Z Európy boli zastúpené okrem Česka a Slovenska ešte Rakúsko, Belgicko, Taliansko, Španielsko, Portugalsko a Slovinsko, zo zámoria sa zúčastnila Kanada, Brazília a Thajsko. Vo väčšine krajín boli údaje zhromaždené prostredníctvom on-line dotazníka zaslaného priaznivcom tamojších spotrebiteľských organizácií (spotrebiteľom v ČR aj SR posielal dTest), v Thajsku bol prieskum predložený externej skupine cestujúcich. Každý respondent dostal jedinečný odkaz na prístup k dotazníku, takže ho mohol vyplniť iba raz. Ohodnotiť sa dali tri cesty lietadlom uskutočnené v poslednom roku (teda od novembra 2021 do októbra 2022).
Každá štvrtá cesta s problémami
Z prieskumu vyplynuli vďaka jeho rozsiahlosti zaujímavé zistenia. Napríklad, že najväčšiu šancu doletieť včas máte s leteckou spoločnosťou Emirates, najmenej pohodlné sedadlá nájdete v lietadlách spoločnosti Ryanair a pri Smartwingse budete najpravdepodobnejšie riešiť problém s batožinou. Nepredbiehajme však a poďme sa na výsledky pozrieť podrobnejšie.
Štyri pätiny (78 %) nahlásených ciest sa uskutočnili kvôli dovolenke a tráveniu voľného času. Respondenti z ČR uvádzali dovolenku ako dôvod cesty dokonca v 82,1 %. Cestujúci sa prepravovali v 84 % prípadov v ekonomickej triede (Česi 89,1 %).
Nepríjemne veľa – celých 26 % uskutočnených letov – bolo poznačených nejakým problémom. Najčastejšie (18,5 %) išlo o oneskorenie pri prílete do cieľovej destinácie. V polovici prípadov bolo oneskorenie dlhšie ako jedna hodina, každý štvrtý oneskorený let doletel do cieľa viac ako dve hodiny neskôr. Zatiaľ čo najdochvíľnejší dopravca – už spomínaná spoločnosť Emirates – bola o hodinu a viac oneskorená len pri 2,2 % letov, Čechom dobre známa maďarská nízkonákladová Wizzair nabrala viac ako hodinové oneskorenie pri 22,8 % letov. Len o trochu lepšie sa darilo Air Canada (18,9 % oneskorených letov) a české Smartwings (15,9 %).
Úplné zrušenie letu je pre cestovateľov príslovečnou nočnou morou. Bohužiaľ, podľa prieskumu nastalo v 6 % plánovaných letov. V záujme objektivity je však dobré pripomenúť, že otázky v dotazníku sa týkali letov v období od novembra 2021 do októbra 2022, keď sa do cestovania mohli premietnuť obmedzenia súvisiace s covidom.
Čo môžete robiť v takýchto situáciách? Vhodné je požiadať o vystavenie dokumentu, ktorý potvrdzuje oneskorenie alebo zrušenie letu. V určitých prípadoch (záleží napríklad na príčine zdržania a jeho dĺžke), máte nárok na finančnú kompenzáciu. Tú spätne od leteckej spoločnosti získalo 45,5 % účastníkov prieskumu, ktorí sa na oneskorenie sťažovali a o kompenzáciu žiadali. Takto sa zachovalo iba 19,8 % cestujúcich, ktorí oneskorenie zažili. Ostatní buď o možnosti kompenzácie nevedeli, alebo sa im jednoducho nechcelo podávať sťažnosť.
