Ako hodnotíme
Podiel skupiny skúšok na celkovom hodnotení.
- suchá vozovka: 15 %
- mokrá vozovka: 30 %
- sneh: 20 %
- poľadovica: 10 %
- hlučnosť: 5 %
- vplyv na spotrebu paliva: 10 %
- opotrebovanie: 10 %
Test zimných pneumatík sa robí už tradične v priebehu niekoľkých mesiacov na rôznych miestach Európy. Tohtoročné 15-palcové pneumatiky sa skúšali na vozidle Volkswagen Polo, pre 16-palcové pneu sme zvolili auto Škoda Karoq.
Suchá vozovka
Jazdné vlastnosti pneumatík subjektívne posudzujú dvaja profesionálni skúšobní vodiči. Jazdnú stabilitu a ovládateľnosť na suchej vozovke preverovali na vysokorýchlostnej dráhe. Okrem stability vozidla pri jazde na rovinke známkovali aj odozvu pri odbočovaní, fungovanie pri prejazde zákrutami, prechádzanie medzi jazdnými pruhmi a podobne. Výsledné hodnotenie za ovládateľnosť a jazdnú stabilitu sme vypočítali ako aritmetický priemer známok udelených pri opakovaných jazdách.
Merali sme tiež dĺžku brzdnej dráhy na asfalte. Počiatočná rýchlosť je 100 km/h, spomaľuje sa až do úplného zastavenia. Meranie opakujeme celkovo päťkrát.
Mokrá vozovka
O známke za ovládateľnosť na mokrej vozovke rozhodujú časové skúšky a tiež subjektívne posúdenie na dráhe dlhodobo vystavenej dažďu.
Brzdenie na asfalte a betóne testujeme na dráhe poliatej vytrvalým dažďom (prírodným, v prípade nepriaznivých podmienok umelým). Brzdí sa z rýchlosti 80 km/h na 20 km/h.
Odolnosť proti akvaplaningu patrí ku kľúčovým vlastnostiam pneumatík. Náchylnosť na stratu priľnavosti na mokre testujeme v dvoch podmienkach, na rovnej vozovke aj v zákrutách. V prvom scenári vchádza vozidlo tzv. kritickou rýchlosťou do vody s hĺbkou 8 mm a postupne akceleruje. Pri skúškach akvaplaningu v zákrutách vojde do kaluže (hĺbka 5 mm) s konštantnou korekciou volantu v plynule sa zvyšujúcej rýchlosti od 60 až 100 km/h.
Skúška smerového vedenia (v zákrutách) sa robí na asfaltovej kruhovej dráhe, ktorá je vystavená dažďu.
Sneh
Dĺžku brzdnej dráhy meriame z rýchlosti 30 km/h až do úplného zastavenia. Na účely testovania využívame vozovku s prejazdenou snehovou vrstvou.
Trakciu alebo ťažnú silu pneumatík na snehu zisťujeme podľa miery prekĺzavania kolies pri rozbiehaní do mierneho kopca.
Ovládateľnosť na snehu skúšame na prírodnej trati aj v horských priesmykoch so stúpaním od 9 do 12 %.
Poľadovica
V rámci skúšky brzdenia na ľade meriame dráhu potrebnú na úplné zastavenie z rýchlosti 20 km/h. Smerové vedenie overujeme na zimnom štadióne. V priebehu skúšky meriame aj bočné sily v závislosti od rôznej miery natočenia volantu.
Opotrebovanie
Výdrž alebo nájazd pneumatík meriame dvoma spôsobmi. Minimálne 15 000 kilometrov prejde auto v podmienkach každodennej prevádzky. Po každých 2 500 km zmeriame pomocou lasera dezén pneumatiky. V prípade vyhovujúcej hĺbky v teste pokračujeme, až po úroveň, keď sa už pneumatiky nesmú používať podľa platných predpisov. Okrem verejných pozemných komunikácií výdrž pneumatík zisťujeme aj v laboratórnych podmienkach, konkrétne na špeciálnom testovacom valci vytvárajúcom umelé opotrebovanie. Na ňom prejdú gumy najmenej 5 000 km, dezén meriame každých 1 250 km.
Vplyv na spotrebu paliva
Spotrebu pohonných hmôt meriame na vopred určenej vzdialenosti, pri konštantnej rýchlosti 100 km/h.
Hlučnosť
Zvuky vyludzované pneumatikami môžu značne ovplyvniť komfort v priebehu jazdy. Známka za vnútornú hlučnosť spočíva v subjektívnom posúdení hluku pri jazde na asfalte a betóne s vypnutým motorom rýchlosťou medzi 130 a 30 km/h. O hodnotení vonkajšej hlučnosti rozhoduje subjektívne posúdenie záznamu snímacej hlavy (záznam pojazdového hluku podľa štandardu ISO 362 na asfaltovej dráhe v súlade s ISO 10844) a tiež objektívne meranie.