Skúsenosti cestujúcich s leteckou prepravou

Obsah aprílového dTestu

Aktuální číslo časopisu dTest 4/2024 Obsah aprílového dTestu

Sdílejte

Publikované v časopise 4/2023

Niektorí z vás si možno spomenú, že sme na jeseň minulého roka rozosielali dotazníky týkajúce sa skúseností cestujúcich s leteckými spoločnosťami a letiskami. Českí aj slovenskí spotrebitelia, ktorých sme oslovili, pritom zďaleka neboli jediní, ktorí sa prieskumu zúčastnili. Pod hlavičkou medzinárodného konzorcia spotrebiteľských organizácií ICRT sa na ňom podieľalo, okrem dTestu, ešte deväť ďalších organizácií. Celkovo sa vyzbieralo 11 880 kompletne vyplnených dotazníkov od respondentov z 11 krajín sveta, z ktorých 1 280 bolo z Českej republiky a 94 zo Slovenska. Všetkým zapojeným veľmi ďakujeme.

Z Európy boli zastúpené okrem Česka a Slovenska ešte Rakúsko, Belgicko, Taliansko, Španielsko, Portugalsko a Slovinsko, zo zámoria sa zúčastnila Kanada, Brazília a Thajsko. Vo väčšine krajín boli údaje zhromaždené prostredníctvom on-line dotazníka zaslaného priaznivcom tamojších spotrebiteľských organizácií (spotrebiteľom v ČR aj SR posielal dTest), v Thajsku bol prieskum predložený externej skupine cestujúcich. Každý respondent dostal jedinečný odkaz na prístup k dotazníku, takže ho mohol vyplniť iba raz. Ohodnotiť sa dali tri cesty lietadlom uskutočnené v poslednom roku (teda od novembra 2021 do októbra 2022).

Každá štvrtá cesta s problémami

Z prieskumu vyplynuli vďaka jeho rozsiahlosti zaujímavé zistenia. Napríklad, že najväčšiu šancu doletieť včas máte s leteckou spoločnosťou Emirates, najmenej pohodlné sedadlá nájdete v lietadlách spoločnosti Ryanair a pri Smartwingse budete najpravdepodobnejšie riešiť problém s batožinou. Nepredbiehajme však a poďme sa na výsledky pozrieť podrobnejšie.

Štyri pätiny (78 %) nahlásených ciest sa uskutočnili kvôli dovolenke a tráveniu voľného času. Respondenti z ČR uvádzali dovolenku ako dôvod cesty dokonca v 82,1 %. Cestujúci sa prepravovali v 84 % prípadov v ekonomickej triede (Česi 89,1 %).

Nepríjemne veľa – celých 26 % uskutočnených letov – bolo poznačených nejakým problémom. Najčastejšie (18,5 %) išlo o oneskorenie pri prílete do cieľovej destinácie. V polovici prípadov bolo oneskorenie dlhšie ako jedna hodina, každý štvrtý oneskorený let doletel do cieľa viac ako dve hodiny neskôr. Zatiaľ čo najdochvíľnejší dopravca – už spomínaná spoločnosť Emirates – bola o hodinu a viac oneskorená len pri 2,2 % letov, Čechom dobre známa maďarská nízkonákladová Wizzair nabrala viac ako hodinové oneskorenie pri 22,8 % letov. Len o trochu lepšie sa darilo Air Canada (18,9 % oneskorených letov) a české Smartwings (15,9 %).

Úplné zrušenie letu je pre cestovateľov príslovečnou nočnou morou. Bohužiaľ, podľa prieskumu nastalo v 6 % plánovaných letov. V záujme objektivity je však dobré pripomenúť, že otázky v dotazníku sa týkali letov v období od novembra 2021 do októbra 2022, keď sa do cestovania mohli premietnuť obmedzenia súvisiace s covidom.

Čo môžete robiť v takýchto situáciách? Vhodné je požiadať o vystavenie dokumentu, ktorý potvrdzuje oneskorenie alebo zrušenie letu. V určitých prípadoch (záleží napríklad na príčine zdržania a jeho dĺžke), máte nárok na finančnú kompenzáciu. Tú spätne od leteckej spoločnosti získalo 45,5 % účastníkov prieskumu, ktorí sa na oneskorenie sťažovali a o kompenzáciu žiadali. Takto sa zachovalo iba 19,8 % cestujúcich, ktorí oneskorenie zažili. Ostatní buď o možnosti kompenzácie nevedeli, alebo sa im jednoducho nechcelo podávať sťažnosť.

