Bezpečnostné skúšky automobilov 2022

Publikované v časopise 2/2022

Bezpečnostné skúšky v minulom roku absolvovalo 33 nových modelov automobilov. Pozitívne je, že sa bezpečnosť vozidiel z roka na rok zlepšuje doslova míľovými krokmi. Maximálne päťhviezdičkové ohodnotenie získali dve tretiny testovaných áut. Testy však odhalili aj veľké sklamania, a to aj medzi známymi a zavedenými značkami.

Dobrá rada

Medzi autami pre náročnejších motoristov sa v uplynulom roku najviac darilo elektrickému luxusnému sedanu Mercedes-EQ EQS (*****). Za cenu štartujúcu na 123 000 €, dostanete skvele vybavený voz, ktorý sa delí o prvé miesto v ochrane dospelých aj detí.

Aj medzi autami rozšírenejších a prístupnejších kategórií zažiarilo niekoľko veľmi bezpečných modelov. Malým SUV dominoval Nissan Qashqai (*****), ktorý bol výborný v skúške ochrany detí, aj v testoch aktívnej bezpečnosti.

Fanúšikov okrídlených šípov poteší, že Škoda Enyaq iV (*****) zvíťazila v silnej konkurencii veľkých SUV. Mladoboleslavský bestseller Škoda Fabia (*****) kraľoval súboju malých rodinných automobilov.

Projekt Euro NCAP sa už štvrť storočia podieľa na zvyšovaní bezpečnosti nielen na európskych cestách. Počas svojej existencie realizoval stovky nárazových aj iných skúšok, a stal sa tak najznámejším a najnáročnejším programom, preverujúcim ochranu účastníkov cestnej premávky na našom kontinente. V roku 2021 sa aj napriek komplikáciám spôsobeným pandémiou, kedy musela byť prevádzka testovacích laboratórií obmedzená, podarilo otestovať viac ako tri desiatky automobilov.

Filozofia skúšok

Hodnotenie bezpečnosti jednotlivých vozidiel vyplýva zo série testov, ktoré zostavujú skúsení odborníci zamestnaní v programe Euro NCAP. Skladba testov aj ich financovanie prebieha v spolupráci s národnými aj medzinárodnými automotoklubmi, Medzinárodnou automobilovou federáciou a medzinárodnou spotrebiteľskou organizáciou ICRT, ktorej členom je aj dTest.

Tzv. crashtesty pochopiteľne nemôžu pokryť všetky možné scenáre, ktoré môžu v realite na cestách nastať. Vylepšenia v konštrukcii aj výbave vozidiel v priebehu rokov sú však dôkazom toho, že automobilky berú výsledky testov vážne a poznatky využívajú na postupné zvyšovanie úrovne.

Počet udelených hviezd vychádza z hodnotenia štyroch skupín skúšok – ochranydospelých, ochrany detí, ochrany chodcov aj cyklistov a systémov aktívnej bezpečnosti. Jednotlivé známky však nezávisia iba od výsledkov skúšok, ale aj od štandardnej výbavy vozidla.

Vysoké výsledné hodnotenie teda neznamená iba výborné výsledky crashtestov a funkčných inteligentných systémov, ktoré predchádzajú nehodám, ale zahŕňa aj bohaté vybavenie, dostupné pre všetkých motoristov v Európe.

Nároky Euro NCAPu vysoko prekračujú povinné technické požiadavky, potrebné na homologáciu vozidla na kontinente. Automobil, ktorý len tesne splní homologizačné pravidlá a neponúka nič navyše, by v testoch Euro NCAP nezískal ani hviezdičku. Analogicky tiež platí, že automobil s nízkym počtom hviezd nemusí byť sám o sebe nebezpečný. Znamená to, že sa mu príliš nedarilo v porovnaní s vysoko hodnotenými vozidlami.

Sledujte najnovšie výsledky

Testovací program Euro NCAP sa priebežne vyvíja a sprísňuje. Dôvodom je dôraz na rastúcu bezpečnosť aj vývoj a zavádzanie nových technológií. Dôsledkom je to, žiaľ, že výsledky testov, ktoré delí viac ako rok, nie sú úplne porovnateľné.

Rýchlosť sprísňovania dokazuje aj fakt, že vozidlo, ktoré napríklad v roku 2016 získalo päť hviezd, by v tomto roku mohlo prepadnúť. Samotný Euro NCAP považuje za nerelevantné všetky testy, ktoré prekročia šesť rokov. V priebehu tohto šesťročného obdobia kontroluje program hodnotené vozidlá a zisťuje, či vo výbave, alebo konštrukcii vozidla neprebehli výrazné zmeny. Automobilky sú tiež vyzývané, aby Euro NCAP informovali vždy, keď model prejde faceliftom.

Desiatky crashtestov na webe

Na www.dtest.sk/crashtesty nájdete výsledky desiatok automobilov otestovaných v minulosti, detailnejšie hodnotenie aj prehľad výbavy. Výsledky sú voľne dostupné všetkým návštevníkom našich stránok.

Prečo sa netestujú všetky vozidlá?

Testy bezpečnosti automobilov sú náročné časovo aj finančne a kladú veľké nároky na skúsenosť a profesionalitu skúšobného tímu. Zničia sa štyri aj viac áut z každého modelu. Z týchto dôvodov nie je možné, aby crashtesty absolvovali všetky vozidlá, ktoré v danom rok prídu na trh. Nie je možné ani otestovať všetky varianty, v akých sa testované autá predávajú.

