Visačky deklarujúce ekologickosť výrobkov často klamú

Obsah aprílového dTestu

Aktuální číslo časopisu dTest 4/2024 Obsah aprílového dTestu

Visačky o ekologickosti na oblečení veľkých obchodných reťazcov často klamú spotrebiteľov. V Nórsku bola podaná sťažnosť na päť veľkých spoločností.

Spotrebiteľská organizácia Forbrukerrådet venovala pozornosť deklarácii piatich veľkých e-shopov (Bestseller, Gina Tricot, H&M, KappAhl, Zalando). Sústredili sa na otázku, či výrobky spĺňajú ekologické tvrdenia na visačkách. Hodnotilo sa podľa troch kritérií.
 
Prvým bolo správne označenie tovaru − či obsahuje informáciu, prečo ide o udržateľný výrobok. Druhým sa stala kontrola použitia medzinárodnej značky Better Cotton Iniciative (BCI), ktorej pravidlá stanovujú povinnosť uvádzať v propagácii, že sa nedá zaručiť obsah „kvalitnejšej bavlny“. Environmentálny prínos programu BCI je založený na tzv. hmotnostnej bilancii globálnej produkcie bavlny a nie je možné spájať ho s jedným konkrétnym výrobkom.
 
Nákup oblečenia od členov programu BCI pomáha zvýšiť dopyt po bavlne, ktorá sa produkuje menej škodlivým spôsobom pre životné prostredie, no nie je možné zaručiť, že kúpený produkt má prínos pre životné prostredie sám osebe. Tretím kritériom bol prínos výrobku pri porovnaní s ponukou na trhu. Aby bola propagovaná ekologická hodnota, musí produkt patriť do tretiny „najzelenšieho“ oblečenia na trhu.
 
Prieskum odhalil niekoľko prípadov, keď boli spotrebitelia zavádzaní nejasným alebo nepreukázateľným tvrdením o udržateľnosti. Pojmy ako „čistý“, „recyklovaný“, „zodpovedný“, „zelený“ alebo „ekologický“ zvyčajne nemajú konkrétny obsah alebo opodstatnenie a ich cieľom je podnietiť spotrebiteľa nakupovať viac oblečenia s pocitom, že menej škodí planéte. Oblečenie pritom patrí k veľmi škodlivým komoditám.
 
Pri jeho výrobe sa používajú tisícky chemikálií. Údržba textilu nie je ekologickým procesom, likvidácia je komplikovaná. Odevné reťazce sa snažia často zakryť túto skutočnosť „greenwashingom“, teda premyslenými marketingovými stratégiami, v ktorých predstavujú svoje výrobky ako ohľaduplné k prírode (informovali sme tu).
 
Organizácia Forbrukerrådet podala v tejto veci sťažnosť na nórsky úrad na ochranu spotrebiteľa. Lživé tvrdenia sú v rozpore so zákonom.

Prihlásiť