Ako to všetko začalo…

Obsah októbrového dTestu

Aktuální číslo časopisu dTest 10/2022 Obsah októbrového dTestu

Publikované v časopise 9/2022

Ohliadnutie za tridsaťročnou históriou dTestu nemôžeme začať inak, ako spomienkou na jeho zakladateľku Idu Rozovú. Vyštudovaná právnička pričuchla k novinárčine vďaka spolupráci s časopisom Mladý svět. Predzvesťou jej budúceho zamerania na spotrebiteľskú problematiku bola rubrika „Vašej starosti na naše ostny“, ktorú mala v 80. rokoch minulého storočia na starosti v humoristickom týždenníku Dikobraz. Ešte pod hlavičkou vtedajšieho vydavateľa Nového Dikobrazu vyšla v auguste 1991 príloha nazvaná D-TEST. V jej úvodníku Ida napísala:

JUDr. Ida Rozová

(1. 4. 1951 – 18. 11. 2012)

Narodila sa v Krucemburgu na Vysočine. Na Právnickej fakulte UK v Prahe získala titul doktorky práv. Záľubu v novinárskej práci našla vďaka spolupráci s časopisom Mladý svět. Následne spolupracovala s redakciou časopisu Dikobraz, kde založila rubriku „Vaše starosti na naše ostny“.

Inšpirovaná činnosťou spotrebiteľskej organizácie vo Veľkej Británii, založila v roku 1992 Občianske združenie spotrebiteľov TEST a začala budovať časopis dTest s testami výrobkov a služieb s krédom „objektívne, nezávisle, bez reklám“. Vďaka svojmu vysokému osobnému nasadeniu dokázala udržať vydávanie mesačníka dTest aj v zložitých časoch, keď niekoľko rokov ležalo bremeno vydávania časopisu len na nej. Zomrela náhle, v spánku, vo svojich 61 rokoch.

„Výrobcovia sa predbiehajú vo vychvaľovaní svojich výrobkov. Obchodníci lákajú nádherne upravenými výkladmi. A obyčajnému českému smrteľníkovi sa z toho začína točiť hlava a stráca orientáciu. Kúpiť, alebo nekúpiť? Siahnuť hlboko do vrecka, alebo dať prednosť niečomu lacnejšiemu? Či tak, alebo onak, môže sa parádne popáliť, aby bol nabudúce múdrejší. Draho nadobudnuté skúsenosti, zbytočne nadobudnuté skúsenosti, povedali sme si, a zrodil sa nápad. Dostal meno D-TEST. DOBRÝ TEST.“

Od dikobrazieho zárodku k samostatnému časopisu

Hneď o mesiac neskôr, zaznelo v úvodníku druhého vydania D-TESTU, ako prílohy Dikobrazu: „Nie je v západnej Európe, ani za oceánom v Amerike krajina, v ktorej by nevychádzal aspoň jeden testovací časopis ostro sledovaný verejnosťou a súčasne obávaný druhou stranou, výrobcami. Tí, ak so cťou vyjdú z jeho testov, sa tým dokonca chvália na obaloch svojich výrobkov… Chceme, aby sa z tohto nášho dikobrazieho zárodku zrodil v čo najkratšom čase nový samostatný časopis, ktorý zaplní jedno z posledných bielych miest na našom trhu.“

Nezostalo len pri slovách a prianiach. V septembri 1992 založila Ida Rozová Občianske združenie spotrebiteľov TEST, ktoré začalo o rok neskôr – konkrétne 7. septembra 1993 – vydávať vlastný tlačený mesačník dTest – časopis pre spotrebiteľov. Od samého začiatku sa držal zásady úplnej nezávislosti, a to znamenalo, okrem iného, nutnosť zaobísť sa bez peňazí z inzercie, ktoré tvoria v komerčných médiách dominantnú časť príjmov. Práve pre nedostatok financií stroskotali podobné spotrebiteľské projekty v iných krajinách bývalého východného bloku, napríklad v Poľsku, Maďarsku a Bulharsku.

Komu sa nelení…

V prvých rokoch ležalo na Idiných pleciach vydávanie časopisu aj všetky činnosti spojené s prípravou testov (vrátane nákupov vzoriek). Organizovala, písala, vystupovala v médiách, odpovedala na otázky spotrebiteľov a postupne tak dostávala spotrebiteľskú problematiku do povedomia verejnosti. O pozitívnom prínose organizácie sa jej podarilo presvedčiť aj úradníkov z Ministerstva priemyslu a obchodu, ktoré má ochranu spotrebiteľov vo svojej gescii a začalo na činnosť občianskeho združenia finančne prispievať.

