Čo musí obsahovať zmluva o poskytovaní elektronických komunikačných služieb s operátorom?
Podľa § 44 ods. 2 zákona č. 351/2011 Z. z. o elektronických komunikáciách musí zmluva o poskytovaní verejných služieb obsahovať:
a) identifikačné údaje zmluvných strán v rozsahu podľa § 15 ods. 2,
b) popis poskytovaných služieb, najmä informácie o
1. prístupe k službám tiesňového volania a lokalizačným údajom vrátane obmedzení pri poskytovaní služieb tiesňového volania,
2. obmedzeniach týkajúcich sa prístupu k službám a aplikáciách alebo ich používaní v súlade s osobitnými predpismi,
3. minimálnej ponúkanej úrovni kvality služieb, najmä lehotu prvého pripojenia k sieti alebo iné ukazovatele, ak tak určí Telekomunikačný úrad SR,
4. postupoch operátora pri meraní a riadení prevádzky zameraných na zamedzenie preťaženia sieťového spojenia a informácie o tom, ako môžu tieto postupy vplývať na kvalitu služieb,
5. druhoch servisných služieb, podporných služieb a kontaktné údaje na tieto služby,
6. obmedzeniach, ktoré operátor zavedie na používanie dodaných koncových zariadení,
c) možnosť účastníka zverejniť alebo nezverejniť jeho osobné údaje v telefónnom zozname a informačných službách o účastníckych číslach a možnosť vybrať si, ktoré osobné údaje zverejní,
d) podrobnosti o cenách vrátane prostriedkov, ktorými je možné získať aktuálne informácie o platných cenách, servisných poplatkoch, ponúkané spôsoby platby a rozdiely v nákladoch účastníka súvisiacich so spôsobom platby,
e) informácie o termínoch a spôsobe fakturácie za poskytnuté služby,
f) čase trvania zmluvy o poskytovaní verejných služieb, podmienkach jej predĺženia a ukončenia vrátane minimálnych podmienok používania alebo trvania služby, ktoré sa musia splniť v záujme využívania výhod z akcií na podporu predaja, poplatkov súvisiacich s prenosom čísel a iných identifikátorov, poplatkov splatných pri ukončení zmluvy o poskytovaní verejných služieb a náhrady nákladov súvisiacich s koncovými zariadeniami,
g) spôsoboch odškodnenia a systéme úhrad, ktoré sa uplatnia v prípade nesplnenia zmluvne dohodnutej úrovne kvality služieb,
h) spôsoboch urovnávania sporov,
i) druhoch opatrení, ktoré môže operátor prijať v prípade narušenia bezpečnosti alebo integrity siete, alebo v prípade jej ohrozenia alebo poškodenia.
Tieto údaje môžu byť uvedené v ktorejkoľvek súčasti zmluvy o poskytovaní verejných služieb vrátane všeobecných podmienok alebo cenníka. To neplatí pre údaje, ktoré musia byť výslovne uvedené priamo v písomnom vyhotovení zmluvy o poskytovaní verejných služieb:
a) lehotu prvého pripojenia k sieti,
b) obmedzenia, ktoré operátor zavedie na používanie podnikom dodaných koncových zariadení účastníkovi,
c) možnosť účastníka zverejniť alebo nezverejniť jeho osobné údaje v telefónnom zozname a informačných službách o účastníckych číslach a možnosť vybrať si, ktoré osobné údaje zverejní,
d) cenu alebo zdroj, spôsob a možnosti získania informácií o cene,
e) informáciu o zúčtovacom období a spôsobe fakturácie v prípade fakturovaných služieb,
f) čas trvania zmluvy vrátane minimálnych podmienok používania alebo trvania služby.
Ak ide o zmluvu uzavretú prostredníctvom prostriedkov komunikácie na diaľku (napr. internet alebo poštou) alebo mimo priestorov obvyklých na podnikanie, musí zmluva tiež obsahovať poučenie o práve na odstúpenie od tejto zmluvy, lehota na odstúpenie je minimálne 7 pracovných dní.
Vzhľadom na rozsah poskytovaných informácií túto zmluvu prakticky nemožno uzavrieť cez telefón. Písomne uzatvorenú zmluvu možno predĺžiť opäť len písomne, tu je ale potrebné venovať pozornosť automatickému predlžovaniu zmluvy, ktorá je zakotvená v zmluvných podmienkach, ktoré nastane, ak spotrebiteľ v stanovenej lehote výslovne nevyjadrí vôľu zmluvu nepredĺžiť.
Zákonný podklad:
§ 44 ods. 2 zákona č. 351/2011 Z. z. o elektronických komunikáciách, § 8 ods. 1, § 12 ods. 1 zákona č. 108/2000 Z. z. o ochrane spotrebiteľa pri podomovom predaji a zásielkovom predaji