Green NCAP: Ekologické skúšky automobilov 2021

Sdílejte

Publikované v časopise 3/2021

Prinášame vám výsledky ekologických testov 25 populárnych modelov osobných automobilov. Rovnakou procedúrou v rámci iniciatívy Green NCAP prešli autá s rôznymi typmi pohonov – benzínové, dieselové, elektromobily, plug-in hybridy, aj automobil poháňaný vodíkom. Vozidlá so spaľovacími motormi dopadli o trochu horšie, stále však nepovedali posledné slovo.

Dobrá rada

Najvyššie hodnotenie v teste malo auto Hyundai Nexo (5 hviezd) s vodíkovým pohonom spolu s batériovým Volkswagenom ID.3 PRO (5 hviezd). Maximálne hodnotenie im pomohli zabezpečiť predovšetkým nulové emisie. Slušne dopadli aj plug-in hybridy Toyota Prius (4 hviezdy) a Kia Niro (3,5 hviezdy).

Najzelenším vozidlom s naftovým motorom bola Škoda Octavia (3,5 hviezdy) s testovaným variantom kombi s dvojlitrovým turbo-dieselovým motorom. Vzhľadom na spôsob pohonu ani nemohla dopadnúť oveľa lepšie. Osobitnú pochvalu si zaslúžila za výborný index energetickej účinnosti, čiže nízku spotrebu.

Rovnaký počet hviezd získal takisto benzínový Volkswagen Golf 1.5 TSI(3,5). Pri porovnaní s Octaviou bol trochu horší v indexe čistého vzduchu, aj energetickej účinnosti. Naopak, množstvo vytvorených skleníkových plynov je v podaní VW nižšie.

Iniciatíva Green NCAP na prelome februára a marca oslavuje dva roky svojej existencie. Testy sa za relatívne krátky čas stali v oblasti motorizmu pojmom. Vysoké hodnotenie v ekologických skúškach je pre automobilku prestížnou vizitkou. Vozidlá, ktoré v teste získajú maximálne hodnotenie, teda päť hviezd, sa vyznačujú nízkymi alebo nulovými emisiami a zároveň vysokou energetickou účinnosťou (čiže nízkou spotrebou).

Ako sa vozidlá vyberajú?

Snahou programu Green NCAP je otestovať čo najväčší počet populárnych modelov a zamerať sa na všetky dostupné spôsoby pohonu. Prvé tohtoročné on-line publikácie preto zahŕňajú aj jedno batériové auto, 12 benzínových (plus jedno hybridné), sedem vozidiel s naftovými motormi a prvýkrát aj tri plug-in hybridy a jedno vodíkové vozidlo. Takisto, ako v prípade klasických spotrebiteľských testov, nie sú ani tu žiadne skúšané modely kupované priamo u výrobcu. Dôvod je jasný – zaistí sa tým, že v teste bude vozidlo v takom istom stave a variante, aké si môže kúpiť bežný spotrebiteľ.

V laboratóriu aj na ceste

Laboratórna časť skúšok sa odohráva na tzv. dynamometri, ktorý sa niekedy nazýva posuvná cesta. Každé auto prechádza sériou predpísaných testovacích cyklov simulujúcich rôzne situácie. V priebehu týchto cyklov sa zbierajú všetky splodiny. Nazbierané výfukové plyny sa následne analyzujú. Dynamometer dokáže vytvoriť rovnaký odpor, aký auto zdoláva na skutočnej ceste. Úlohu tu zohrávajú najmä dve veličiny – zotrvačný a aerodynamický odpor.

Základom pre laboratórne testy je skúšobný cyklus známy pod skratkou WLTC. Skúšky Green NCAP sú však náročnejšie a viac zodpovedajú reálnym situáciám. Meranie sa robí v priebehu štvorice scenárov. Simuluje sa jazdenie so studeným motorom, so zahriatym motorom, jazdenie v zime aj cestovanie po diaľnici. V rámci každého scenára sa meria množstvo vypúšťaných škodlivín, konkrétne bezmetánových uhľovodíkov, oxidu uhoľnatého, oxidov dusíka, amoniaku a pevných častíc. Kontroluje sa aj produkcia oxidu uhličitého a spotreba paliva alebo energie. Laboratórne testy sú navrhnuté tak, aby umožnili priame porovnanie prevádzkovej ekologickej stopy rozličného výberu vozidiel, bez ohľadu na spôsob pohonu.

Okrem testov vykonaných v laboratóriu program Green NCAP realizuje aj testovanie jazdenia na bežných cestách. Pomocou špeciálneho prístroja schopného merať emisie počas jazdy sú opäť kontrolované uvoľňované škodliviny, konkrétne oxid dusíka, oxid uhoľnatý a pevné častice. Základom testu je séria skúšok označená RDE. Ide o metodológiu, ktorá bola vyvinutá s cieľom kontrolovať a minimalizovať rozdiely medzi hodnotami nameranými v laboratóriu a v reálnej prevádzke. Skúšky sú však opäť rozšírené tak, aby boli náročnejšie. Nejazdí sa preto iba v nadmorskej výške od 0 do 700 m, ale až do 1300 m. Rozsah teploty vzduchu sa pohybuje od -7 do35 °C namiesto od 0 do 30 °C.