Nejčastější uváděné problémy
problém
|
počet
|
---|---|
alespoň jeden z problémů | 26 % |
zpoždění při příletu (alespoň 15 minut zpoždění v cílové destinaci) | 18,5 % |
zrušení letu (přesun na pozdější let) | 4 % |
zpožděná zavazadla (přiletěla pozdějším letem) | 2,3 % |
zrušení letu (nutnost koupit novou letenku) | 2 % |
poškozená zavazadla (např. poškozený kufr, rozbité předměty, ...) | 2 % |
zmeškání návazného letu | 1,7 % |
odepření nástupu do letadla (nucený přesun na pozdější let) | 0,8 % |
overbooking (dobrovolný přesun na pozdější let) | 0,6 % |
ztracené zavazadlo (nebylo nalezeno do 21 dnů) | 0,4 % |
Trápenie s batožinou
Problémy s batožinou museli pasažieri riešiť v 5 % prípadov. Najčastejšie (2,3 %) išlo o oneskorenie batožiny, ktorá do cieľa doputovala až niektorým z neskorších letov. V 2 % prípadov došlo k poškodeniu batožiny a najmenej obvyklá bola strata batožiny, s ktorou sa museli cestujúci popasovať v 0,4 % prípadov. Celkovo najviac problémov s batožinou mali spotrebitelia letiaci so Smartwingsom, a to v 10,2 % prípadov. Naopak, najmenšiu pravdepodobnosť poškodenia kufrov, alebo ich oneskorenie budete mať pri letoch so španielskymi Binter Canarias (1 %), Emirates (1,1 %), alebo britskou nízkonákladovou EasyJet (1,5 %).
Vo väčšine prípadov oneskorenia dopravca zaistí bezplatné doručenie nájdenej batožiny do hotela, alebo miesta vášho bydliska. Môžete však požadovať aj náhradu nákladov na obstaranie nevyhnutných potrieb na pobyt v destinácii počas dní, keď batožinu nemáte k dispozícii (základné ošatenie, hygienické potreby). Škodu ste povinní preukázať, preto si uschovajte účtenky od nakúpených vecí. Pokiaľ batožina nebude nájdená do 21 dní, považuje sa za stratenú a môžete od dopravcu požadovať uhradenie jeho hodnoty.
Celková spokojnosť s aerolinkami
Celkovú spokojnosť s leteckými spoločnosťami ovplyvňuje veľa faktorov. Najdôležitejšia je podľa prieskumu dochvíľnosť, ďalej cena letenky, priebeh odbavenia (na letisku či on-line), personál na palube, komfort sedenia v lietadle, kvalita bezplatného občerstvenia na palube, zábava počas letu, alebo čistota toaliet.
Ak by ste chceli vyskúšať služby najlepšie hodnoteného dopravcu, cestujte z Prahy do Luxemburgu na palube lietadla luxemburských aerolínií Luxair. Spokojní by ste mohli byť aj pri letoch s Emirates, alebo Qatar Airways, ktoré sa umiestnili na druhom a treťom mieste.
České aerolínie len tesne získali dobré hodnotenie a v rebríčku sa zaradili na 31. miesto. Pasažierom pripadala podpriemerná pohodlnosť sedadiel a priemerné hodnotenie dostali aj za ich dochvíľnosť a cenu leteniek. Sesterskej Smartwings sa darilo trochu lepšie, obsadili 21. miesto. Sedadlá majú síce podľa opýtaných podobne nepohodlné, lenže cestujúci sú s nimi viac spokojní s palubným personálom.
Práve skúsenosti so službami spoločnosti Smartwings opisovali českí respondenti pri vyplňovaní dotazníka najčastejšie (31 %). Ako druhá Čechmi najčastejšie hodnotená letecká spoločnosť sa v odpovediach objavovala Ryanair (14,2 %), tretia bola Wizzair (5,1 %).
Najlepšie letisko
Do celkového hodnotenia letísk zasiahlo deväť aspektov. Pre respondentov bolo najdôležitejšie usporiadanie letiska, čas odbavenia, dostupnosť toaliet, rýchlosť bezpečnostnej kontroly, reštaurácie, salóniky, dopravná dostupnosť, podmienky pre osoby so zdravotným postihnutím a možnosti parkovania. Celkovo sa zišlo hodnotenie 110 letísk sveta.
