Ak sa stravujete správne, doplnky s kolagénom môžete nechať plávať

Obsah listopadového dTestu

Aktuální číslo časopisu dTest 11/2020 Obsah listopadového dTestu

Vydané: 29.10.2020   

Organizmus využíva kolagén z doplnkov stravy takisto ako každý iný, ale nemusí to byť na posilnenie kĺbov. Pri vyváženom jedálnom lístku a optimálnom zložení stravy nepotrebujete žiadne doplnky. Neexistujú presvedčivé vedecké dôkazy o ich prospešnosti.

Výrobcovia doplnkov stravy obsahujúcich kolagén sľubujú hladšiu pokožku, lesklejšie vlasy, silnejšie nechty, zdravšie kĺby alebo viac svalovej hmoty. Kolagén sa propaguje ako prostriedok proti starnutiu, ktorý podporuje krásu a fyzický výkon. Nutrition Business Journal predpokladá, že tohtoročný predaj výživových doplnkov s kolagénom v USA dosiahne 298 miliónov dolárov, teda štyrikrát viac ako pred piatimi rokmi. Najnovšie sa kolagén pridáva ako ingrediencia do funkčných potravín. Obsahujú ho energetické tyčinky, ovsené vločky, smoothies alebo pukance.

Kolagén je druh bielkoviny. Tvorí kožu, šľachy, väzy, kosti alebo chrupavku. Samotné slovo kolagén pochádza z gréckeho slova kolla, ktoré znamená lepidlo. Keď telo vytvára viac kolagénu, má zdravšie a silnejšie spojivové tkanivo, ktoré lepšie chráni kĺby. Nedostatok je najviditeľnejší na pleti. Produkcia kolagénu s vekom slabne a nadmerné vystavovanie ultrafialovým lúčom urýchľuje jeho úbytok. Ľudia so svetlejšou pokožkou začínajú rozpad kolagénu pozorovať okolo 50. roku života zvýšenou tvorbou vrások a ochabnutím kože. U niektorých ľudí s tmavšou pleťou, ktorí majú vyššiu prirodzenú ochranu proti slnečnému žiareniu, k tomu môže dôjsť až o desať rokov neskôr.

Všetky proteíny sú tvorené aminokyselinami. Konzumované proteíny organizmus rozkladá a používa na výrobu iných bielkovín. Na tvorbe kolagénu sa najviac podieľajú glycín, prolín a hydroxyprolín. Prírodný kolagén sa vyskytuje v živočíšnych potravinách, ľudský organizmus si ho vak dokáže vyrobiť sám aj bez konzumácie mäsa, mliečnych výrobkov alebo vajec. Napríklad strukoviny, sója alebo quinoa dodajú telu všetky potrebné esenciálne aminokyseliny. Pomáha aj vitamín C, zinok a meď. Vitamín C získate napríklad z citrusov, paprík alebo brokolice, meď a zinok z orechov, celozrnných produktov a semien.

Telu je jedno, či mu dodáte bielkoviny konzumáciou mäsa alebo kolagénových doplnkov. V oboch prípadoch bielkoviny rozloží na aminokyseliny, ktoré použije na obnovu tkanív. Nemusí to byť vždy syntéza ďalšieho kolagénu. Rozhodne však stačí získavať kolagén zo stravy, nemusíme si kupovať drahé doplnky, upozornila organizácia Consumer Reports na základe rozhovorov s americkými vedcami. Kolagén sa nachádza v mäse, hydine, rybách, bielkoch a želatíne, takisto aj vo vývare.

Názory na zvýšený príjem kolagénových prípravkov sa líšia. Existuje veľa subjektívnych svedectiev o ich skvelom účinku, nemáme však dosť vedeckých poznatkov, ktoré by to potvrdzovali. Výskumy, ktoré hovoria o pozitívnych výsledkoch používania kolagénu, nemôžu jednoznačne preukázať príčinnú súvislosť medzi ním a zdravotným stavom. „Existujú dôkazy, že sa kolagén vstrebáva a že dochádza k zvýšeniu hladiny určitých aminokyselín, ale neexistujú žiadne priame dôkazy, že by používanie doplnku zvyšovalo obsah kolagénu v pokožke“, hovorí lekárka Natasha Mesinkovska, odborná asistentka dermatológie na Kalifornskej univerzite.

Sú kolagénové doplnky bezpečné? Kolagén v doplnkoch stravy a potravinách zvyčajne pochádza z kože, šliach, kostí, chrupaviek alebo iných spojivových tkanív kráv, prasiat, kurčiat alebo rýb. Takzvaný vegánsky kolagén sa vyrába z geneticky modifikovaných kvasiniek a baktérií, ale nie je dosť dôkazov o jeho porovnateľnosti s kolagénom živočíšneho pôvodu.

Doplnky výživy nie sú lieky, preto ich zloženie a účinok nepodlieha prísnym schvaľovacím kritériám tak, ako sa to vyžaduje pri farmaceutických liekoch. Vo zvieracích kostiach sa môžu hromadiť ťažké kovy a toxíny, ktoré prechádzajú aj do doplnkov. Napríklad nedávna analýza 28 produktov s kolagénom v rámci projektu Clean Label Project odhalila v 64 % vzoriek arzén, v tretine olovo a v 17 % kadmium. Hoci väčšinou išlo o nízke hladiny, nedá sa hovoriť o bezpečnom množstve. Je totiž známe, že ťažké kovy sa v tele hromadia.

Väčšina štúdií však nezistila závažné nežiaduce účinky dodatočného príjmu kolagénu. Kým však nebudú presvedčivejšie dôkazy o prospešnosti doplnkov stravy alebo potravín obohatených o kolagén, najlepším riešením je dbať na zdravý jedálny lístok s dostatočným množstvom bielkovín a nepreháňať to s opaľovaním na slnku.

Prihlásiť