Ako testujeme turistické batohy

Ako hodnotíme

Podiel skupiny skúšok na celkovom hodnotení:

  • praktické skúšky: 40 %
  • vodoodolnosť: 15 %
  • pevnostné skúšky: 10 %
  • využiteľnosť priestoru: 15 %
  • kvalita spracovania: 10 %
  • reflexné prvky: 5 %
  • údržba: 5 %

Celkové hodnotenie je limitované uspokojivými a nižšími výsledkami v skúškach pevnosti a využiteľnosti priestoru. V takom prípade nemusí celkové hodnotenie zodpovedať váženému priemeru čiastkových hodnotení.

Praktické skúšky

Každý batoh testovalo päť dobrovoľníkov, z toho traja muži a dve ženy (aspoň jedna osoba bola menšieho vzrastu). Vstupnou podmienkou na zapojenie do testovania bola predchádzajúca skúsenosť s používaním podobného typu batoha. Každý z testujúcich nosil batoh so strednou (cca 3 kg) aj plnou (9 kg) záťažou; ak výrobca deklaruje nižšie maximálne zaťaženie, použili sme zodpovedajúcu záťaž.

Po testovaní v teréne skúšajúci hodnotili batohy z hľadiska pohodlnosti nosenia aj držania na chrbte, odvetrávania chrbta, uchopovania držadiel, otvárania a prístupnosti vreciek, alebo nastavovania popruhov batoha. Udelili batohu známku za celkovú praktickosť aj všestrannosť. Na záver vyjadrili svoj celkový dojem z používania batoha, prípadne uviedli, či by si ho pre seba kúpili. Svoje bodové hodnotenie doplnili aj súhrnným komentárom.

Odolnosť proti vode

Skúška simulovala pohyb s batohom v daždi aj položenie na mokrý povrch. Pre ľahšie hodnotenie sme batoh naplnili nasávacím materiálom. Postupne sme každý model umiestnili na 30 minút do špeciálneho sprchovacieho zariadenia simulujúceho ľahký dážď (10 l/m2). Hodnotili sme, či zostal batoh vnútri po skúške suchý, do akej miery prevlhol a či do neho zatiekla voda. Modely s pláštenkou sme najprv testovali bez nej, následne sme skúšku zopakovali s pláštenkou − do hodnotenia sme započítali lepší výsledok. Nakoniec sme batoh postavili na desať minút do jedného centimetra vody a zmerali sme, koľko tekutiny dovnútra presiaklo.

Pevnostné skúšky

Do batohov sme rovnomerne rozložili 9 kg závažia a zavesili sme ich na skúšobné zariadenie − najprv za držadlo, potom za chrbtové popruhy (ak výrobca deklaruje nižšie maximálne zaťaženie, použili sme zodpovedajúcu záťaž). Skúšobné zariadenie následne batoh 20 000-krát zdvihlo a nechalo voľne padať z výšky 40 mm. Skúška preverovala odolnosť držadla a popruhov a zároveň sme skúmali, či sa samovoľne neuvoľňujú a neprekĺzavajú. Zaujímalo nás aj to, či v rámci skúšky nedôjde k poškodeniu ktorejkoľvek inej časti batoha (spoje, švíky, výstuž). Nakoniec sme vyskúšali odolnosť zipsov. Hlavný zips sme na úseku 10-15 cm celkovo 2000-krát otvorili a zavreli. Potom sme vyhodnocovali, či je zips stále plne funkčný a nepoškodený.

Využiteľnosť priestoru

Zisťovali sme, ako sa do batoha zmestí modelový jednodňový turistický náklad. Skladal sa z nepremokavej bundy, mikiny, trička, nohavíc, čiapky, rukavíc, ponožiek, litrovej termosky, škatuľky s obedom, turistických palíc, fotoaparátu, krému na opaľovanie, osobných dokladov, okuliarov, kľúčov, baterky, mapy, noža a toaletného papiera. Známkovali sme dispozíciu (využiteľnosť a usporiadanie úložného priestoru) aj to, do akej miery sa do batohu zmestil vyššie zmienený modelový náklad. Do hodnotenia sme započítali aj to, či sa do postranného vrecka zmestia rôzne objemné fľaše (0,7 l, 1 l, 1,5 l), alebo či sa dá do vrecka na bedrovom popruhu uložiť telefón s displejom päť palcov.

Kvalita spracovania

V rámci tejto skúšky sa realizovalo odborné posúdenie kvality spracovania švíkov, zatváracích mechanizmov (zipsov, spôn, praciek, vnútorných zámkov), nitov, držadiel, príklopu a popruhov.

Reflexné prvky

Hodnotili sme, či batoh disponuje reflexnými prvkami (zmerali sme aj ich plochu). Subjektívne sme posudzovali mieru ich odrážania pri osvetlení automobilovými svetlami zo vzdialenosti približne 10 m.

Údržba

Batohy sme zvonku aj zospodu znečistili blatom, zvnútra ovocným sirupom. Cieľom bolo zistiť, ako ľahko sa dajú batohy vyčistiť pomocou handričky, hubky alebo kefy a mydlovej vody.

Prihlásiť