Najvyššou spokojnosťou cestujúcich sa môže pochváliť Dubai International Airport (85 bodov), tesne nasleduje belgický Ostend-Bruges (84 bodov). Z českých letísk je najlepšie hodnotené brnianske (78 bodov), letisko Ostrava (75 bodov), Praha má zisk 73 bodov. Na pražskom Letisku Václava Havla vnímajú cestujúci ako priemerné možnosti stravovania, pociťujú nedostatok sedadiel v halách a málo miest na nabíjanie elektroniky. Najnižšie skóre si z hodnotenia cestujúcich odnieslo letisko v egyptskej Káhire (57 bodov) a v Heraklione na ostrove Kréta (58 bodov). Bratislavské letisko by ste v rebríčku hľadali márne. Na jeho hodnotenie sme v prieskume, bohužiaľ, nezískali dostatok údajov od respondentov.
Zvyklosti pri nákupe leteniek
Unikátny prístup majú podľa prieskumu Česi k spôsobu nákupu leteniek. Účastníci z ostatných krajín kupujú najčastejšie (v 54 % prípadov) letenky prostredníctvom internetových stránok ,alebo aplikácie leteckej spoločnosti, ktorá let zabezpečuje. U nás len 36 % cestujúcich. Oveľa obvyklejší (64 %) je nákup cez on-line porovnávače a sprostredkovateľov, ako je napríklad Letuška, Pelikán, Kiwi alebo Skyscanner.
Aké sú plány a vyhliadky respondentov na tento rok? 61 % účastníkov deklarovalo, že v roku 2023 budú cestovať lietadlom za účelom trávenia voľného času, takisto ako v roku 2022. Pre tých, ktorí uviedli, že v roku 2023 plánujú cestovať menej, je hlavným dôvodom zvýšenie cien leteniek a úspora peňazí. Pri pracovných cestách je, popri finančných úsporách, najčastejšie uvádzaným dôvodom nahradzovanie fyzických stretnutí on-line stretnutím.
Žebříček spokojenosti s leteckými společnostmi
umístění
|
letecká společnost
|
celková spokojenost
|
odbavení na letišti
|
on-line odbavení
|
palubní personál
|
komfort sezení v letadle
|
čistota toalet
|
cena letenky
|
dochvilnost
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Luxair | 86 | 87 | 89 | 78 | 66 | 72 | 63 | 83 |
2. | Emirates | 84 | 82 | 82 | 88 | 79 | 83 | 74 | 86 |
3. | Qatar Airways | 83 | 77 | 81 | 83 | 76 | 81 | 70 | 83 |
4. | Air Transat | 81 | 79 | 80 | 86 | 66 | 77 | 72 | 81 |
5. | Neos | 80 | 81 | 80 | 85 | 73 | 78 | 76 | 79 |
6. | Binter Canarias | 80 | 87 | 83 | 89 | 76 | 82 | 70 | 86 |
7. | American Airlines | 79 | 77 | 75 | 81 | 67 | 78 | 72 | 80 |
8. | Sata Azores Airlines | 78 | 79 | 84 | 85 | 75 | 81 | 64 | 74 |
9. | Air France | 78 | 76 | 80 | 81 | 69 | 78 | 65 | 75 |
10. | Norwegian | 78 | 74 | 82 | 82 | 63 | 76 | 68 | 72 |
11. | Austrian Airlines | 78 | 79 | 80 | 83 | 67 | 77 | 68 | 75 |