Výber testovaných vozidiel preto musí prebehnúť dôkladne a premyslene. Euro NCAP sa riadi niekoľkými pravidlami. Časť zvolených automobilov odráža popularitu na európskom trhu, časť predstavuje zástupcov nových technológií, ktoré majú potenciál stať sa rozšírenými v Európe.

Víťazi a porazení

Prehľad najlepších vozidiel sledovaných kategórií predstavuje to najbezpečnejšie, čo si u nás v súčasnosti môžete zaobstarať a vysoko prekračujú homologizačné nároky. Maximálny počet hviezdičiek získalo celkovo 22 vozidiel, zo všetkých 33 vlani otestovaných. Ďalších sedem áut bolo ohodnotených stále slušnými štyrmi hviezdami. Zostáva tak štvorica vozidiel, ktorým sa v testoch Euro NCAP až tak dobre nedarilo. Tri autá pochádzajú z dielne rumunskej automobilky Dacia, o celkovo najhorší výsledok sa však postaral francúzsky gigant Renault.

Dacia sa nepredviedla

Zhodné dvojhviezdičkové hodnotenie dostali vozidlá Dacia Logan a Sandero Stepway. V rámci testov ochrany dospelých cestujúcich, zlyhali obidve malé rodinné autá pri jednom zo scenárov bočného nárazu. Vysoké riziko poranenia hlavy bolo namerané u cestujúceho, ktorý sedel na vzdialenejšej strane od miesta nárazu.

Výhrady sa našli aj pri testoch ochrany detí. Crashtest čelného nárazu časťou vozidla odhalil iba slabú ochranu krku a hrudníka u zhruba desaťročných detí. Pri teste inštalácie detských autosedačiek sa navyše ukázalo, že Dacia chybne nezaradila jeden z populárnych modelov do zoznamu zádržných systémov, ktoré sa dajú do vozidla nainštalovať.

Ochrana chodcov a cyklistov bola vyhodnotená ako podpriemerná. Dôvodom je absencia inteligentných systémov, ktoré by dokázali zraniteľných účastníkov prevádzky detegovať a zabrániť zrážke. Pri náraze by chodci boli najhoršie chránení v oblasti panvy a stehien, riziko zranenia hlavy bolo menšie.

Nižšia nákupná cena a skromnejšia výbava sa podpísali na hodnotení aktívnej bezpečnosti. Sandero ani Logan nedisponujú systémom na udržanie vozidla v jazdnom pruhu.

Iba jednu hviezdu dostala Dacia Spring, ktorá je v súčasnosti najlacnejším elektrickým vozidlom na trhu. K jednej hviezde odsúdili Spring skúšky ochrany dospelých. Pri čelnom náraze do mobilnej deformovateľnej bariéry boli namerané nadmerné sily pôsobiace na stehná a hrudník vodiča. Ďalšie neuspokojivé hodnotenie bolo udelené za ochranu hlavy cestujúceho na zadnom sedadle pri čelnom náraze celou šírkou vozidla. Takisto, ako pri vyššie spomínaných Daciách, sa Springu nedarilo ani pri bočnom náraze. Aby toho nebolo málo, najhoršie hodnotenie získal Spring aj za zlú ochranu krčnej chrbtice cestujúcich na zadnom sedadle pri náraze zozadu.

Známka za ochranu detí bola limitovaná kvôli slabým výsledkom, ktoré boli namerané na hlave figuríny predstavujúcej šesťročné dieťa pri čelnom náraze. Ďalšie body stratil Spring kvôli nešikovnej inštalácii autosedačiek s isofixom. Skromná výbava sa prejavila aj v hodnotení inteligentných systémov aktívnej bezpečnosti.

Nepodarok z Francúzska

Ako odstrašujúci príklad pre ostatné automobilky, by mali pôsobiť výsledky malého elektrického vozidla Renault ZOE. Ide o facelift modelu, ktorý Renault uviedol na trh prvýkrát v roku 2013. Nová ZOE je síce vybavená lepšími batériami s väčšou kapacitou, na bezpečnosti sa však prakticky vôbec nezapracovalo, a preto zostáva na úrovni takmer desať rokov starého auta. Na výsledku je to vidieť, Euro NCAP musel, po viac ako troch rokoch, siahnuť po najhoršom možnom ohodnotení. ZOE si tak neodviezla ani jedinú hviezdu.

Za takmer škandál považujú kolegovia z Euro NCAPu ten fakt, že bočný airbag umiestnený v sedadle, ktorý predtým chránil hlavu aj hrudník pasažiera, vymenil Renault za menej efektívny airbag, ktorý chráni iba hrudník, a preto zostáva hlava nechránená.

Keď k mizernej ochrane dospelých, detí, chodcov, cyklistov pripočítate absenciu väčšiny inteligentných systémov, ktoré sa v moderných automobiloch stali štandardom, nemohla ZOE dopadnúť inak. Nič neospravedlňuje absenciu snahy Renaultu, nasadiť v rámci faceliftu lepšiu výbavu, v porovnaní s deväť rokov starým pôvodným modelom.

Crashtesty


Prihlásiť