Zákaznícke programy alebo Žiadna zľava zadarmo

Obsah aprílového dTestu

Aktuální číslo časopisu dTest 4/2024 Obsah aprílového dTestu

Sdílejte

Vydané: 3.8.2023   

Zákaznícke karty a aplikácie vydávané rôznymi obchodnými reťazcami využíva väčšina spotrebiteľov. Vedie ich snaha ušetriť. Nie vždy si však spotrebitelia uvedomujú, že cena, ktorú za zľavy platia, je poskytnutie údajov o svojom spotrebiteľskom správaní. V prípade odsúhlasenia marketingového súhlasu, môžu byť ich osobné údaje poskytnuté aj niektorým veľkým vyhľadávačom a sociálnym sieťam. Spotrebitelia by si mali byť vedomí ceny svojich údajov a udeľovať súhlas s ďalším spracovaním len výnimočne. Zároveň by obchodné reťazce nemali spotrebiteľov do členstva nútiť nekalými obchodnými praktikami.

So zákazníckymi kartami sa už asi stretol každý spotrebiteľ. Najprv mali formu papierových kariet, potom plastových a v súčasnosti sa spotrebiteľom ponúkajú ako aplikácie do našich inteligentných mobilných telefónov. Ak sú zákazníkom ponúkané od obchodníkov zadarmo, je dobré si uvedomiť, čo tým obchodník sleduje a čím mu za to zaplatíme. Žiadna služba totiž nie je zadarmo. Svet obchodu tak nefunguje. Spotrebitelia by mali vedieť, že za vydaním karty stojí rýdza ekonomická stratégia vydavateľa. Obchodné reťazce sa snažia prostredníctvom zákazníckych programov zabezpečiť si lojalitu svojich zákazníkov a zároveň majú záujem poznať údaje, ktoré boli vygenerované spotrebiteľským správaním držiteľov zákazníckych kariet.

Spôsob, akým obchodné reťazce motivujú zákazníkov na účasť vo svojich zákazníckych programoch, je podobný. Sú to najmä cielené zľavy pre členov zákazníckych programov, zbieranie bodov a hranie rôznych hier, ktoré súvisia s nákupmi v ich obchodoch. Zakaždým, keď spotrebiteľ vojde do obchodu niektorého z obchodných reťazcov, väčšinou zistí na prvý pohľad, že držiteľom zákazníckych kariet a používateľom zákazníckych aplikácií ponúkajú lepšie ceny, prípadne ďalšie výhody. Niekedy sú ceny pre členov zákazníckeho programu natoľko výrazne nižšie, že v podstate zákazníkov donútia stať sa členmi zákazníckeho programu. Takáto prax sa však môže blížiť nekalej obchodnej praktike. Pokiaľ je členstvo v zákazníckych programoch dobrovoľné, je všetko v poriadku. Pokiaľ však je členstvo v podstate vynútené pravidelným výrazným rozdielom cien tovaru bežnej spotreby, najmä ak by spotrebiteľ za iných okolností vôbec neuvažoval o členstve v zákazníckom programe, tak je možné, že sa obchodný reťazec pohybuje na hrane alebo aj za hranou zákona.

Pokiaľ sa spotrebiteľ stane členom zákazníckeho programu, nemal by bezmyšlienkovite súhlasiť so všetkými podmienkami. Niektoré podmienky zákazníckeho programu sú voliteľné a závisia od výslovného súhlasu zákazníka udeleného napríklad zaškrtnutím príslušného políčka. So súhlasom spotrebiteľa sa takto môžu dostať jeho údaje aj k niektorým veľkým internetovým vyhľadávačom a sociálnym sieťam, ktoré naň potom môžu zacieliť svoju reklamu podľa jeho správania. Na zacielenej reklame lepšie zarábajú, pričom spotrebiteľ z toho nemá vôbec nič.

Osobné údaje sú hodnota, ktorou sa dá podľa platného Občianskeho zákonníka zaplatiť za poskytnutie digitálneho obsahu. Spotrebitelia by si mali byť vedomí hodnoty svojich obchodných údajov a nemali by ich poskytovať iným na obchodné vyťaženie, pokiaľ im za to neposkytnú žiadnu protihodnotu. Pri registrácii do zákazníckeho programu by si mal spotrebiteľ podmienky tohto programu prečítať. Pokiaľ im nebude rozumieť, alebo ak bude mať pochybnosti o podmienkach spracovania svojich osobných údajov, mal by si účasť v takomto programe radšej dobre rozmyslieť.

Prihlásiť