Test letných pneumatík 2021

Sdílejte

Vydané: 25.2.2021   

Po náročnej zime plnej mrazov, snehu a ľadu, aj odmäku a dažďov, si môžu zimné pneumatiky oddýchnuť. Naopak, pneuservisy budú mať naponáhlo, čoskoro totiž nastane obdobie prezúvania na letnú sezónu. Ako každý rok o takomto čase, prinášame vám výsledky testu letných pneu. Tentoraz prišli na rad rozmery 205/55 R16 a 225/50 R17. Vyslovený nepodarok je len jeden, napriek tomu sme narazili aj na ďalšie gumy, ktoré kvôli výkonom na mokrej vozovke nemôžeme odporučiť.

Dobrá rada

O prvú priečku medzi šestnásť palcovými pneumatikami sa delí Continental PremiumContact 6 (dobre, 71 €) a Semperit Speed-Life 3 (dobre, 60 €).Obe, až na výnimky, presvedčili jazdnými vlastnosťami na mokrej aj suchej vozovke. Iba o piaď za víťazným duom skončil japonský reprezentant Bridgestone

Turanza T005 (dobre, 70 €). Ani v tomto prípade sme sa nemali veľmi na čo sťažovať. Najhoršie skončili najlacnejšie testované pneu King Meiler Sport 1 (dostatočne, 41 €), ktoré doplatili na horšiu ovládateľnosť na mokrej vozovke.

Preteky sedmnástok vo fotofiniši ovládli Falken Azenis FK510 (dobre, 95 €) pred ďalším zástupcom radu Continental PremiumContact 6 (dobre, 122 €). Nezaskočilo ich mokro ani sucho, navyše majú slušnú životnosť. Tretie v poradí skončili Kumho Ecsta PS71 (dobre, 82 €), ktoré získali označenie výhodný nákup. Mizerné výsledky na mokre vozovke odsúdili Firestone Roadhawk (nedostatočne, 94 €) na posledné miesto.

Po každom teste pneumatík nám do redakcie prichádzajú veľmi zaujímavé otázky. Pred rokom nás zaujala otázka, čo by sa vlastne stalo, keby auto jazdilo celý rok na zimnom obutí. Zákon to totiž nijako nezakazuje a peňaženke by to mohlo uľaviť. Vynárajú sa však zásadné otázky – bolo by to bezpečné? Aké by boli jazdné vlastnosti zimných gúm v teplom počasí? A čo životnosť?

Odpoveď nemeckého autoklubu ADAC, s ktorým dlhé roky na testoch pneu spolupracujeme, je jednoznačná – rozhodne prezúvať!

Dôvodov je hneď niekoľko. Zmes, z ktorej sú zimné pneumatiky vyrobené, je prispôsobená nízkym teplotám. V jarných a letných mesiacoch preto dochádza k výrazne rýchlejšiemu opotrebeniu. Postihnuté sú aj jazdné vlastnosti, brzdná dráha je pri porovnaní s letnými pneumatikami všeobecne podstatne dlhšia, čo môže viesť k potenciálne nebezpečným situáciám. Ani jazdná stabilita nezostane nedotknutá, predovšetkým v zákrutách auto na zimných pneumatikách oveľa horšie sedí.

Prezutie letných pneumatík by preto malo byť samozrejmosťou. Tento rok vám prinášame výsledky 31 modelov známych značiek – 15 s rozmerom 205/55 R16 a 16 modelov s veľkosťou 225/50 R17. Všetky absolvovali rovnaký testovací program, ktorý zostáva niekoľko rokov prakticky nemenný. Najprv sa bližšie pozrieme na výsledky šestnástok, a potom si vezmeme na paškál sedemnástky.

R16 na mokre: väčšinou dobré

Pneumatiky s rozmerom 205/55 R16 sú určené pre vozidlá nižšej strednej triedy, medzi motoristami sa preto tešia veľkej obľube. O to viac nás zaujímalo, ako dopadli v náročných skúškach na mokrej vozovke.

Potešilo nás, že problémov nebolo príliš veľa. Celkovo dobrú známku si na konto pripísali Continental PremiumContact 6, Semperit Speed-Life3, Pirelli Cinturato P7, Uniroyal RainSport 5, Bridgestone Turanza T005, Kumho Ecsta HS51, Maxxis Premitra 5, Nokian WetproofGoodyear EfficientGrip Performance 2.

