Test čerstvého ovocia a zeleniny patrí k žiadaným, no veľmi ťažkým témam. Najväčší problém spočíva v extrémnej premenlivosti tovaru a situácie na trhu. Ponuka obchodov sa mení takmer každý týždeň, jednotlivé druhy v závislosti od sezóny striedavo pribúdajú a miznú z pultov, menia sa krajiny pôvodu aj dodávatelia. Obvyklé testovanie zamerané na konkrétny tovar konkrétneho dodávateľa nemá zmysel, výsledky by opisovali tovar, ktorý sa už nepredáva.
Test kvality ovocia a zeleniny sme preto usporiadali inak. Hľadali sme v ňom odpoveď na otázku, v akom type predajne sa ponúka najkvalitnejší tovar. Prešli sme celkovo deväť obchodov: dvoch trhovníkov, dva veľké supermarkety, tri diskontné samoobsluhy a dve večierky. Vo všetkých sme v jednom a tom istom dni nakúpili ovocie a zeleninu podľa vopred pripraveného nákupného zoznamu a poslali sme vzorky na hodnotenie do laboratória. Kontrolovali zrelosť, veľkosť kusov a ich vzhľad, chuť, vôňu a konzistenciu. Zaujímalo nás aj to, koľko nepoužiteľných kusov sme nakúpili. Jednotlivé výsledky sme zoskupili podľa typu predajne, spriemerovali sme ich a získali prehľad, v ktorom type obchodu sa v danom čase ponúkali najlepšie jablká, jahody, ľadové šaláty, mrkvy, uhorky a paradajky. Pri uhorkách a mrkve sa nám podarilo kúpiť aj vzorky v bio kvalite a mohli sme tak ich kvalitu porovnať s bežnou konvenčnou produkciou.
Náš experiment priniesol vyrovnané výsledky, napriek tomu sa ukázalo, že za kvalitnejšie ovocie a zeleninu si musíte priplatiť.