Vitamín D v doplnkoch? Niet nad zdravé opaľovanie

Obsah červnového dTestu

Aktuální číslo časopisu dTest 6/2020 Obsah červnového dTestu

Vydané: 12.5.2020   

Telo nevie produkovať dostatočné množstvo vitamínu D bez slnka. Pomáha strava a prechádzky. Názory francúzskych a britských odborníkov na rolu doplnkov sa rozchádzajú.

Jar býva obdobím, keď sa pravidelne vystavujeme slnečným lúčom. Tento rok je trochu odlišný, ľudia trávia viac času doma, pohybu je menej a svalové tkanivo a kosti tým môžu trpieť. Francúzska agentúra pre bezpečnosť potravín, životného prostredia a ochrany zdravia pri práci ANSES pripomenula, ako telu zaistiť dostatočné množstvo vitamínu D aj v podmienkach koronavírusového obmedzenia.

Jedzte stravu bohatú na vitamín D, napríklad mastné ryby (slede, sardinky, lososy či makrely), vnútornosti (najmä pečeň), vaječný žĺtok, mliečne výrobky obohatené o vitamín D, maslo alebo margarín, syry a mäso. Odporúča sa konzumovať ryby a mliečne výrobky dvakrát za týždeň a maximálne pol kila mäsa týždenne. Mastné výrobky a tuky pridávajte do jedálneho lístka striedmo. Uprednostňujte výrobky rastlinného pôvodu.

Choďte na slniečko. Je takmer nemožné dosiahnuť dostatočnú hladinu vitamínu D iba správnou stravou. Stačí vystaviť slnku tvár a ruky na dvadsať minút denne, hoci sa schopnosť syntetizovať vitamín D u každého líši. Je nižšia u starších ľudí a osôb s tmavšou pokožkou, preto by mali viac chodiť von. To isté platí pre ženy po menopauze, u ktorých je zvýšené riziko demineralizácie kostí, u malých detí a tehotných žien. Slnečné lúče si môžete užiť na prechádzke, pri športe, v záhrade alebo na balkóne, ale aj pri otvorenom okne.

Väčšina Francúzov v súčasnosti trpí nedostatkom vitamínu D, informovala spotrebiteľská organizácia UFC-Que Choisir. Napriek tomu ANSES neodporúča spoliehať sa na výživové doplnky, ktorých používanie môže viesť k predávkovaniu. To potom ohrozuje kardiovaskulárny systém a obličky.

Iný prístup zvolil britský úrad verejného zdravia Public Health England (RP), ktorý, naopak, odporúča dopĺňať vitamín D v tele vhodne zvolenými potravinovými doplnkami. Dávka má byť 10 mikrogramov denne pre všetkých, nezávisle od toho, či patria k rizikovým skupinám.

Podľa organizácie Nutraingredients niektoré výskumy ukazujú, že správne množstvo vitamínu D v tele môže posilniť obranyschopnosť organizmu proti infekciám dýchacích ciest. Rozhodne sa však nepreukázalo, že by vitamín D chránil pred koronavírusovou nákazou alebo ju dokonca liečil, ako upozorňuje Národná zdravotná služba Veľkej Británie.

Prihlásiť