Ako testujeme pneumatiky

Ako hodnotíme

Podiel skupiny skúšok na celkovom hodnotení.

  • mokrá vozovka: 40 %
  • suchá vozovka: 20 %
  • opotrebenie: 20 %
  • vplyv na spotrebu: 10 %
  • hlučnosť: 10 %

Limity hodnotenia

Uspokojivé a akékoľvek horšie hodnotenie parametrov mokrá vozovka, suchá vozovka, opotrebenie či vplyv na spotrebu paliva, limituje celkové hodnotenie, ktoré nemôže byť lepšie, ako najhoršia známka udelená v niektorej zo skúšok.

15-palcové pneumatiky boli skúšané na vozidle Volkswagen Polo, 16-palcové na Škode Karoq.

Mokrá vozovka

Skúšky na mokrej vozovke historicky predstavujú najväčšiu výzvu a zároveň odhaľujú najviac pochybení. Aj z tohto dôvodu majú najväčší podiel na celkové hodnotenie. Ovládateľnosť aj ďalšie jazdné vlastnosti sa zisťujú subjektívnym posúdením dvomi profesionálnymi vodičmi, pri jazde na čas na 1900 m dlhej dráhe s povrchom výdatne postriekaným vodou.

Známka za brzdenie sa udeľuje na základe dĺžky brzdnej dráhy. Spomaľuje sa z rýchlosti 80 km/h na 20 km/h, na asfalte aj na betóne. Oba povrchy sú vystavené vytrvalému dažďu.

Potenciálne veľmi nebezpečným javom je akvaplaning, teda strata priľnavosti k vozovke pri vjazde do vrstvy vody. Odolnosť proti akvaplaningu na rovnej vozovke overujeme tak, že vozidlo vojde ľavými kolesami pri kritickej rýchlosti (ktorá je zistená pred samotným testom) do úseku so súvislou vrstvou tečúcej vody hlbokej 8 mm. Na danom mieste začne zrýchľovať a zrýchľuje až do okamihu, keď kolesá stratia priľnavosť. Akvaplaning v zákrutách testujeme na kruhovej dráhe s priemerom 200 m, ktorá je vystavená vytrvalému dažďu. Na dráhe je 20 m úsek s tečúcou vodou hlbokej 5 mm. Vozidlo vojde pri rýchlosti 60 až 100 km/h do vody s konštantným uhlom natočenia volantu a zvýši rýchlosť o 5 km/h.

Smerové vedenie odborníci posudzujú pri jazde po asfaltovom okruhu vystavenom vytrvalému dažďu. Zisťujeme limitnú priľnavosť pneumatík a zaznamenávame čas na okruhu.

Suchá vozovka

Subjektívne posúdenie dvomi skúšobnými jazdcami. Na vysokorýchlostnej dráhe skúšame jazdnú stabilitu aj celkovú ovládateľnosť. Dĺžku brzdnej dráhy meriame na asfalte. Brzdí sa z rýchlosti 100 km/h na 0 km/h.

Opotrebenie

Každá pneumatika prejde na skúšobnom prístroji vzdialenosť 5000 km a 15 000 km v skúšobnom konvoji. Hĺbka dezénu po celom behúni sa pravidelne meria laserovým lúčom a výsledný nájazd sa dopočítava. Každú pneumatiku podrobíme dôkladnej analýze, ktorá má vylúčiť možné defekty spôsobené konštrukčnou chybou.

Vplyv na spotrebu pohonných hmôt

Meriame spotrebu pri konštantnej rýchlosti 100 km/h na dvojkilometrovom okruhu. Jazdu niekoľkokrát opakujeme a počítame priemernú spotrebu.

Hlučnosť

Známka za hlučnosť vnútri vozidla pozostáva zo subjektívneho posudzovania pojazdného hluku pri jazde na asfalte a betóne a brzdení z rýchlosti 130 km/h na 30 km/h. Vonkajšiu hlučnosť preverujeme dvojakým spôsobom, subjektívnym posudzovaním záznamu hluku na asfaltovej dráhe v rýchlosti 80 km/h s vypnutým motorom, aj objektívnym meraním hluku v decibeloch.

Prihlásiť