Test bezpečnosti úžitkových vozidiel 2022

Obsah augustového dTestu

Aktuální číslo časopisu dTest 8/2022 Obsah augustového dTestu

Publikované v časopise 8/2022

Počty automobilov sa v Európe každoročne zvyšujú. Ľahké úžitkové vozidlá a dodávky kategórie N1 medzi nimi majú významný podiel, len v ČR je ich v prevádzke viac ako pol milióna. Vzhľadom na rozmery a vyššiu hmotnosť môžu byť následky zrážky s dodávkou veľmi vážne. Prinášame vám preto výsledky skúšok inteligentných bezpečnostných systémov úžitkových vozidiel, ktoré majú za úlohu zrážke predísť. Väčšina z 19 testovaných dodávok by si zaslúžila modernejšiu a bohatšiu bezpečnostnú výbavu.

Dobrá rada

Bezpečnostná súťaž dodávok s prehľadom ovládol Fiat Ducato (platina, 88 %). V rámci príplatkovej výbavy ponúka väčšinu dôležitých moderných systémov aktívnej bezpečnosti. V praktických skúškach sa osvedčilo tak aktívne krízové brzdenie, ako aj systém na udržanie auta v jazdnom pruhu, obmedzovač rýchlosti, alebo monitoring cestujúcich.

Pochvalu a zlatou plaketu si zaslúžila štvorica Ford Transit (zlato, 68 %), Volkswagen Transporter (zlato, 65 %), Ford Transit Custom (zlato, 63 %) a Mercedes-Benz Vito (zlato, 61 %). Výbavu majú porovnateľnú s Ducatom, v jednej alebo viacerých čiastkových skúškach však za Fiatom predsa len zaostávajú.

Súčasným štandardom už nevyhovuje Nissan Interstar (neodporúčané, 18 %). Bezpečnostná výbava dvojčaťa Renaultu Master nadobudla v posledných rokoch len minimálne zmeny.

Iniciatíva Euro NCAP, na ktorej fungovaní sa niekoľko rokov podieľa aj dTest, je verejnosti známa predovšetkým vďaka svojim nárazovým testom a iným bezpečnostným skúškam osobných automobilov. Cieľom Euro NCAPu je však zlepšovať celkovú bezpečnosť na cestách. Osobné autá sa nepohybujú na európskych pozemných komunikáciách osamotené. Potenciálne vysoké riziko môžu predstavovať úžitkové dodávky patriace do kategórie N1. Ide o ľahké nákladné automobily s hmotnosťou do 3,5 tony. V roku 2021 bolo podľa Registra motorových vozidiel u nás zaregistrovaných viac ako 550 tisíc takýchto vozidiel.

Zatiaľ čo o bezpečnosti osobných áut sa hovorí a píše v podstate neustále, dodávky ako keby zostávali trochu mimo pozornosti. Navyše sa zdá, že to do istej miery platí aj pre samotných výrobcov. Vybavenosť áut kategórie N1 je totiž v porovnaní s bežnými novými osobnými autami obvykle výrazne skromnejšia. Nie je to však chyba?

Keď už dôjde k zrážke

Aby Euro NCAP mohol lepšie ilustrovať potenciálne bezpečnostné riziká dodávok, realizovali názorný crashtest. V ňom proti sebe poslali dve vozidlá značky Nissan – kompaktný SUV Juke a úžitkové vozidlo NV400. Juke bol v rámci klasických skúšok Euro NCAP testovaný v roku 2019 a získal maximálnych počet päť hviezd. Zvolená dodávka NV400 mala iba skromnú ochranu pred následkami nárazu, a to airbag vodiča a predpínač bezpečnostných pásov. Obidve vozidlá sa zrazili čelne a obidve mali nárazovú rýchlosť 50 km/h. Nestretli sa plnou šírkou, ale časťou prednej časti, čo je v prípade čelných zrážok bežnejší variant.