Pri testoch jazdenia sa robí meranie v rámci niekoľkých scenárov. Profesionálni vodiči využívajú rozličné štýly jazdy. Okrem šoférovania v bežných situáciách sa skúša aj športová jazda s väčším nákladom, šetrná jazda, dopravné zápchy a krátka jazda v meste.

Ako sa vlastne dá porovnávať spotreba vozidiel jazdiacich na fosílne palivá s automobilmi s iným typom pohonu? Spotrebu benzínu a nafty prevedú v laboratóriu na kilowatthodiny pomocou známych hodnôt spaľovacieho tepla oboch typov palív, a to umožňuje priame porovnanie. Pri hybridných vozidlách sčítame spotrebovanú elektrinu plus benzín prevedený na kWh a zisťujeme, aké súhrnné množstvo energie hybrid spotrebuje na prejdenie 100 km.

Alternatívne pohony priťahujú

Už ste z ekotestov automobilov zvyknutí, že maximálny počet hviezd zvyčajne dostávajú tie automobily, ktoré nevyužívajú spaľovacie motory. Inak to nie je ani tentoraz. Päť hviezdičiek z piatich možných získal elektromobil Volkswagen ID.3 PRO, aj celkovo prvé testované vozidlo na vodík – Hyundai Nexo. Ani jedno vozidlo pri prevádzke nevytvára žiadne emisie, v skupinách skúšok s názvami index čistého vzduchu a index skleníkových plynov preto získali desať bodov z desiatich.

Pokiaľ ide o energetickú účinnosť, tá bola lepšia v prípade Volkswagenu. Je však pravda, že autá na elektrinu stále trápi jeden známy nedostatok, a tým je relatívne krátky dojazd. VW potrebovalo dobíjať batériu v priemere po necelých 300 km, v najhoršom prípade už po 150 km.

Odborníci z Green NCAP sa tentoraz pozreli na „zúbok“ aj doteraz nepreskúmanej kategórii, ktorú tvoria tzv. plug-in hybridy, často skracované ako PHEV. Ide o vozidlá s hybridným pohonom, sú teda vybavené spaľovacím motorom, aj batériou. Túto batériu možno nabíjať z externého zdroja (zásuvky) – odtiaľ teda označenie plug-in.

Najlepšie z tejto skupiny vozidiel dopadla Toyota Prius so štyrmi hviezdami na konte. Pochvalu si zaslúži tak za nízke množstvo vydávaných skleníkových plynov, ako aj najmä za vysokú energetickú účinnosť. Kia Niro má o pol hviezdy menej, predovšetkým za vyššie množstvo emitovaných pevných častíc. Tretí hybrid, Mitsubishi Outlander, dopadol najhoršie. Ide o pomerne veľké auto s relatívne vysokou spotrebou najmä v zimnom období a priemernými až podpriemernými indexmi čistého vzduchu a skleníkových plynov.

Úspech koncernu VW

Najvyššie udelené hodnotenie medzi benzínovými autami a dieslami bolo 3,5 hviezdy z piatich možných. Z naftových vozidiel zabodovala Škoda Octavia, najekologickejším benzínovým vozidlom sa stal Volkswagen Golf. Octavii sa prekvapujúco darilo aj v najťažšej emisnej skúške, ktorou je jazdenie v zime. Veľkým plusom bola aj priemerná spotreba 4,2 l/100 km, čo je v danej kategórii vskutku pekné číslo. Golf mal najlepší index skleníkových plynov.

Nepríjemným prekvapením boli výsledky automobilov Hyundai Tucson (benzín) a Land Rover Discovery (nafta). Oba uzatvárajú výsledkovú tabuľku s 1,5 hviezdy z 5 možných. Emisie Land Roveru neboli nijako hrozivé, vydával však veľké množstvo CO2 a N2O. Hyundai patril k podpriemeru vo všetkých súhrnných skúškach.

Čo v budúcnosti?

Iniciatíva Green NCAP je stále nová. V najbližších rokoch sa preto môžete tešiť na dynamický rozvoj ekotestov. Ekologická stopa každého vozidla samozrejme nespočíva iba v prevádzkových emisiách, dôležitá je aj náročnosť výroby. Aj tento aspekt bude v budúcnosti súčasťou skúšok Green NCAP. Počíta sa s tým, že postupom času bude porovnanie vozidiel zahŕňať celý životný cyklus, od výroby, cez prevádzku, až po likvidáciu.

V tomto roku môžete počítať ešte s tromi várkami výsledkov. Na rozdiel od aktuálneho mixu budú užšie zamerané – prvé prídu na rad malé rodinné autá, nasledovať budú malé SUV a mini vozidlá.


Prihlásiť