakticky zmizla a figurína už nebola taká vzpriamená. Naopak, stabilita pri zatáčaní zostávala nezmenená, autosedačky držal na mieste predovšetkým isofix.

Podľa odborníkov tak nemáme čo riešiť, menšia daň v podobe nepatrne zníženého komfortu rozhodne stojí za oveľa lepšiu bezpečnosť a ochranu krku. Pokiaľ teda manuál vášho automobilu tvrdí, že by ste mali sedačky pripútať po zložení hlavovej opierky, neberte reči automobilky príliš vážne.

Odporúčanie ADAC

  • Nemecký autoklub spoločne so spotrebiteľskými organizáciami odporúča výrobcom automobilov navrhovať opierky tak, aby neprekážali autosedačkám s vyššou chrbtovou časťou. Ideálne tak, aby chrbát sedačky presne kopíroval plochu sedadla.
  • Výhodné by mohlo byť používanie opierky, ktorá sa dá sklopiť o 180° – v takom prípade by medzi sedačkou a sedadlom nevznikla nežiaduca medzera a zároveň by sa zachovala podpora krku a hlavy pri náraze zozadu.
  • Automobilky by mali revidovať používateľské manuály a klásť väčší dôraz na bezpečnosť pred  komfortom jazdy.
  • Odporúčania sa dočkali aj výrobcovia sedačiek. Zadná časť nastaviteľných opierok hlavy pri autosedačkách by mala byť v rovine s chrbtovou opierkou zádržného systému.

Databáze testovaných výrobků

Autosedačky (103 výrobků)
poslední aktualizace: 24.10.2023


Prihlásiť