Nejčastější uváděné problémy

problém
počet
alespoň jeden z problémů 26 %
zpoždění při příletu (alespoň 15 minut zpoždění v cílové destinaci) 18,5 %
zrušení letu (přesun na pozdější let) 4 %
zpožděná zavazadla (přiletěla pozdějším letem) 2,3 %
zrušení letu (nutnost koupit novou letenku) 2 %
poškozená zavazadla (např. poškozený kufr, rozbité předměty, ...) 2 %
zmeškání návazného letu 1,7 %
odepření nástupu do letadla (nucený přesun na pozdější let) 0,8 %
overbooking (dobrovolný přesun na pozdější let) 0,6 %
ztracené zavazadlo (nebylo nalezeno do 21 dnů) 0,4 %

Trápenie s batožinou

Problémy s batožinou museli pasažieri riešiť v 5 % prípadov. Najčastejšie (2,3 %) išlo o oneskorenie batožiny, ktorá do cieľa doputovala až niektorým z neskorších letov. V 2 % prípadov došlo k poškodeniu batožiny a najmenej obvyklá bola strata batožiny, s ktorou sa museli cestujúci popasovať v 0,4 % prípadov. Celkovo najviac problémov s batožinou mali spotrebitelia letiaci so Smartwingsom, a to v 10,2 % prípadov. Naopak, najmenšiu pravdepodobnosť poškodenia kufrov, alebo ich oneskorenie budete mať pri letoch so španielskymi Binter Canarias (1 %), Emirates (1,1 %), alebo britskou nízkonákladovou EasyJet (1,5 %).

Vo väčšine prípadov oneskorenia dopravca zaistí bezplatné doručenie nájdenej batožiny do hotela, alebo miesta vášho bydliska. Môžete však požadovať aj náhradu nákladov na obstaranie nevyhnutných potrieb na pobyt v destinácii počas dní, keď batožinu nemáte k dispozícii (základné ošatenie, hygienické potreby). Škodu ste povinní preukázať, preto si uschovajte účtenky od nakúpených vecí. Pokiaľ batožina nebude nájdená do 21 dní, považuje sa za stratenú a môžete od dopravcu požadovať uhradenie jeho hodnoty.

Celková spokojnosť s aerolinkami

Celkovú spokojnosť s leteckými spoločnosťami ovplyvňuje veľa faktorov. Najdôležitejšia je podľa prieskumu dochvíľnosť, ďalej cena letenky, priebeh odbavenia (na letisku či on-line), personál na palube, komfort sedenia v lietadle, kvalita bezplatného občerstvenia na palube, zábava počas letu, alebo čistota toaliet.

Ak by ste chceli vyskúšať služby najlepšie hodnoteného dopravcu, cestujte z Prahy do Luxemburgu na palube lietadla luxemburských aerolínií Luxair. Spokojní by ste mohli byť aj pri letoch s Emirates, alebo Qatar Airways, ktoré sa umiestnili na druhom a treťom mieste.

České aerolínie len tesne získali dobré hodnotenie a v rebríčku sa zaradili na 31. miesto. Pasažierom pripadala podpriemerná pohodlnosť sedadiel a priemerné hodnotenie dostali aj za ich dochvíľnosť a cenu leteniek. Sesterskej Smartwings sa darilo trochu lepšie, obsadili 21. miesto. Sedadlá majú síce podľa opýtaných podobne nepohodlné, lenže cestujúci sú s nimi viac spokojní s palubným personálom.

Práve skúsenosti so službami spoločnosti Smartwings opisovali českí respondenti pri vyplňovaní dotazníka najčastejšie (31 %). Ako druhá Čechmi najčastejšie hodnotená letecká spoločnosť sa v odpovediach objavovala Ryanair (14,2 %), tretia bola Wizzair (5,1 %).

Najlepšie letisko

Do celkového hodnotenia letísk zasiahlo deväť aspektov. Pre respondentov bolo najdôležitejšie usporiadanie letiska, čas odbavenia, dostupnosť toaliet, rýchlosť bezpečnostnej kontroly, reštaurácie, salóniky, dopravná dostupnosť, podmienky pre osoby so zdravotným postihnutím a možnosti parkovania. Celkovo sa zišlo hodnotenie 110 letísk sveta.

