Test pokročilých asistenčných systémov pre vodiča

Obsah januárového dTestu

Aktuální číslo časopisu dTest 1/2021 Obsah januárového dTestu

Publikované v časopise 11/2020

Euro NCAP predstavuje nové testy preverujúce funkčnosť pokročilých asistenčných systémov pre vodiča. Veľa z nich patrí do kategórie pomocných systémov na diaľniciach, kde pomáhajú vodičovi držať sa v jazdnom pruhu, ísť bezpečne a zodpovedajúcou rýchlosťou.

V motoristickom svete sa stále častejšie hovorí o autonómnych, čiže automaticky riadených vozidlách. Ide o technológiu, ktorá by v budúcnosti mala zachraňovať zdravie, šetriť čas a uľahčiť každodenný život ľudí. Všetci dôležití výrobcovia automobilov vynakladajú obrovské sumy na vývoj takéhoto systému.

V súčasnosti je isté, že éra plne autonómnych automobilov u nás ešte niekoľko rokov nenastane.  Väčšina moderných áut je však vybavená rozlične pokročilými systémami aktívnej bezpečnosti. Ide o špecializované funkcie, ktorých vývoj postupne smeruje k samostatnejším automobilom.

Čo sa testovalo

Euro NCAP vytvoril sériu skúšok, ktoré sa dajú rozdeliť do dvoch základných skupín ‑ možnosti asistentov a bezpečnosť. Prvá skupina zahŕňa hodnotenie podávania informácií vodičovi, zobrazenie aktuálneho stavu systému, monitorovanie vodiča (či má vozidlo pod kontrolou, či sa zapája do riadenia), prispôsobovanie rýchlosti dopravnému značeniu, prípadne podmienkam na vozovke, udržiavanie bezpečnej vzdialenosti od ostatných vozidiel a asistovanie pri zatáčaní (udržanie sa v jazdnom pruhu, asistencia v esovitých zákrutách).

Bezpečnostné skúšky sa viac ako zabezpečeniu komfortu vodiča, venujú intervencii zo strany vozidla v prípade hroziacej nehody. Zaraďujú sa sem napríklad systémy aktívneho krízového brzdenia, ktoré majú zabrániť kolízii, aj kontrolované autonómne zastavenie vozidla v prípade straty vedomia, alebo inej indispozície vodiča.

Výsledky sú pestré

Preverovali sme schopnosti inteligentných systémov vozidiel Audi Q8, BMW série 3, Ford Kuga, Mercedes GLE, Nissan Juke, Peugeot 2008, Renault Clio, Tesla Model 3, Volkswagen Passat a Volvo V60. Každé auto mohlo získať celkové hodnotenie na štvorbodovej stupnici ‑ základné, priemerné, dobré a veľmi dobré hodnotenie.

Tri autá v prémiovom segmente ‑ Mercedes-Benz GLE, BMW radu 3 a Audi Q8 – dostali veľmi dobré hodnotenie. Predstavujú takmer optimálne vyvážené systémy. Ponúkajú množstvo kvalitných asistentov riadenia a zároveň nechávajú vodičovi ovládanie vozidla plne pod kontrolou. Poskytujú tak vyspelé systémy zabraňujúce vzniku dopravných nehôd. Vhodne reagujú v takých chvíľach, keď vodič nemá vozidlo pod kontrolou a aktívne ho neovláda.

Renault Clio vo výbere reprezentuje malé autá nižšej triedy, Peugeot 2008 patrí do skupiny veľmi populárnych kompaktných SUV. Asistenčné systémy oboch vozidiel získali najnižšie, iba základné hodnotenie. Funkcie systémov zvyšujúcich komfort vodiča sú skromné. Zameriavajú sa hlavne na to, aby sa vodič neprestal venovať riadeniu.

Automobilka Tesla patrí k najväčším propagátorom asistenčných systémov a autonómneho riadenia. Konečné hodnotenie vozidla Model 3 možno trochu zaostáva za očakávaniami. Po stránke bezpečnosti sa Tesla vyznamenala, vo všetkých sledovaných situáciách dokázala udržiavať bezpečný odstup aj optimálnu rýchlosť a vedenie vozidla v zákrutách. Asistencia zatáčania je však poľa vkusu expertov z Euro NCAP príliš „autoritárska“ a veľmi nespolupracuje ‑ buď máte pocit, že auto zatáča samé, alebo naopak, so zatáčaním nepomáha vôbec. Z tohto dôvodu Tesla dostala iba priemernú známku.

Trojlístok VW Passat, Nissan Juke a Volvo V60 dostali priemernú známku. Pri Volve sa dá rozpoznať, že nejde o úplne nový model ‑ posun v inteligencii asistenčných systémov je rýchly a automobilky by nemali zaspávať na vavrínoch. Ford Kuga so svojím dobrým hodnotením ukazuje, že dobre vyvážené a dobre vybavené systémy nemusia byť len záležitosťou luxusných áut.

Dôverujte, ale nie bezhranične

Generálny tajomník Euro NCAP Michiel van Ratingen k výsledkom povedal: „Pokročilé asistenčné systémy predstavujú obrovské výhody, pomáhajú znižovať únavu vodiča a podporujú bezpečnú jazdu. Automobilky však musia zabezpečiť, aby systémy svojím pôsobením vodičovi v ovládaní vozidla neprekážali. Najlepšie systémy ponúkajú rovnováhu medzi mierou pomoci, ktorú poskytujú, a úrovňou zapojenia vodiča. Výsledky testov ukazujú, že kvalita asistentov sa rýchlo zlepšuje a je dostupná aj pri lacnejších vozidlách. Veľké medzery sa doteraz dajú vysledovať v oblasti monitoringu činnosti vodiča“.

Ak ste našimi predplatiteľmi, pre stiahnutie sa prosím prihláste.


Prihlásiť