Ako testujeme

Ako hodnotíme

Podiel skupiny skúšok na celkovom hodnotení.

  • index čistého vzduchu: 33,3 %
  • index energetickej účinnosti: 33,3 %
  • index skleníkových plynov: 33,3 %

Hodnotenie sa skladá z troch základných skupín skúšok. Index čistého vzduchu zahŕňa emisie nemetánových uhľovodíkov, oxidov dusíka, oxidu uhoľnatého, pevných častíc a aktuálne aj čpavku. Vyhlášky síce nestanovujú limity na čpavok, jeho nadmerné množstvo je však v životnom prostredí škodlivé. Index energetickej účinnosti poukazuje na to, koľko pohonných hmôt alebo elektriny automobil pri prevádzke spotrebováva.

K dvom vyššie spomínaným indexom pribudol v roku 2020 ešte tretí pilier nazvaný index skleníkových plynov. Súhrnné skóre za túto skupinu skúšok vyjadruje, koľko oxidu uhličitého, oxidu dusného a metánu automobil uvoľňuje v rôznych situáciách – so studeným motorom, so zahriatym motorom, pri nízkych teplotách alebo pri jazde po diaľnici.

Laboratórne skúšky

Laboratórna časť skúšok sa realizuje na tzv. dynamometri, ktorý sa niekedy nazýva rolovacia cesta. Každé auto prechádza sériou predpísaných testovacích cyklov, ktoré simulujú rôzne situácie. V priebehu týchto cyklov sa zbierajú všetky splodiny. Nazbierané výfukové plyny sa následne analyzujú. Dynamometer dokáže vytvoriť rovnaký odpor, akému auto odoláva na skutočnej ceste. Úlohu hrajú najmä dve veličiny – zotrvačný a aerodynamický odpor.

Základom pre laboratórne testy je skúšobný cyklus známy pod skratkou WLTC. Skúšky Green NCAP sú však náročnejšie a viac zodpovedajú reálnym situáciám. Pri meraní sa používajú štyri scenáre. Simuluje sa jazda so studeným motorom, so zahriatym motorom, jazda v zime aj cestovanie po diaľnici. V rámci každého scenára sa meria množstvo vypúšťaných škodlivín, konkrétne bezmetánových uhľovodíkov, oxidu uhoľnatého, oxidov dusíka, amoniaku a pevných častíc. Kontroluje sa aj produkcia oxidu uhličitého a spotreba paliva alebo energie. Laboratórne testy sú navrhnuté tak, aby umožnili priame porovnanie prevádzkovej ekologickej stopy rozličného výberu áut, bez ohľadu na spôsob pohonu.

Testy na ceste

Okrem testovania v laboratóriu Green NCAP robí aj testy jazdy na bežných cestách. Pomocou špeciálneho prístroja schopného merať emisie pri jazde sa opäť kontrolujú uvoľňované škodliviny, konkrétne oxidy dusíka, oxid uhoľnatý a pevné častice. Základom testu sú skúšky označené RDE. Ide o metodológiu, ktorá bola vyvinutá tak, aby kontrolovala a minimalizovala rozdiely medzi hodnotami nameranými v laboratóriu a v reáli. Skúšky sú však opäť rozšírené, aby boli náročnejšie. Nejazdí sa len v nadmorskej výške od 0 do 700 m, ale až do 1 300 m. Rozsah teploty vzduchu sa pohybuje od −7 °C do 35 °C namiesto od 0 do 30 °C.

Aj pri jazdných testoch sa robí meranie v rámci niekoľkých scenárov. Profesionálni vodiči si zvolia rozličné štýly jazdy. Okrem riadenia v bežných situáciách sa skúša aj športová jazda s väčším nákladom, šetrná jazda, dopravné zápchy a krátka jazda v meste.

Testy energetickej účinnosti

Ako sa vlastne dá porovnávať spotreba vozidiel jazdiacich na fosílne palivá s automobilmi s iným typom pohonu? Spotrebu benzínu a nafty v laboratóriu premenia pomocou známych hodnôt spaľovacieho tepla oboch typov palív na kilowatthodiny, a to už umožňuje priame porovnanie. Pri hybridných vozidlách sčítame spotrebovanú elektrinu plus benzín prevedený na kWh a zisťujeme, aké súhrnné množstvo energie hybrid spotrebuje na prejdenie 100 km.

Prihlásiť