Najvyššou spokojnosťou cestujúcich sa môže pochváliť Dubai International Airport (85 bodov), tesne nasleduje belgický Ostend-Bruges (84 bodov). Z českých letísk je najlepšie hodnotené brnianske (78 bodov), letisko Ostrava (75 bodov), Praha má zisk 73 bodov. Na pražskom Letisku Václava Havla vnímajú cestujúci ako priemerné možnosti stravovania, pociťujú nedostatok sedadiel v halách a málo miest na nabíjanie elektroniky. Najnižšie skóre si z hodnotenia cestujúcich odnieslo letisko v egyptskej Káhire (57 bodov) a v Heraklione na ostrove Kréta (58 bodov). Bratislavské letisko by ste v rebríčku hľadali márne. Na jeho hodnotenie sme v prieskume, bohužiaľ, nezískali dostatok údajov od respondentov.

Zvyklosti pri nákupe leteniek

Unikátny prístup majú podľa prieskumu Česi k spôsobu nákupu leteniek. Účastníci z ostatných krajín kupujú najčastejšie (v 54 % prípadov) letenky prostredníctvom internetových stránok ,alebo aplikácie leteckej spoločnosti, ktorá let zabezpečuje. U nás len 36 % cestujúcich. Oveľa obvyklejší (64 %) je nákup cez on-line porovnávače a sprostredkovateľov, ako je napríklad Letuška, Pelikán, Kiwi alebo Skyscanner.

Aké sú plány a vyhliadky respondentov na tento rok? 61 % účastníkov deklarovalo, že v roku 2023 budú cestovať lietadlom za účelom trávenia voľného času, takisto ako v roku 2022. Pre tých, ktorí uviedli, že v roku 2023 plánujú cestovať menej, je hlavným dôvodom zvýšenie cien leteniek a úspora peňazí. Pri pracovných cestách je, popri finančných úsporách, najčastejšie uvádzaným dôvodom nahradzovanie fyzických stretnutí on-line stretnutím.

Žebříček spokojenosti s leteckými společnostmi

umístění
letecká společnost
celková spokojenost
odbavení na letišti
on-line odbavení
palubní personál
komfort sezení v letadle
čistota toalet
cena letenky
dochvilnost
1. Luxair 86 87 89 78 66 72 63 83
2. Emirates 84 82 82 88 79 83 74 86
3. Qatar Airways 83 77 81 83 76 81 70 83
4. Air Transat 81 79 80 86 66 77 72 81
5. Neos 80 81 80 85 73 78 76 79
6. Binter Canarias 80 87 83 89 76 82 70 86
7. American Airlines 79 77 75 81 67 78 72 80
8. Sata Azores Airlines 78 79 84 85 75 81 64 74
9. Air France 78 76 80 81 69 78 65 75
10. Norwegian 78 74 82 82 63 76 68 72
11. Austrian Airlines 78 79 80 83 67 77 68 75
12. KLM 77 75 78 82 71 77 63 71
13. SWISS 77 81 79 84 74 81 69 77
14. Turkish Airlines 77 77 71 82 72 77 67 75
15. Finnair 77 83 84 85 74 83 69 82
16. Air Europa 76 76 79 80 63 70 65 74
17. Iberia Express 76 72 77 79 57 71 68 76
18. Aegean Airlines 76 76 78 84 68 76 63 76
19. Delta 75 74 70 79 68 75 67 72
20. Iberia 74 73 75 79 61 68 62 75
21. Smartwings 74 76 78 82 56 78 65 70
22. TUIfly 72 77 76 83 69 79 71 73
23. British Airways 72 73 72 82 72 81 66 71
24. Azul Airlines 72 79 77 73 66 78 54 81
25. Brussels Airlines 72 80 83 83 70 76 69 73
26. Lufthansa 72 76 78 79 67 76 62 69
27. Volotea 72 69 73 78 64 73 71 71
28. Transavia 71 72 82 82 69 75 73 72
29. ITA Airways (ex-Alitalia) 71 74 74 78 66 72 63 72
30. SAS 71 78 79 79 68 59 68
31. České aerolinie 70 74 79 58 62 68
32. Air Canada 70 76 79 80 65 73 62 68
33. Air Malta 69 71 74 77 67 80 71 62
34. Air Canada Rouge 69 82 81 80 64 77 66 71
35. United 68 72 73 78 64 76 66 72
36. easyJet 68 71 78 77 61 71 70 67
37. Jeju Air 68 65
38. Eurowings 67 75 74 78 63 77 67 71
39. TAP Portugal 67 68 74 78 64 70 56 59
40. LOT Polish Airlines 67 74 74 80 67 79 69 70
41. LATAM 67 76 76 63 57 72 54 75
42. Vueling Airlines 67 69 73 77 58 68 65 67
43. Nok Air 66 74 66 68 68 68 68 68
44. Thai AirAsia 66 73 65 69 67 67 64 65
45. Ryanair 65 67 71 73 54 67 72 65
46. Corendon Airlines 65 76 75 58 74 61
47. Wizzair 62 67 70 76 61 71 72 58
48. AerLingus 59 72 71 76 68 70 67
49. Sunwing Airlines 59 73 73 80 51 68 67 54
50. Gol 57 76 78 60 58 75 53 78

klíč:

vynikající
100-80 bodů
dobré
79-70 bodů
průměrné
69-60 bodů
špatné
59-50 bodů
velmi špatné
49-0 bodů
nehodnoceno pro nedostatek dat