12. | KLM | 77 | 75 | 78 | 82 | 71 | 77 | 63 | 71 |
13. | SWISS | 77 | 81 | 79 | 84 | 74 | 81 | 69 | 77 |
14. | Turkish Airlines | 77 | 77 | 71 | 82 | 72 | 77 | 67 | 75 |
15. | Finnair | 77 | 83 | 84 | 85 | 74 | 83 | 69 | 82 |
16. | Air Europa | 76 | 76 | 79 | 80 | 63 | 70 | 65 | 74 |
17. | Iberia Express | 76 | 72 | 77 | 79 | 57 | 71 | 68 | 76 |
18. | Aegean Airlines | 76 | 76 | 78 | 84 | 68 | 76 | 63 | 76 |
19. | Delta | 75 | 74 | 70 | 79 | 68 | 75 | 67 | 72 |
20. | Iberia | 74 | 73 | 75 | 79 | 61 | 68 | 62 | 75 |
21. | Smartwings | 74 | 76 | 78 | 82 | 56 | 78 | 65 | 70 |
22. | TUIfly | 72 | 77 | 76 | 83 | 69 | 79 | 71 | 73 |
23. | British Airways | 72 | 73 | 72 | 82 | 72 | 81 | 66 | 71 |
24. | Azul Airlines | 72 | 79 | 77 | 73 | 66 | 78 | 54 | 81 |
25. | Brussels Airlines | 72 | 80 | 83 | 83 | 70 | 76 | 69 | 73 |
26. | Lufthansa | 72 | 76 | 78 | 79 | 67 | 76 | 62 | 69 |
27. | Volotea | 72 | 69 | 73 | 78 | 64 | 73 | 71 | 71 |
28. | Transavia | 71 | 72 | 82 | 82 | 69 | 75 | 73 | 72 |
29. | ITA Airways (ex-Alitalia) | 71 | 74 | 74 | 78 | 66 | 72 | 63 | 72 |
30. | SAS | 71 | 78 | 79 | 79 | 68 | 59 | 68 | |
31. | České aerolinie | 70 | 74 | 79 | 58 | 62 | 68 | ||
32. | Air Canada | 70 | 76 | 79 | 80 | 65 | 73 | 62 | 68 |
33. | Air Malta | 69 | 71 | 74 | 77 | 67 | 80 | 71 | 62 |
34. | Air Canada Rouge | 69 | 82 | 81 | 80 | 64 | 77 | 66 | 71 |
35. | United | 68 | 72 | 73 | 78 | 64 | 76 | 66 | 72 |
36. | easyJet | 68 | 71 | 78 | 77 | 61 | 71 | 70 | 67 |
37. | Jeju Air | 68 | 65 | ||||||
38. | Eurowings | 67 | 75 | 74 | 78 | 63 | 77 | 67 | 71 |
39. | TAP Portugal | 67 | 68 | 74 | 78 | 64 | 70 | 56 | 59 |
40. | LOT Polish Airlines | 67 | 74 | 74 | 80 | 67 | 79 | 69 | 70 |
41. | LATAM | 67 | 76 | 76 | 63 | 57 | 72 | 54 | 75 |
42. | Vueling Airlines | 67 | 69 | 73 | 77 | 58 | 68 | 65 | 67 |
43. | Nok Air | 66 | 74 | 66 | 68 | 68 | 68 | 68 | 68 |
44. | Thai AirAsia | 66 | 73 | 65 | 69 | 67 | 67 | 64 | 65 |
45. | Ryanair | 65 | 67 | 71 | 73 | 54 | 67 | 72 | 65 |
46. | Corendon Airlines | 65 | 76 | 75 | 58 | 74 | 61 | ||
47. | Wizzair | 62 | 67 | 70 | 76 | 61 | 71 | 72 | 58 |
48. | AerLingus | 59 | 72 | 71 | 76 | 68 | 70 | 67 | |
49. | Sunwing Airlines | 59 | 73 | 73 | 80 | 51 | 68 | 67 | 54 |
50. | Gol | 57 | 76 | 78 | 60 | 58 | 75 | 53 | 78 |
klíč:
100-80 bodů
79-70 bodů
69-60 bodů
59-50 bodů
49-0 bodů
Žebříček spokojenosti s letišti
letiště (kódové označení)
|
bodové hodnocení
|
---|---|
Dubaj International (DXB) | 85 |
