Minitest: Herné režimy v televízoroch

Obsah aprílového dTestu

Aktuální číslo časopisu dTest 4/2024 Obsah aprílového dTestu

Sdílejte

Vydané: 31.3.2022   

Konzoly ako Sony PlayStation 5 a Microsoft Xbox Series X sú veľmi populárne, výrobcovia televízorov sa preto začali viac zameriavať na hráčov a ponúkajú špecifické herné funkcie (Game Mode, Game Optimizer, Game Bar alebo HDR Gaming). Chceli sme sa o nich dozvedieť viac a zistiť, nakoľko sú pre hráčov relevantné. Urobili sme preto malý test a porovnali sme dva pokročilejšie TV so špeciálnymi hernými funkciami s jednou lacnejšou iba s obmedzeným herným režimom.

Test televízorov z vydania 4/2022 nájdete tu.

Zvolili sme tieto tri TV (nie všetky sú u nás ľahko dostupné, ale ide nám o získanie predstavy):

  • LG OLED55C17: frekvencia 120 Hz, OLED, HDR, funkcia Game Optimizer (možnosti: herné žánre, VRR a G-Sync, FreeSync Premium, prevencia oneskorenia vstupu);
  • Samsung QE55QN95: frekvencia 100 Hz, LCD, HDR, funkcia Game Bar (možnosti: Input Lag, FreeSync Premium);
  • Panasonic TX-55JXW704: frekvencia 50/60 Hz, LCD, HDR, funkcia Game Mode (len možnosť zapnuté/vypnuté).

Pre účely testu sme vybrali hry sľubujúce najlepší výkon pri najvyššej kvalite videa. Na Xboxe sa hrali hry WRC 9 a Call of Duty: Vanguard, pre PlayStation voľba padla na Uncharted: Legacy of Thieves (remasterovanú verziu pre PS5). Dvaja testujúci skúšali hry pre obidve konzoly na každom z troch televízorov. Pri hraní menili rôzne relevantné nastavenia televízorov, konzol aj vnútri hier a sledovali, ako viditeľne sa prejavujú a aké sú užitočné. Doplňme, že tak PlayStation 5, ako aj Xbox Series X podporujú video v rozlíšení 4K so snímkovou frekvenciou 120 Hz (4K @ 120Hz) a HDR.

Herné režimy a oneskorenie

TV s pokročilejším herným režimom, ako LG a Samsung, sa doň automaticky prepnú, hneď ako detegujú pripojenú konzolu. V závislosti od modelu sú k dispozícii rôzne špeciálne možnosti (pozri vyššie; viac ich ponúka Panasonic, oproti Samsungu napr. obrazové profily pre konkrétne herné žánre). Pri Panasonicu je herný mód skrytý v pokročilom nastavení obrazu, musí sa aktivovať ručne a okrem zapnutia/vypnutia ďalšie voľby neponúka.

LG Game Optimiser
Game Optimiser v TV LG ponúka, okrem iného, štyri rôzne žánrové režimy: štandardný, FPS, RPG a RTS. Líšia sa iba v reprodukcii svetlých a tmavých častí obrazu (pozri posuvníky Black Stabilizer a White Stabilizer). K ďalším možnostiam patrí OLED Motion Pro a Reduce Blue Light, Prevent input delay, alebo VRR&G-Sync a AMD FreeSync Premium.

Samsung Game Bar
Game Bar v TV Samsung ponúka o trochu menej možností nastavenia ako Game Optimiser od LG: Surround Sound, Dynamic Black Equalizer, Game Motion Plus a Game HDR.

Najprv nás zaujímal vplyv herných režimov na tzv. input lag alebo oneskorenie odozvy. Reč je o oneskorení medzi hráčovou akciou (napr. stlačením brzdy auta) a jej zobrazením na obrazovke (rozsvietením brzdových svetiel). Pre náročnejších hráčov ide o pomerne dôležitý parameter. Všeobecne platí, že čím nižšie je oneskorenie, tým lepšie.