NV400 bol naplnený na polovicu maximálnej kapacity, jeho celková hmotnosť tak dosahovala približne 2,8 tony. To je oproti Nissanu Juke takmer dvojnásobok. Bezpečnostné prvky malého SUV v okamihu nárazu robili, čo mohli, a fungovali spoľahlivo. Vysoké deceleračné sily a hmotnosť dodávky však boli viditeľné a ani kvalitná konštrukcia osobného vozidla ich nemohla dopad minimalizovať. Deformácia v mieste nárazu na strane vodiča bola výrazná. Vysoké riziko vážneho poranenia bolo zistené predovšetkým v dolnej časti nôh, veľké sily pôsobili aj na hrudník a stehná. Nebezpečenstvo poranenia bolo zaznamenané aj na stehne spolujazdca.

Vzhľadom na robustnejšiu konštrukciu dodávky by sa dalo očakávať, že by jej pasažieri vyviazli bez ujmy. Skutočnosť však bola iná, detektory na figuríne vodiča aj spolujazdca odhalili riziko zranenia hrudníka, kolien, stehien a panvovej oblasti. Ak by k zrážke došlo vo vyššej rýchlosti, napríklad mimo mesta, alebo ak by vozidlá prevážali deti či starších pasažierov, dôsledky zrážky by boli závažnejšie.

Iný kraj, iná výbava

Výsledky tohtoročného testu zodpovedajú dodávkam s najbežnejšou výbavou v rámci krajín EÚ. Aj v automobilovom segmente však dochádza k situáciám, keď rovnaký produkt nemusí mať vo všetkých štátoch totožné vlastnosti. Na webových stránkach euroncap.com nájdete v sekcii Bezpečnostných kampaní prehľad výbavy testovaných nákladných vozidiel. Na mapke Európy jednoducho kliknete na požadovanú krajinu a tabuľka nižšie zobrazí aktualizované informácie o bezpečnostnej výbave jednotlivých modelov relevantné práve pre vami vybraný štát.

Múdre nákladiaky

Z výsledkov skúšky vyplýva, že úplne najlepším spôsobom, ako predísť zraneniam, alebo ešte horším následkom nehody, je zrážke úplne zabrániť. Na tento účel slúžia tzv. systémy aktívnej bezpečnosti. K tým najvýznamnejším patrí autonómne krízové brzdenie (často uvádzané pod skratkou AEB). Dokáže detegovať prekážky pred vozidlom – mnohokrát ide o iné vozidlo, niektoré sofistikovanejšie systémy si všímajú aj chodcov, cyklistov či iné objekty. Systém by mal vedieť vypočítať nebezpečenstvo nárazu a auto spomaliť na takú úroveň, aby k zrážke vôbec nedošlo, alebo sa minimalizovala závažnosť následkov.

Systémy na udržanie auta v jazdnom pruhu monitorujú pozíciu vozidla. Niektoré varujú pred nezamýšľaným vyjdením z pruhu, iné dokážu priamo aktívne korigovať smer vozidla. Nebezpečným faktorom pri dopravných nehodách býva neprimeraná rýchlosť. Obmedzovače rýchlosti vedia uháňajúce auto skrotiť – niektoré majú iba informačnú funkciu,  iným je potrebné maximálnu rýchlosť nastaviť manuálne, pokročilejšie obmedzovače dokážu miestne limity spoznať a aplikovať samy.

Predísť nebezpečným situáciám pomáha aj monitoring vodiča a cestujúcich. Môže zahŕňať niekoľko rôznych systémov, tým najbežnejším je signalizácia nezapnutých bezpečnostných pásov. Iné múdre zariadenia pozorujú aktivitu vodiča a predchádzajú tak napríklad mikrospánku.

Trochu iný test

Všetky vyššie spomínané funkcionality boli predmetom testov realizovaných pracovníkmi Euro NCAPu. Porovnávali 19 dodávok známych značiek. Testovaný výber zaberá približne 98 % všetkých aktuálne predaných vozidiel v danej kategórii na európskom trhu.