Časopis ponúkal obvykle dva až tri testy, pričom najmenej jeden bol pripravený a zrealizovaný v ČR a zostávajúce boli prevzaté z nemeckého spotrebiteľského magazínu organizácie Stiftung Warentest. Zrejme odvtedy je časť verejnosti presvedčená, že z Nemecka dodnes preberáme všetko, čo publikujeme. To však nebola pravda ani v úplných začiatkoch, tobôž nie dnes.


Pod Idiným vedením získal dTest rešpekt nielen od čitateľov, ale aj podnikateľov a výrobcov. Rýchlo sa rozvíjal, časopisu pribúdali predplatitelia a rozširovala sa aj ponuka ďalších služieb. Na výrobkoch, ktoré v náročných testoch uspeli, môžete vídať značku kvality s logom dTestu. dTest sa stal najvýznamnejšou spotrebiteľskou organizáciou u nás a rešpektovaným členom medzinárodnej siete spotrebiteľských organizácií ICRT. Idine sny sa bez zvyšku uskutočnili.

V najlepšom

V takejto situácii obvykle rozprávky končia slovami „… a žili šťastne až do smrti“. Už sa však nezmieňujú, že smrť môže prísť úplne nečakane a veľmi predčasne. Správa o náhlom úmrtí Idy Rozovej v nedeľu 18. novembra 2012, bola pre všetkých šok. V decembrovom čísle, ktoré vyšlo len 11 dní po tom, našli čitatelia namiesto Idinho úvodníka jej nekrológ.

Všetkým kolegom, ktorí v tom čase v dTeste pracovali, patrí veľká vďaka, že vydávanie časopisu aj prevádzku celej organizácie za týchto okolností udržali. Naši spotrebitelia majú takto aj naďalej oporu v silnej organizácii, ktorá stojí na ich strane a je pripravená hájiť ich práva.

Bez podpory a priazne predplatiteľov by to však nebolo možné, preto patrí naše veľké poďakovanie aj vám všetkým, ktorí čítate tieto riadky.

Posledný úvodník zakladateľky Idy Rozovej pred jej úmrtím; dTest 11/2012.

Milí čitatelia

Takmer každý test, najmä potravín, vzbudzuje vášne. Stačí, keď sa medzi dobrými výrobkami objavia značky, pri ktorých by to mnohí spotrebitelia nepredpokladali. Vtedy sa hneď v rôznych diskusiách na internete, no aj inde, objaví… dTest je podplatený. Koľko strčil dTestu peňazí ten či onen výrobca (doplňte dovozca, predajca)? Kto si asi dTest najal, aby zničil jeho konkurenciu? A tak ďalej, a tak podobne.

Ako to vyzerá podľa diskusií, u nás sa zrejme nepripúšťa možnosť, že by mohlo existovať niečo, čo je nepodplatené, niečo, čo je nepodplatiteľné. Hovorím si, keď tie diskusné príspevky z času na čas čítam, že je to dosť smutný obraz našej spoločnosti.

Ani keby sa výrobcovia, dovozcovia a predajcovia postavili na hlavu a ponúkali nám modré z neba, k tomu ešte zlaté prasiatko, v dTeste nepochodia. Jediné, čo môžu urobiť, je predplatiť si časopis tak, ako každý iný záujemca. Napokon, nie však na okraj, dobre vedia o našej nepodplatiteľnosti počas viac ako dvadsať rokov, odkedy dTest existuje a už sa o nič ani nepokúšajú.

O kvalite výrobkov, ktoré nakupujeme v obchodoch, rozhodujú výrobky samotné. Pri skúškach musia ukázať,  čo vedia, ako to vedia, čo v nich je a čo im, naopak, chýba. Výrobky netestujeme my, ako by sa niekto mohol mylne domnievať, ale prenajímame si overené laboratóriá, ktoré majú prístrojové vybavenie aj mnohoročné skúsenosti. Tak, a teraz by si niekto mohol priložiť polienko do ohňa: A kde na to beriete peniaze? Predsa od predplatiteľov.

Ste to len a len vy, naši predplatitelia, ktorí výrobcom, dovozcom aj predajcom prostredníctvom dTestu ukazujete aj nelichotivú pravdu o kvalite ich výrobkov. Keby nebolo vás, neexistoval by dTest a mnohým z trafených by sa určite lepšie dýchalo.


Prihlásiť