Mobilné aplikácie k inteligentným práčkam

Obsah červencového dTestu

Aktuální číslo časopisu dTest 7/2020 Obsah červencového dTestu

Publikované v časopise 6/2020

Internet vecí a smart domácnosť sú témy, ktoré v posledných rokoch získavajú pozornosť a zasahujú do stále viacerých oblastí nášho života. Dnes už nie je nezvyčajné mobilným telefónom ovládať v domácnosti osvetlenie, vykurovanie, klimatizáciu alebo multimédiá. Čo dokážu inteligentné práčky? Akými funkciami disponujú a čo od nich môže používateľ očakávať?

Testy práčok

Na www.dtest.sk/pracky nájdete výsledky desiatok otestovaných práčok – klasických, úzkych aj zhora plnených. Modely publikované od roku 2018 sú plne porovnateľné s tými aktuálnymi, staršie nájdete v archíve. Porovnávať medzi sebou môžete všetky typy práčok. Výsledky sú dostupné predplatiteľom.

V uplynulých rokoch nás pri testoch práčok nezaujímali len výkony jednotlivých zariadení, ale aj ich dodatočné či špeciálne funkcie. Pri laboratórnom testovaní si všímame, aké trendy výrobcovia sledujú a kam toto odvetvie smeruje. Po systémoch automatického dávkovania prostriedku (pozri test práčok v dTeste 10/2019) sme sa tentoraz pozreli na mobilné aplikácie.

Schopnosť prepojenia práčky s mobilným telefónom sa nemusí zdať na prvá pohľad užitočná. Bežný používateľ si asi len ťažko predstaví, čo všetko by smart práčka vôbec mohla dokázať. V rámci nášho testu práčok sme preto vyskúšali tiež päť mobilných aplikácií, ktoré s práčkami spolupracujú. Aplikácie sme zatiaľ nehodnotili. Rozhodne nás zaujímalo, čo dokážu a čo vlastne spotrebiteľ ich spárovaním s práčkou získa.

Komunikácia drhne

Všetky sledované funkcie aplikácií sme testovali na systémoch iOS aj Android. Vzhľadom na povahu testovaných aplikácií považujeme za dôležité, aby boli funkčné aj na menej výkonných prístrojoch. Na otestovanie sme teda vybrali staršie telefóny Apple iPhone 6 a Huawei P10 Lite. Aplikácie aj na týchto starších telefónoch fungovali bez problémov. Z hľadiska funkcií a možností sa verzie pre jednotlivé operačné systémy takmer nelíšili. Výnimkou je kontakt na podporu v aplikácii Bosch Home Connect. V testovanej verzii pre Android oproti verzii pre iOS chýba telefónne číslo, je možné teda využiť ako kontakt len e-mail. Aspoň má však spotrebiteľ nejakú možnosť „dovolať“ sa pomoci. Aplikácia My AEG Care obsahuje len nefunkčný odkaz na podporu a Beko HomeWhiz neobsahuje vôbec žiadny kontakt.

Povedzme, že sa používateľ rozhodne, že podporu na vyriešenie problému nepotrebuje. Ako aplikácie identifikujú problémy s práčkou a ako ich následne komunikujú s používateľom? Okrem My AEG Care všetkých používateľov upozorní aspoň na odpojenie práčky od zdroja vody. Aplikácia AEG to celkovo so správami „nepreháňa“. Používateľa informuje o priebehu pracieho programu, o stave zásobníka pracieho prostriedku a to je všetko. Takmer na žiadny z bežných problémov neupozornila ani aplikácia Candy Simply-Fi.

Pri väčšine elektroniky, práčky nevynímajúc, je možné mnohým problémom predchádzať starostlivou údržbou. Vzhľadom na to, že nie každý je expert na údržbu práčok, mohli by na vhodnú starostlivosť upozorňovať práve mobilné aplikácie. Taká je aspoň teória. V praxi žiadna z testovaných aplikácií neupozornila na nutnú údržbu dávkovača prostriedku, filtrov alebo tesnenia. Bosch Home Connect vie používateľa vyzvať aspoň na vyčistenie bubna.

