Odmietnutie zasielania nevyžiadaného tovaru

Obsah aprílového dTestu

Aktuální číslo časopisu dTest 4/2024 Obsah aprílového dTestu

Vydané: 1.4.2012   

Vzor je možné využiť v situácii, keď je spotrebiteľovi zaslaný neobjednaný tovar a spotrebiteľ si neželá, aby sa zasielanie opakovalo.
 

Pre akú situáciu je tento vzor vhodný?

Vzor je možné využiť v situácii, keď je spotrebiteľovi zasielaný nevyžiadaný tovar. Mnohé spoločnosti však nielenže obťažujú samotným zasielaním nevyžiadaného tovaru, ale následne aj zaslaním faktúry za doručený tovar.

 

Ako tento vzor využiť?

Jedným zo spôsobov predaja, ktorý sa občas objavuje, je zaslanie nevyžiadaného tovaru na adresu spotrebiteľa a následné vymáhanie peňazí za tento tovar. Túto problematiku upravuje § 53 odsek 8 Občianskeho zákonníka, ktorý hovorí, že ak poskytne dodávateľ spotrebiteľovi plnenie a spotrebiteľ si ho neobjednal, nie je spotrebiteľ povinný plnenie vrátiť, ani ho uschovať; vylúčené sú aj ďalšie nároky dodávateľa voči spotrebiteľovi. Nevyžiadaným plnením je aj ďalšie opakujúce sa plnenie poskytnuté spotrebiteľovi na základe zmluvy uzavretej prostriedkami diaľkovej komunikácie, ak spotrebiteľ výslovne o takéto plnenie nepožiadal. Ak dodávateľ nepreukáže opak, považuje sa opakujúce sa plnenie vždy za nevyžiadané. Spotrebiteľ si teda môže tovar bez ďalšieho ponechať bez toho, aby dodávateľovi niečo platil. Množstvo spotrebiteľov však napriek tomu uprednostňuje, aby im ďalší tovar nebol zasielaný a dodávateľ ich neobťažoval požiadavkami na zaplatenie. V takom prípade je vhodné sa obrátiť písomne na odosielateľa. Forma tohto podania nie je nijako stanovená. Všeobecne možno odporučiť formu písomnú (doporučený list alebo e-mail). Zasielanie nevyžiadaného tovaru a následné vymáhanie platby za tento tovar je zároveň zakázanou agresívnou obchodnou praktikou. Spotrebiteľ sa tak môže obrátiť s podnetom na príslušný dozorný orgán podľa druhu tovaru, najčastejšie na Slovenskú obchodnú inšpekciu.



Prihlásiť