Nižšie uvádzame čas oneskorenia v hernom/bežnom režime pre jednotlivé TV:

  herný režim  bežný režim 
LG
40 ms 60 ms 
40 ms 65 ms 
85 ms 85 ms 
40 ms
60 ms
Samsung 40 ms 65 ms
Panasonic  85 ms 85 ms

Ako je vidieť, pri high-endových TV herný režim oneskorenia jasne znižuje. Pri lacnejšom TV žiadny vplyv nemá a oneskorenie je celkovo vyššie viac ako dvojnásobne. Skúsení hráči taký rozdiel pravdepodobne spoznajú, aj keď testujúci ho necítili ako zásadný.

Prodleva odezvy
Aby sme získali predstavu o čase oneskorenia a overili vplyv herného režimu v porovnaní so štandardným, nahrali sa videosekvencie kamerou s vysokou snímkovou frekvenciou záznamu (960 fps). Sekvencie sa následne analyzovali snímka po snímke na počítači a meral sa časový rozdiel medzi stlačením tlačidla a reakciou na televíznej obrazovke.

Hranie s HDR

Obidve konzoly podporujú vysoký dynamický rozsah (HDR) a rovnako aj všetky tri TV. Pri prvom pripojení konzoly je používateľ vyzvaný na kalibráciu na dosiahnutie čo najlepšieho obrazu. Pri mnohých hrách je možné urobiť aj ďalšie nastavenia, napríklad upraviť celkovú úroveň jasu alebo len zosvetliť tmavšie oblasti.

Čo sa týka samotného efektu, na dvoch vyšších modeloch je veľmi dobre viditeľný. Pri lacnejšom TV už taký zreteľný nie je, vzhľadom na to, že jej maximálny jas skrátka nie je taký vysoký. Ale aj tak obraz s HDR rozhodne nie je horší ako v bežnom režime.

Vplyv obrazovej frekvencie

Pre obidve konzoly stále nie je veľa hier, ktoré by dokázali využiť ich obrazové možnosti skutočne na maximum. Viac hier síce podporuje rozlíšenie 4K a frekvenciu až 120 snímok za sekundu (fps), ale nie súčasne. Môžete teda hrať napr. buď v 4K s 60 fps, alebo so 120 fps, ale len v nižšom rozlíšení (1080p).

V priamom porovnaní testujúci medzi 60 a 120 fps zaznamenali prekvapivo jasné rozdiely. Hoci aj hranie so 60 fps je plynulé, so 120 fps je na veľkej obrazovke ešte plynulejšie a obraz sa pri rýchlych scénach javí čistejší. Pri 60 fps dochádza k istému rozmazávaniu pri rýchlych pohyboch, ktoré v rovnakých situáciách pri 120 fps nenastáva.

120 vs. 60 fps

120 fps (naľavo) verzus 60 fps (napravo) – pri hraní s 60 fps dochádza pri rýchlych pohyboch k viditeľnejšiemu rozmazávaniu a dvojitému/trojitému obrazu. Obrázok približuje rozdiely pri rýchlych otočkách v hre Call of Duty: Vanguard. V reálnych situáciách je, samozrejme, efekt oveľa menej viditeľný ako na statickom obrázku.

Testujúci sa jednoznačne zhodli, že preferujú plynulejší pohyb pred maximálnym rozlíšením. Strata detailov pri znížení rozlíšenia zo 4K na 1080p je často sotva viditeľná. Pri rýchlych pohyboch nie je čas sústrediť sa na jemné detaily a vyššia plynulosť je väčším prínosom. Lacnejší z testovaných TV vzhľadom na nižšiu frekvenciu panela 120 fps nepodporuje, aj napriek tomu je však schopný zobraziť dostatočne hladký pohyb.