Žebříček spokojenosti s letišti

letiště (kódové označení)
bodové hodnocení
Dubaj International (DXB) 85
Ostend Bruges (OST) 84
Curych (ZRH) 82
Mnichov (MUC) 81
Helsinky Vantaa (HEL) 81
Québec City (YQB) 81
Dauhá Hamad (DOH) 80
Istanbul (IST) 79
Malta (MLA) 79
Vancouver (YVR) 79
Oslo Gardermoen (OSL) 78
Stockholm Arlanda (ARN) 78
Brno (BRQ) 78
Porto (OPO) 78
Lucemburk (LUX) 78
San Francisco (SFO) 77
Vídeň Schwechat (VIE) 77
Santander (SDR) 77
Lyon (LYS) 77
Brusel (BRU) 76
Rio de Janeiro (GIG) 76
Ženeva (GVA) 76
Barcelona (BCN) 76
Madeira (FNC) 76
Alicante (ALC) 76
Fuerteventura (FUE) 76
Lanzarote (ACE) 76
Gran Canaria (LPA) 76
Budapešť (BUD) 76
Malaga (AGP) 76
Kodaň (CPH) 75
Fort Lauderdale (FLL) 75
Calgary (YYC) 75
Bangkok (BKK) 75
Bilbao (BIO) 75
Ostrava (OSR) 75
Santiago (SCQ) 75
Olbia (OLB) 75
Menorca (MAH) 75
Asturias (OVD) 75
Terceira (TER) 75
Milán Linate (LIN) 75
Mallorca (PMI) 74
Řím Fiumicino (FCO) 74
Tenerife (TFN) 74
Tenerife (TFS) 74
Valencia (VLC) 74
São Paulo (GRU) 73
Atény (ATH) 73
Madrid (MAD) 73
Praha (PRG) 73
Vigo (VGO) 73
Bangkok (DMK) 72
Porto Santo (PXO) 72
Faro (FAO) 72
Cagliari (CAG) 72
Ponta Delgada (PDL) 72
Miami (MIA) 71
Düsseldorf (DUS) 71
Mexico City (MEX) 71
Pisa (PSA) 71
Verona (VRN) 71
Toulouse (TLS) 71
Londýn Heathrow (LHR) 70
Berlin (BER) 70
Paříž Charles de Gaulle (CDG) 70
Newark (EWR) 70
Toronto (YYZ) 70
Sevilla (SVQ) 70
Milán Bergamo (BGY) 70
Bari (BRI) 70
Palermo (PMO) 70
Londýn Gatwick (LGW) 69
Milán Malpensa (MXP) 69
Dublin (DUB) 69
São Paulo (CGH) 69
Frankfurt (FRA) 69
Antalya (AYT) 69
Brindisi (BDS) 69
Rhodos (RHO) 69
Montréal (YUL) 68
New York (JFK) 68
Řím Ciampino (CIA) 68
Punta Cana (PUJ) 68
Benátky Marco Polo (VCE) 68
Amsterdam Schiphol (AMS) 67
Katánie (CTA) 67
Nice (NCE) 67
Florencie (FLR) 67
Edinburgh (EDI) 67
Londýn Stansted (STN) 66
Cancún (CUN) 66
Paříž Orly (ORY) 66
Ibiza (IBZ) 66
Brusel Charleroi (CRL) 66
Turín (TRN) 66
Hamburk (HAM) 65
Eindhoven (EIN) 65
Lisabon (LIS) 64
Neapol Capodichino (NAP) 64
Treviso (TSF) 64
Lamezia (SUF) 63
Marrákeš (RAK) 63
Marsa Alam (RMF) 63
Bordeaux (BOD) 62
Marseille (MRS) 62
Bologna (BLQ) 61
Alghero (AHO) 59
Heraklion (HER) 58
Káhira (CAI) 57
Tučně jsou vyznačena letiště, která fungují jako významné mezinárodní přestupní uzly.


Prihlásiť