Dvojaká kvalita nie je podmienená zemepisne

Obsah septembrového dTestu

Aktuální číslo časopisu dTest 9/2021 Obsah septembrového dTestu

Publikované v časopise 9/2021

Jednotlivé varianty potravín, ktoré sa ponúkajú pod rovnakou značkou v rôznych krajinách EÚ, môžu mať odlišnú chuť kvôli odlišnostiam v zložení. Čím viac sa ingrediencie líšia, tým pravdepodobnejšie sa budú líšiť aj senzorické vlastnosti. Rozdiely však netvorí len zemepisný vzorec. Nemožno teda hovoriť o diskriminácii, alebo vedomom znevýhodnení niektorých regiónov. Vyplýva to zo štúdie Spoločného výskumného centra Európskej komisie.

Európske porovnávacie testy v roku 2017 odhalili odlišnosti v zložení niektorých potravín rovnakej značky predávaných v rôznych krajinách. Na tento jav sa zaužíval pojem dvojaká kvalita. EK ihneď vydala konkrétne pokyny pre národné orgány, ako uplatňovať vtedajšie právne predpisy EÚ v prípadoch podozrenia na dvojakú kvalitu. Inštitúcie Európskej únie financovali projekty zamerané na zvyšovanie kompetentnosti príslušných úradov, mimovládnych organizácií aj priemyslu. Následne bola upravená smernica o nekalých obchodných praktikách, ktorá teraz obsahuje ustanovenia, že propagácia a predaj výrobku zhodného s podobným produktom v inom členskom štáte, môže predstavovať nekalé obchodné praktiky, aj napriek výrazne odlišnému zloženiu alebo vlastnostiam. Smernica v novom znení nadobudne platnosť 28. mája 2022 vo všetkých členských štátoch, ktoré ju musia zapracovať do svojho zákonodarstva už do 28. novembra 2021.

Spoločné výskumné centrum (JRC), príslušné orgány členských štátov, spotrebiteľské organizácie a výrobcovia spoločne vypracovali metodiku na porovnávanie zloženia produktov naprieč značkami a v roku 2018 sa začalo paneurópske porovnanie vlastností 128 potravín z 19 krajín. Základom na porovnanie dát boli informácie o 1380 produktoch od alkoholických a nealkoholických nápojov, cez mliečne a mäsové výrobky, po cukrovinky alebo detskú výživu. Výrobky boli zoskupené do deviatich kategórií podľa toho, či z prednej časti obalu vyplýva identické, podobné alebo odlišné zloženie.

JRC vyhlásilo výsledky v roku 2019. Závery odhalili, že niektoré výrobky majú identickú, alebo podobnú značku aj obal, ale ich zloženie nie je všade rovnaké. Zhruba pri tretine výrobkov boli rozdiely viditeľné až pri kontrole zloženia uvedeného na obale. Zistené odlišnosti však nevytvárali žiadny geografický vzorec. Nebolo teda možné tvrdiť, že sa v určitých krajinách predávajú kvalitnejšie, alebo zdraviu škodlivejšie potraviny, ako v iných štátoch.

Nový výskum

Poznatky z druhej časti výskumu zverejnila Európska komisia v marci 2021. Cieľom bolo zistiť, či rozdiely v receptúre ovplyvňujú senzorické vlastnosti, napríklad chuť alebo konzistenciu potravín. Do odborného hodnotenia bolo zahrnutých 20 značkových výrobkov, z ktorých každý obsahoval vzorky z 5-10 štátov EÚ. Test nijako nehodnotil kvalitu z hľadiska účinku na zdravie, vplyvu na životné prostredie, zemepisného pôvodu, spôsobu výroby, alebo chemického zloženia, ktoré môžu ovplyvniť rozhodovanie spotrebiteľov. Ukázalo sa, že odlišnosť v chuti je jasne viditeľná v prípade väčších rozdielov v zložení. Nápadne sa prejavilo rôzne množstvo pomarančovej šťavy v limonáde, broskyňovej šťavy v ľadovom čaji, kávy v instantnej zmesi, tuku v majonéze, cukru v raňajkových cereáliách, alebo obsah soli v smotanovom syre. Citeľný bol tiež druh použitých ingrediencií, napríklad odlišné sladidlá v nápojoch. Naopak, drobné odlišnosti v receptúre neboli postrehnuteľné ani pre vyškolených degustátorov, napríklad malý rozdiel v obsahu tuku pri zemiakových lupienkoch, obsah kakaa v instantnom nápoji, alebo druh použitého oleja v majonéze. Senzorické rozdiely medzi verziami boli zistené pri 10 z 20 testovaných produktov.

Za dobrú správu možno považovať tú skutočnosť, že ani podľa týchto testov nie je možné hovoriť o geografickom vzorci v rozdieloch potravín. Nejde teda o cielenú kvalitatívnu diskrimináciu spotrebiteľov z niektorých krajín.