Ostend Bruges (OST) | 84 |
Curych (ZRH) | 82 |
Mnichov (MUC) | 81 |
Helsinky Vantaa (HEL) | 81 |
Québec City (YQB) | 81 |
Dauhá Hamad (DOH) | 80 |
Istanbul (IST) | 79 |
Malta (MLA) | 79 |
Vancouver (YVR) | 79 |
Oslo Gardermoen (OSL) | 78 |
Stockholm Arlanda (ARN) | 78 |
Brno (BRQ) | 78 |
Porto (OPO) | 78 |
Lucemburk (LUX) | 78 |
San Francisco (SFO) | 77 |
Vídeň Schwechat (VIE) | 77 |
Santander (SDR) | 77 |
Lyon (LYS) | 77 |
Brusel (BRU) | 76 |
Rio de Janeiro (GIG) | 76 |
Ženeva (GVA) | 76 |
Barcelona (BCN) | 76 |
Madeira (FNC) | 76 |
Alicante (ALC) | 76 |
Fuerteventura (FUE) | 76 |
Lanzarote (ACE) | 76 |
Gran Canaria (LPA) | 76 |
Budapešť (BUD) | 76 |
Malaga (AGP) | 76 |
Kodaň (CPH) | 75 |
Fort Lauderdale (FLL) | 75 |
Calgary (YYC) | 75 |
Bangkok (BKK) | 75 |
Bilbao (BIO) | 75 |
Ostrava (OSR) | 75 |
Santiago (SCQ) | 75 |
Olbia (OLB) | 75 |
Menorca (MAH) | 75 |
Asturias (OVD) | 75 |
Terceira (TER) | 75 |
Milán Linate (LIN) | 75 |
Mallorca (PMI) | 74 |
Řím Fiumicino (FCO) | 74 |
Tenerife (TFN) | 74 |
Tenerife (TFS) | 74 |
Valencia (VLC) | 74 |
São Paulo (GRU) | 73 |
Atény (ATH) | 73 |
Madrid (MAD) | 73 |
Praha (PRG) | 73 |
Vigo (VGO) | 73 |
Bangkok (DMK) | 72 |
Porto Santo (PXO) | 72 |
Faro (FAO) | 72 |
Cagliari (CAG) | 72 |
Ponta Delgada (PDL) | 72 |
Miami (MIA) | 71 |
Düsseldorf (DUS) | 71 |
Mexico City (MEX) | 71 |
Pisa (PSA) | 71 |
Verona (VRN) | 71 |
Toulouse (TLS) | 71 |
Londýn Heathrow (LHR) | 70 |
Berlin (BER) | 70 |
Paříž Charles de Gaulle (CDG) | 70 |
Newark (EWR) | 70 |
Toronto (YYZ) | 70 |
Sevilla (SVQ) | 70 |
Milán Bergamo (BGY) | 70 |
Bari (BRI) | 70 |
Palermo (PMO) | 70 |
Londýn Gatwick (LGW) | 69 |
Milán Malpensa (MXP) | 69 |
Dublin (DUB) | 69 |
São Paulo (CGH) | 69 |
Frankfurt (FRA) | 69 |
Antalya (AYT) | 69 |
Brindisi (BDS) | 69 |
Rhodos (RHO) | 69 |
Montréal (YUL) | 68 |
New York (JFK) | 68 |
Řím Ciampino (CIA) | 68 |
Punta Cana (PUJ) | 68 |
Benátky Marco Polo (VCE) | 68 |
Amsterdam Schiphol (AMS) | 67 |
Katánie (CTA) | 67 |
Nice (NCE) | 67 |
Florencie (FLR) | 67 |
Edinburgh (EDI) | 67 |
Londýn Stansted (STN) | 66 |
Cancún (CUN) | 66 |
Paříž Orly (ORY) | 66 |
Ibiza (IBZ) | 66 |
Brusel Charleroi (CRL) | 66 |
Turín (TRN) | 66 |
Hamburk (HAM) | 65 |
Eindhoven (EIN) | 65 |
Lisabon (LIS) | 64 |
Neapol Capodichino (NAP) | 64 |
Treviso (TSF) | 64 |
Lamezia (SUF) | 63 |
Marrákeš (RAK) | 63 |
Marsa Alam (RMF) | 63 |
Bordeaux (BOD) | 62 |
Marseille (MRS) | 62 |
Bologna (BLQ) | 61 |
Alghero (AHO) | 59 |
Heraklion (HER) | 58 |
Káhira (CAI) | 57 |