Od 1. apríla sa môžete bez obáv z pokuty preháňať na našich cestách na letných pneumatikách. Teda pochopiteľne vtedy, ak obutie vášho vozidla má predpísanú hĺbku dezénu. Pripomeňme, že letná guma musí mať dezénové drážky hlboké minimálne 1,6 milimetra. Ide o hraničnú hodnotu, keď sú pneumatiky už značne ojazdené, čo sa môže prejaviť na jazdných vlastnostiach. Odporúčame preto prezuť automobil skôr.
Testy letných pneumatík sú tradičnou súčasťou marcového vydania nášho časopisu. Zároveň patria k najstabilnejším testom. V tomto roku spoločne s ADAC oslavujeme jubileum − prvé testy pneumatík sme robili pred 50 rokmi. Nároky na motoristov sa však postupom času menia a zvyšujú, preto nastala tá správna chvíľa na vylepšenie testovacieho programu. Ako prvé sme inovovanej procedúre podrobili celkovo najrozšírenejší rozmer určený najmä pre nižšiu strednú triedu vozidiel. V tabuľke nájdete výsledky 47 modelov kategórie 205/55 R16.
Pozmenený testovací program prešiel skôr evolučnou a nie revolučnou zmenou. Skúšky, ktoré sa v minulosti osvedčili, sú takmer nedotknuté. Najdôležitejšou časťou testu preto stále zostávajú jazdné vlastnosti na mokrej aj suchej vozovke. Skúšky sa robili takisto ako v predchádzajúcich testoch. Z tabuľky rovnako ako v minulosti vyčítate celkovú životnosť pneumatík, výsledky testu hlučnosti a (s istými úpravami) aj vplyv pneumatík na spotrebu pohonných hmôt.
Novinkou sú skúšky, ktoré sa zameriavajú na vplyv pneumatík na životné prostredie. Zisťovala sa miera odierania gúm a tiež udržateľnosť ich produkcie. Podrobný opis jednotlivých skúšok je voľne prístupný na našom webe.
Súboj pneumatík známych aj neznámych značiek
Vzhľadom na to, že sme sa tentoraz zamerali na jediný rozmer a zároveň na doposiaľ najväčší počet testovaných modelov, mohli sme si dovoliť vyskúšať aj značky, na ktoré v testoch pneumatík nie ste príliš zvyknutí. V tabuľke samozrejme nájdete známe mená − nechýbajú zástupcovia značiek Barum, Bridgestone, Continental, Dunlop, Firestone, Goodyear, Hankook, Kleber, Kumho, Michelin, Nexen, Nokian, Pirelli, Semperit, Uniyoral a ďalšie.
Túto známu zostavu sme doplnili menej známymi lacnejšími aj drahšími pneumatikami. Zaujímalo nás, ako sa im darilo po stránke jazdných vlastností a ďalších parametrov v porovnaní so známejšími súpermi.
Zaujímavosti z testu pneumatík
Veľké rozdiely v životnosti: Celkové najazdenie pneumatík je pre vašu peňaženku často dôležitejšie ako nákupná cena obutia. Zistené rozdiely prekonali stovky percent, rekordérom vo výdrži sa stali ekologicky zamerané pneu s celkovým nájazdom 71 500 km. Nepodarkom sa pri skúškach stali pneumatiky, ktoré bolo treba vymeniť už po 24 000 km.
Pôvod pneumatiky nepodceňujte: Pôvod pneumatík by sa nemal podceňovať, zmena továrne môže mať na výsledný produkt značný vplyv. Rozmer 205/55 R16 91V sme testovali už pred dvoma rokmi. Jeden z najlepších modelov v staršom teste dopadol tento rok citeľne horšie. Na vine pritom nie je zmena testovacieho programu, ale zmena továrne a presun výroby.