Najlepšie jazdné vlastnosti a najkratšiu brzdnú dráhu ukázali názorne prvé dve menované. Continentálky napokon celkovo fungovali najlepšie. Výčitku by sme však predsa len mali, sklamala nás pomerne vysoká náchylnosť na akvaplaning v zákrutách.

Jednoznačne najhoršie výkony na mokre predviedli King Meiler Šport 1. Najlacnejší testovaný model preukázal iba dostatočnú ovládateľnosť. Po stránke smerového vedenia, brzdnej dráhy aj náchylnosti na akvaplaning bol výkon uspokojivý.

Súhrnná dostatočná známka za jazdu na mokrom povrchu limitovala celkové hodnotenie a King Meiler odsúdila na posledné miesto v kategórii.

R16 na suchu: bez ťažkostí

Jazda na suchej vozovke väčšine 16-palcových modelov nerobila väčšie problémy. Udelili sme aj dve veľmi dobré známky, a to pneu Maxxis Premitra 5Hankook Ventus Prime 3 K125. Všetky sledované parametre boli na jednotku.

Najmenej pasovalo sucho pneumatikám Petlas Imperium PT515. Brzdná dráha síce bola pomerne krátka, skóre si však pokazili iba dostatočnou ovládateľnosťou. Spoločne s celkove priemernými vlastnosťami na vode preto skončili pneu Petlas v celkovom poradí predposledné.

R16 opotrebenie: obrovské rozdiely

Test výdrže priniesol skutočne markantné rozdiely. Goodyear EfficientGrip Performance 2 sa dali používať na úctyhodnej vzdialenosti 55 300 km. Len o piaď tak unikli najvyššiemu možnému hodnoteniu. Druhé najmenšie opotrebenie zaznamenali pri pneumatikách Fulda EcoControl HP 2, ktoré najazdili 43 400 km. Nokian Wetproof však bolo potrebné vymeniť už po 24 850 km.

Príklady áut, ktorým obúvate rozmer 205/55 R16

Alfa Romeo Giulietta
Audi A3
BMW řady 1, 2 a 3
Chevrolet Aveo
Citroën C3, C4, C4 Cactus
Dacia Logan, Sandero
Fiat 500L, Tipo
Ford C-Max, Grand C-Max, EcoSport, Focus
Honda Civic
Hyundai i30, Ioniq, ix20
Kia Carens, Ceed, Soul, Venga
Lancia Delta
Lexus CT, IS
Mazda 3, 5
Mercedes třídy A, třídy B, třídy C, CLA, SLC, SLK
Mini Cooper, Clubman
Nissan Leaf
Opel Astra, Meriva, Zafira
Peugeot 2008, 207, 308, Partner
Renault Fluence Z.E., Mégane, Scénic
Seat Altea, Altea XL, Exeo, Leon
Subaru BRZ, Impreza
Škoda Octavia, Superb
Toyota Auris, Corolla, GT86
Volvo C30, S40, V40, V50
Volkswagen Caddy, Golf, Golf Sportsvan, Jetta, New Beetle, Passat, Touran

Príklady áut, ktorým obúvate rozmer 225/50 R17

Alfa Romeo Giulia
Audi A4, A5, TT
BMW řady 3, 4, X1
Chevrolet Cruze, Orlando
DS 5
Honda Accord
Lexus GS
Mercedes třídy B, C
Opel Astra, Zafira Tourer
Peugeot 3008, 5008, 508
Renault Latitude
Saab 9-3
Škoda Octavia Scout, Yeti
Volvo V40 Cross Country, V60, V70, S80
Volkswagen Passat Alltrack

R17 na mokre: najväčší nepodarok testu

Druhý testovaný rozmer, teda 225/50 R17, najviac pristane drahším autám strednej triedy. Obstarávacia cena je tiež o poznanie vyššia, ako v prípade šestnástok. Najvyrovnanejšou jazdou na mokre sa pochválili pneu Semperit Speed-Life 3, ktoré získali za všetky sledované parametre dobré hodnotenie. Len tesne za nimi skončili Falken Azenis FK510. V ich prípade už bolo hodnotenie pestrejšie – ovládateľnosť bola na jednotku, no akvaplaning v zákrutách dopadol iba uspokojivo.