Čo a ako sa testovalo

Na základe návrhov a preferencií členských krajín boli na porovnanie vybraté jednotlivé varianty nápojov Coca-Cola Original Taste, Desperados Tequila Flavoured, Fanta Orange, Lidl/Freeway Orange, Fuze Tea Peach Hibiscus, Lipton Ice Tea Lemon, Pepsi Cola, nápojov v prášku Jacobs Original/Classic 3 in 1 a Nestlé Nesquik, jogurtu Danone Activia Nature, pudingu Dr. Oetker/Cameo Pudding Powder Chocolate, rybích prstov Findus/Iglo Fish Fingers Alaskan Pollock, majonézy Heinz Seriously Good, syru Philadelphia Cream Cheese Original, raňajkových cereálií Kellogg's Special K Classic/Original, sladkostí Kinder Pingui a Milka Choco Cookies, čokolády Milka Whole hazelnuts, lupienkov Lay's Potato Chips Salted/Nature a dojčenskej výživy Nestlé NAN Optipro 2. Vzorky boli získané v Belgicku, Bulharsku, Českej republike, Dánsku, Estónsku, Taliansku, Litve, Lotyšsku, Maďarsku, Nemecku, Holandsku, Poľsku, Slovinsku, Španielsku, na Malte a na Slovensku v priebehu septembra a testovanie sa realizovalo v októbri a novembri 2020. Produktové varianty boli rozdelené do skupín s rovnakým, alebo podobným zložením a podľa toho bol upravený ich počet, pretože technika senzorického hodnotenia funguje najlepšie s piatimi až desiatimi vzorkami. Tie boli následne posúdené a porovnané 10-12 vyškolenými degustátormi, ktorí nemali informácie o rozdieloch v zložení a sústredili sa na vôňu, chuť, vzhľad a textúru.

Ako dopadli jednotlivé výrobky a české varianty

Štatisticky významná súvislosť medzi rozdielmi v zložení a senzorickými vlastnosťami rôznych verzií nebola pri nápojoch Coca-Cola Original, Pepsi Cola a Lipton Ice Tea Lemon, dojčenskej výžive Nestlé NAN Optipro 2 a čokoláde Milka Whole Hazelnuts, kde neboli testované české varianty, ani pri pive Desperados s príchuťou tequily, sladkosti Kinder Pingui, rybích prstoch Findus/Iglo Fish Fingers Alaskan Pollock, instantnom kakau Nestlé Nesquik, alebo lupienkoch Lay's Potato Chips Salted/Nature, pri ktorých sa hodnotili aj vzorky z českého trhu.

V ostatných produktoch sa odlišnosti v ingredienciách prejavili aj v zmyslových charakteristikách. Chuť jednotlivých variantov Fanty Orange aj oranžády Lidl/Freeway sa líšila podľa odlišného množstva pomarančovej šťavy a pri výrobkoch Lidl/Freeway aj podľa obsahu sladidiel. Česká Fanta patrila medzi sladšie vzorky. Jogurt Danone Activia Nature z našich obchodov bol v skupine s vyšším obsahom proteínov, a preto trochu kyslejší a s jemnejšou konzistenciou. Odlišný obsah soli sa podpísal na chuti vzoriek syra Philadelphia Cream Cheese Original, ktoré rozdelil do dvoch skupín. Český bol skôr slanší. Podobne sa prejavilo množstvo cukru pri cereáliách Kellogg's Special K Classic/Original. Výrobok z Českej republiky obsahuje menej cukru a bol hodnotený ako priemerne sladký výrobok svetlejšej farby. Medzi čokoládovými a kakaovými vzorkami pudingového prášku Dr. Oetker/Cameo nebol signifikantný rozdiel a všetky varianty možno rozdeliť do dvoch skupín podľa obsahu kakaa, čo ovplyvnilo intenzitu chuti. Z českého trhu boli testované dve vzorky: jedna mala dodatočné označenie „Naturamyl“ a po uvarení bol puding pevnejší a mal menej výraznú chuť, zatiaľ čo druhý (bez dodatočného označenia) mal síce nižšiu pevnosť, ale intenzívnejšiu chuť ako priemer.

Množstvo broskyňovej šťavy v ľadovom čaji Fuze Tea tiež ovplyvnilo jeho chuť – kde jej bolo viac, pripomínala chuť skôr svetlé ovocie, ako sú broskyňa či jablko, tam kde jej bolo menej, mal nápoj nádych tmavších, napríklad lesných plodov. Chuťové hodnotenie Choco Cookies značky Milka určilo odlišné množstvo čokolády, instantného nápoja Jacobs 3v1 rozdiely v obsahu kávy a pri majonéze značky Heinz sa prejavil odlišný obsah oleja, nie však jeho druh.

Prieskumy ukazujú, že spotrebitelia nakupujú potraviny podľa chuti a ďalších senzorických vlastností, zvažujú ich vplyv na zdravie a zaujíma ich spôsob výroby vrátane obsahu organických látok, podmienok chovu zvierat, alebo vplyvu na životné prostredie. Viac ako štyria z desiatich respondentov (45 %) v štúdii Eurobarometer 2020 uviedli, že chuť je najdôležitejším faktorom pri rozhodovaní o nákupe, pre 42 % ľudí bola na prvom mieste bezpečnosť potravín a pre 40 % cena. Preto sú rozdiely v zložení a chuti výrobkov rovnakej značky v jednotlivých krajinách dôležitým faktorom, ktorého vývoj je potrebné naďalej monitorovať. Podľa autorov štúdie Spoločného výskumného centra EK (JRC) boli jej výsledky získané na relatívne malom počte vzoriek, preto by nemali byť generalizované.


Prihlásiť