Ako testujeme vŕtačky

Ako hodnotíme

Podiel skupiny skúšok na celkovom hodnotení akumulátorových vŕtačiek.

  • vŕtanie: 50 %
  • batérie: 20 %
  • ovládanie: 20 %
  • spracovanie a bezpečnosť: 10 %

Podiel skupiny skúšok na celkovom hodnotení sieťových vŕtačiek.

  • vŕtanie: 62,5 %
  • ovládanie: 25 %
  • spracovanie a bezpečnosť: 12,5 %

Text „Ako testujeme“ zobrazuje najnovší testovací program. „Ako testujeme“ pre výrobky testované podľa starších testovacích programov nájdete pri príslušnom článku s testom.

Limity hodnotenia

Niektoré čiastkové hodnotenia môžu byť limitované hraničnou hodnotou a v takom prípade nemusí celkové hodnotenie zodpovedať váženému priemeru čiastkových hodnotení. V tomto konkrétnom teste sú limitujúcimi faktormi zlé výsledky v záťažových testoch a bezpečnosti.

Vŕtanie

Vŕtanie bez príklepu sme testovali na vápenci, bukovom dreve aj kove. Pre vŕtanie sme vždy vybrali čo najvyššie otáčky, na každý pokus sa použil nový 6 mm vrták vhodný na daný typ materiálu a na prístroj pôsobila nastavená sila napodobňujúca prítlak ovládania pri práci. Vo vápenci sme urobili 30 mm hlboký vrt, v dreve 40 mm a prevrtávaná kovová doska z ocele St. 37 mala hrúbku 5 mm.

S príklepovými vŕtačkami sme vŕtali do žuly a betónu so zapnutým príklepom. Na betón sa použili vrtáky s priemerom 6 mm, 12 a 16 mm, na žulu vrták s priemerom 6 mm. Vo všetkých prípadoch bola rýchlosť nastavená na maximum. Hodnotili sme rýchlosť vŕtania a dosiahnutú hĺbku vrtu.

Skúšky skrutkovania sme prevádzali na bukovom dreve so skrutkami s rozmermi 6 × 80 mm, 8 × 80 mm. Do ocele sa skrutkovali skrutky 6 × 16 mm do vopred vyvŕtanej diery. Skrutkovali sme s nižšími otáčkami a čo najvyšším krútiacim momentom. Zaznamenávali sme, ako hlboko sa podarilo skrutku zakrútiť a čas nutný na zaskrutkovanie. Okrem toho sme hodnotili aj citlivosť ovládania otáčok, možnosť nastavenia krútiaceho momentu a ako efektívne bol skrutkovač nasadený.

Batérie

Pri akumulátorových modeloch sme pri teste kvality batérie zisťovali jej výdrž pri niekoľkých bežných scenároch používania. S plne nabitým akumulátorom sme až do jeho vybitia vŕtali do bukového dreva (vrták s priemerom 6 mm, otvor s hĺbkou 40 mm). Zaznamenávali sme, koľko dier sa stihlo vyvŕtať do úplného vybitia. Nasledovalo 15-minútové nabitie a opäť vŕtanie do dreva pri rovnakých podmienkach. To isté sa opakovalo pri skrutkovaní skrutky 6 × 80 mm do bukového dreva. Pri hodnotení sme zaznamenávali počet plne zaskrutkovaných skrutiek.

Merali sme čas potrebný na nabitie úplne vybitého akumulátora a sledovali pokles kapacity z dôvodu samovybíjania. Úbytok sme sledovali 30 dní po nabití, tak pri batériách uskladnených samostatne, ako aj pri batériách ponechaných po celý čas vo vypnutej nabíjačke.

Batérie prešli aj testom životnosti. Pri ňom sme merali, ako sa zmenila kapacita akumulátorov po 50, 100, 200 a 300 cykloch nabitia a úplného vybitia. Akumulátory, ktoré si aj po 300 cykloch udržali aspoň 80 % svojej kapacity, pokračovali potom v skúškach ďalej a test sa pre ne skončil po 400, prípadne až 500 nabitiach a vybitiach.

Obsluhovanie

Obsluhovanie vŕtačiek hodnotili traja odborníci, ktorí hodnotili vopred stanovené kritériá. Jeden z hodnotiteľov mal malú veľkosť rúk. Sledovali ergonómiu vŕtačky, jednoduchosť ovládania, jednoduchosť manipulácie s nabíjačkou a batériou, hodnotila sa prehľadnosť návodu a vybavenosť vŕtačky. Pri sieťových vŕtačkách sme navyše hodnotili dĺžku a kvalitu prívodnej šnúry.

Spracovanie a bezpečnosť

Odborníci v laboratóriu posudzovali materiály použité na vŕtačke, pevnosť ovládacích prvkov a to, či sa dá vŕtačka rozobrať a vymeniť prípadné chybné súčasti.

Prístroje prešli záťažovým testom, keď opakovali predpísaný počet cyklov simulujúcich záťaž pri vŕtaní do rôznych materiálov a skrutkovaní. Pracovnú prevádzku prerušovali prestávky a chod motora naprázdno. Celkovo mali vŕtačky absolvovať 33 hodín prevádzky so záťažou.

Prístroje vybavené príklepovým mechanizmom navyše absolvovali záťažový test príklepu. Takisto zahŕňal predpísaný počet cyklov simulujúcich príklepové vŕtanie prekladaných pauzami a chodom motora bez záťaže. Príklepový mechanizmus mal prejsť celkovo 4,5 hodinami prevádzky so záťažou.

V prípade zlyhania vŕtačky v záťažovom teste sa skúšky neopakovali.

Nakoniec sme sledovali bezpečnosť vŕtačky, nabíjačky a akumulátora.

Pri vŕtačkách sme po absolvovaní záťažového testu zhodnotili elektrickú a mechanickú bezpečnosť. Prístroj potom absolvoval pád z výšky jedného metra na betónový povrch a kontrola bezpečnosti sa zopakovala.

Nabíjačka absolvovala pád z výšky jedného metra na betónový povrch, potom sa skontrolovala jej izolácia podľa normy EN60335-2-29.

Akumulátor prešiel skratovým testom podľa normy EN62133-2.

Prihlásiť