Aplikácie obsahujú len pokyny pre základnú údržbu aspoň v elektronickej verzii manuálu. Výnimkami sú LG SmartThinQ a My AEG Care. Prvá menovaná aplikácia údržbu prístroja nerieši takmer vôbec. Jediným dostupným relevantným údajom je orientačný počet praní pred potrebou vyčistiť bubon, ktorý nájdete v nastavení. Druhá aplikácia zase pri zmienkach o údržbe odkazuje na online zdroje, ktoré pri našich skúškach ani raz neboli dostupné.


Pranie „na diaľku“

Spojenie mobilnej aplikácie s práčkou je veľmi jednoduché. Pripojiť sa dá nasledovaním inštrukcií v aplikácii, prípadne v manuáli prístroja. Iba v aplikácii Candy Simply-Fi bolo nutné vyplniť väčšie množstvo údajov o zariadení. Pripojenie tak nebolo zložité, ale zdĺhavé. Po spojení s práčkami pre nás nebolo prekvapením, že všetky aplikácie vedia začať a ukončiť pranie vrátane spustenia s časovým oneskorením. To sa môže používateľovi hodiť napríklad v situácii, keď opúšťa domov na dlhší čas a chce, aby mal pripravenú vypranú bielizeň krátko pred návratom.

Všetky testované aplikácie obsahujú prednastavené pracie programy aj možnosť stiahnutia dodatočných programov. Rôzne sa vývojári aplikácií postavili k zobrazovaniu spotreby vody a elektrickej energie. Napríklad Bosch Home Connect pri každom programe ukáže indikátor spotreby vody a elektriny. Aplikácia LG SmartThinQ sleduje iba elektrickú energiu, a to len na vyžiadanie. V nastavení používateľ zistí, koľko elektriny práčka spotrebovala za určité obdobie. Beko HomeWhiz síce energiu nestráži, no v nastavení umožňuje automatické spustenie prania v čase, keď je elektrická energia lacnejšia.

S výberom pomôžu

Nie je vždy nutné vyberať program. V niektorých aplikáciách stačí nastaviť skladbu náplne práčky a druh znečistenia. Práčka potom sama vhodný program odporučí. V praxi práve toto dokáže My AEG Care. Aj keď aplikácia inak s používateľom príliš „nekomunikuje“, prací program vie odporučiť dobre. Nezohľadňuje pritom len druh a látku oblečenia, ale aj jeho množstvo. V prípade potreby odporučí vyprať niektoré položky zvlášť. Výber programu na základe skladby náplne dokáže tiež Bosch Home Connect. Bohužiaľ to nezvláda príliš dobre. Pri testovaní nám väčšinou vybrala program na „jemné“ pranie. Aplikácie, ktoré dokázali vybrať program na základe skladby náplne, dokázali tiež navrhnúť zmenu programu pri zadaní novej skladby náplne. Programy je možné navyše modifikovať. Pri väčšine aplikácií je možné nastaviť teplotu, otáčky, druh nečistôt aj plákania. Nastavenie teploty vody chýba len pri LG SmartThinQ.

Okrem vhodného programu vedia niektoré aplikácie zobraziť používateľovi aj iné odporúčania. Napríklad My AEG Care používateľovi oznámi, čo urobiť s vybranou látkou pred praním, a okrem programu odporučí aj vhodný prací prostriedok. Prací prostriedok k niektorým programom vedia odporučiť tiež Beko HomeWhiz a Candy Simply-Fi. Aplikácia Bosch Home Connect vám zase pred praním odporučí, aby ste nezabudli vyprázdniť vrecká odevov.

Počas prania všetky testované aplikácie poskytovali informácie o aktuálnom stave aj zostávajúcom čase. Zaujímavejšie je informovanie o množstve pracieho prostriedku v automatickom dávkovači, pokiaľ teda konkrétny model práčky týmto dávkovačom disponuje. Stav zásobníka je prakticky jediná prevádzková informácie, ktorú aplikácia My AEG Care okrem aktuálneho stavu a zostávajúceho času prania používateľovi ponúka. Zásobník vie sledovať tiež Beko HomeWhiz, ostatné testované aplikácie touto funkciou nedisponujú.


Prihlásiť