Hlavné zistenia a tipy

Pokiaľ uvažujete o nákupe TV a chcete čo najlepšie zážitky, odporúčame vám zvoliť si dobre vybavený model so špecifickými hernými funkciami, ako majú testované LG alebo Samsung.

Tým, ktorí neuvažujú o novej TV, odporúčame zapnúť herný režim, pokiaľ je k dispozícii (a nie je zapnutý v predvolenom nastavení).

Natívna frekvencia panela by mala byť 100 alebo 120 Hz. Takéto TV umožňujú hranie s čo najvyšším počtom snímok za sekundu a plynulejší pohyb je pre celkový dojem často dôležitejší ako maximálne rozlíšenie. Pravdou však je, že počet hier podporujúcich takúto vysokú frekvenciu je obmedzený.

Na škodu nie sú ani kvalitné HDR funkcie, pričom maximálny jas pri zapnutom HDR by mal byť aspoň 500 nitov.

Funkcie redukcie šumu a MPEG NR by mali byť vypnuté, pretože pri hraní nie sú potrebné.

Funkciu G-Sync využijete len v prípade, že budete TV používať na hranie hier z PC (s grafickou kartou Nvidia). Naopak, funkcia FreeSync sa pre konzoly môže hodiť a byť užitočná pri náročných hrách.

Pri hraní hier s frekvenciou 60 fps a viac nie je vôbec nutné používať funkcie na zlepšenie plynulosti obrazu – často sa ani nedajú zapnúť. Lacnejšie TV žiadnu takú funkciu ani nemajú, napriek tomu bola hra s 60 fps dostatočne a príjemne plynulá. Stále je však veľa hier bežiacich maximálne s 30 fps. Pri nich môže byť dojem z plynulosti menej vyhovujúci a obraz trhanejší. V týchto prípadoch už možno o funkcii na zlepšenie plynulosti uvažovať, hoci so sebou nesie o trochu dlhšie oneskorenie odozvy (input lag). Je otázka, aký kompromis hráč zvolí: či nižšie oneskorenie a menej plynulý obraz, alebo plynulejší pohyb a vyššie oneskorenie.

Ideálna vzdialenosť od obrazovky je pri hraní iná ako pri klasickom sledovaní TV. Viac hier obsahuje množstvo detailov, textu či grafických prvkov, ktoré sú hocikedy relatívne malé. Lepší zážitok poskytujú pri relatívne blízkom sedení pri obrazovke.

VRR, FreeSync, G-Sync

VRR (variabilná obnovovacia frekvencia) je štandard implementovaný v rozhraní HDMI 2.1 a ide o obdobu funkcie Vsync (vertikálna synchonizácia) v počítačových monitoroch, ktorá má brániť trhaniu obrazu spôsobenému nesúladom snímkovej frekvencie hry a obnovovacej frekvencie obrazovky. FreeSync je VRR od spoločnosti AMD a nepotrebuje žiadny špecifický hardvér vnútri televízora. G-Sync je VRR od spoločnosti Nvidia a špecifickú elektroniku v televízore vyžaduje. Konzoly PlayStation 5 aj Xbox Series X používajú grafiku AMD a mali by podporovať FreeSync. V skutočnosti však PS5 túto funkciu v priebehu testu (zatiaľ) nepodporovalo.

V našom šetrení sme teda FreeSync mohli vyskúšať iba pri hraní hier na Xboxe. Funkcia sa obvykle aktivovala automaticky pri spustení hry. V priebehu testu sme však nepozorovali žiadny rozdiel medzi funkciou zapnutou a vypnutou. Ani pri snímkovej frekvencii 120 fps, ani pri hraní hier s 60 fps sa žiadne trhanie obrazovky nevyskytlo (aspoň v nami testovaných kombináciách zariadení a hier). Možno však predpokladať, že pri iných veľmi náročných hrách bude FreeSync vhodný.


Prihlásiť