Skúšky a ich hodnotenie majú trochu iný formát ako pri klasických testoch výrobkov. Test autonómneho krízového brzdenia sa robil podľa niekoľkých scenárov. Dodávka sa blížila k pomaly idúcemu a stojacemu modelu vozidla (ten bol umiestnený vľavo, vpravo aj priamo vpredu). Cyklisti boli detegovaní pri prechádzaní krížom cez cestu aj pri jazde pozdĺž vozovky. Ochrana pred zrážkou s chodcami počítala s niekoľkými situáciami – dospelý prechádzajúci cez vozovku, dospelý idúci pozdĺž vozovky a dieťa vybiehajúce do cesty spoza zaparkovaných áut.

Známka za udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu sa odvíjala od výsledkov troch samostatných skúšok – schopnosti varovať pred opustením jazdného pruhu, aktívneho udržiavania vozidla v pruhu a stráženia mŕtvych uhlov.

Pri obmedzovači rýchlosti si hodnotiaci všímali predovšetkým spôsob, akým vozidlo získava informácie o miestnom rýchlostnom limite. Poslednú skupinu skúšok tvorilo sledovanie cestujúcich – monitoring aktivity vodiča a signalizácia nezapnutých pásov.

Výsledky nie sú klasifikované symbolmi, ale farebnou škálou. Celkové hodnotenie má dvojakú podobu – okrem percentuálneho výsledku sa udeľujú aj plakety. Vozidlá, ktoré získali menej ako 20 % sa neodporúčajú. Bronzovú plaketu dostali dodávky so ziskom 20 až 40 %. Striebro získali autá so 40 až 60 %. Na zlato bolo potrebných 60 až 80 %. Pokiaľ dodávka dostala viac ako 80 %, bolo jej udelené najvyššie, platinové ocenenie.

Pomalé zlepšenie

Bezpečnosť dodávok testoval Euro NCAP prvýkrát minulý rok. Vtedy sme upozorňovali na príliš skromnú bezpečnostnú výbavu niektorých ľahkých nákladných vozidiel. Nová legislatíva v nasledujúcich rokoch zavedie povinnosť inštalovať do vozidiel niektoré zásadné systémy aktívnej bezpečnosti v rámci základnej výbavy. Ukázalo sa, že tento bič na výrobcu priniesol ovocie. Vybavenie dodávok sa skutočne zlepšilo, hoci zatiaľ väčšinu múdrych systémov získate iba za príplatok.

Zatiaľ čo pred rokom dostala pätica vozidiel nelichotivý verdikt „neodporúča sa“, tento rok bol úplne nedostatočný jediný. Predaj vlani problémového Fiatu Talento bol ukončený, Opel Movano je nanovo postavený na zdieľanej platforme koncernu Stellantis a získal bronz. Takisto Renault Master sa z najnižšieho hodnotenia posunul na bronz, najmä vďaka malým, ale dôležitým zlepšeniam v obmedzovači rýchlosti a systému na udržanie vozidla v jazdnom pruhu. Veľký posun sme zaznamenali pri prepracovanom Renaulte Trafic. Pomohlo najmä zabudovanie autonómneho krízového brzdenia detegujúceho ostatné automobily.

Zato Nissan Interstar (predtým sa predával pod vyššie uvedeným označením NV400) ako by sa zastavil v čase. Úplná absencia automatického brzdenia už v roku 2022 neobstojí. Naďalej ho teda aspoň z pohľadu bezpečnosti nemôžeme odporučiť.

Hviezdou tohtoročného testu dodávok sa stal nový Fiat Ducato. Od vlaňajška, keď bol iba bronzový, sa dočkal výrazne luxusnejšej príplatkovej výbavy. Veľkú pochvalu si zaslúžil najmä vďaka implementácii senzorov detegujúcich chodcov a cyklistov. V testoch fungovali na jednotku. Vysoké hodnotenie získal Fiat aj v ostatných skúškach a s náskokom si pre seba zaistil prvé miesto a platinovú plaketu. Škoda, že sa rovnakej starostlivosti nedočkali sesterské modely z koncernu Stellantis – Peugeot Boxer, Citroën Jumper aj Opel Movano sú síce postavené na rovnakých základoch, múdrych systémov však majú oveľa menej a umiestnili sa ďaleko za Ducatom.

 

 


Prihlásiť