Jednoznačne najhoršie boli Firestone Roadhawk. Príčinou je veľmi slabá priľnavosť na mokrú vozovku a z toho pramení aj nedostatočná ovládateľnosť. Uhol riadenia bol veľký, vodiči museli na skúšobnej dráhe do každej zákruty skutočne výrazne nabehnúť, aby ju mohli bez problémov prejsť. V dôsledku toho Firestone dostali nedostatočnú za mokro aj celkovo.

R17 na suchu: radosť sa previesť

Podobne, ako pri šestnástkach, tu bola najlepšia pridelená známka veľmi dobrá a najhoršia uspokojivá. Parádnou jazdou na suchu sa blysli Pirelli Cinturato P7, aj Michelin Primacy 4 je v priaznivom počasí radosť šoférovať, hoci pri porovnaní s Pirelli majú trošku horšiu jazdnú stabilitu.

Suchá vozovka najmenej prospievala barumkám. Model Barum Bravuris 5HM síce pomerne slušne brzdil, ale po stránke ovládateľnosti a jazdnej stability bol iba dostatočný. Podobný verdikt platí aj pre Viking ProTech Newgen.

R17 opotrebenie: jednotky a dvojky

Rozptyl v kilometrovom najazdení jednotlivých pneumatík nebol taký veľký, ako pri 16-palcových modeloch. Prvá pozícia patrí pneumatikám Semperit Speed-Life 3Michelin Primacy 4. Obom namerali 42 800 km.

Najkratšia životnosť bola zistená pri pneu Giti Premium H1 – 29 000 km. Aj tento výkon však ešte tesne stačil na dobrú známku.

Ktoré šetria palivo?

Dizajn pneumatík môže mať v niektorých prípadoch vplyv na spotrebu pohonných hmôt. Rozdiely medzi jednotlivými modelmi sa prejavujú zvyčajne v rádoch decilitrov paliva na 100 km.

Najviac „eko“ medzi šestnásťpalcovými modelmi boli BF Goodrich Advantage, na ktorých si testovacie vozidlo pýtal rovných 5 l/100 km. Najvyššia spotreba bola nameraná s pneumatikami Maxxis Premitra 5, približne 5,4 l/100 km. V spojení s relatívne vysokou obstarávacou cenou a pomerne krátkou životnosťou, rozhodne nepatria Maxxis medzi ekonomicky výhodné pneumatiky.

Z pneumatík s priemerom 17 palcov boli najšetrnejšie Viking ProTech Newgen, konkrétne spotreba sa pohybovala okolo 5,5 l/100 km. Na Nexen N'Fera Šport a Falken Azenis FK510 auto spotrebovalo najviac, približne 5,8 l/100 km.

Kam sa podel Michelin?

Mnohí z vás si pri pohľade na tabuľku šestnásťpalcových pneumatík asi všimli, že v nej nie je žiadny výrobok od francúzskeho giganta Michelin, hoci jeho výrobky v uvedenom rozmere na trhu nájdete.

16-palcové michelinky skutočne boli kúpené a testované, vybraným modelom boli Michelin Primacy 4 S1. Po dôkladnom prezretí označenia pneu sme však zistili, že majú kód A A 68. Po kontaktovaní výrobcu vyšlo najavo, že ide o špeciálny variant Primacy 4, ktorý bolo navrhnutý výhradne pre vozidlá Alfa Romeo a na iných automobiloch nemôžu byť zaručené optimálne vlastnosti. Tohto špecializovaného variantu sa v Európe predalo len okolo 3000 kusov.

Existuje aj bežná, oveľa populárnejšia verzia Primacy 4, ktorá má kódové označenie C A 68 a predalo sa 2 200 000 kusov. Pri kúpe v obchode, alebo na internete však medzi univerzálnym variantom a verziou pre Alfa Romeo nebolo možné zistiť na prvý pohľad rozdiel. Z tohto dôvodu sme sa rozhodli Michelin v kategórii R16 nepublikovať.

ADAC zároveň výrobcom odporúča značiť pneumatiky skutočne zrozumiteľne a jednotlivé varianty jednoznačne odlišovať, aby nemohlo dochádzať k zmäteniu spotrebiteľov.

pneu o rozměrech 205/55 R16 (porovnat)

pneu o rozměrech 225/50 R17 (porovnat)

Databáze testovaných výrobků

Letné pneumatiky 2018–2022 (152 výrobků)
poslední aktualizace: 21.2.2022

Prihlásiť