Trendy v stravovaní – boj s obezitou i klimatickou krízou

Obsah aprílového dTestu

Aktuální číslo časopisu dTest 4/2024 Obsah aprílového dTestu

Sdílejte

Vydané: 15.1.2020   

Potravinársky priemysel sa bude v nasledujúcich desiatich rokoch riadiť dopytom po zdravom stravovaní šitom na mieru. Záujem porastie aj o ekologicky zodpovedné riešenia výroby a konzumácie. Prispôsobí sa nutnosti boja s obezitou a optimalizuje poľnohospodársku výrobu s ohľadom na klimatické zmeny.

Britská výskumná agentúra Mintel zhrnula odhad ôsmich hlavných spotrebiteľských trendov, ktoré ovplyvnia potravinársky a nápojový priemysel začínajúcich dekád.

Budeme sa stravovať rozumnejšie. Spotrebitelia budú viac dbať na zloženie svojho jedálneho lístka. Nové technológie umožnia sledovať či lepšie pochopiť fungovanie organizmu. Stúpne dopyt po personalizovaných produktoch zodpovedajúcich konkrétnym, úzko definovaným potrebám. Výrobcovia budú brať ohľad na prevádzku chytrej domácnosti a prepojenie spotrebičov s počítačmi a inteligentnými telefónmi.

Rastlinné sladidlá pomôžu bojovať s obezitou. Svetová federácia pre obezitu odhaduje, že počet obéznych detí sa zo súčasných 150 miliónov zvýši do roku 2030 na 250 miliónov. Čiastočným riešením problému sú nekalorické sladidlá rastlinného pôvodu, napríklad stévia, ktoré patria už dnes k favorizovaným zložkám mnohých potravín. Ich senzorické vlastnosti sú však zatiaľ obmedzené. Vzhľadom na rýchle šírenie obezity budú výrobcovia hľadať nové možnosti a pracovať na vylepšení senzorických vlastností sladidiel, napríklad v spojení s ovocím. Cieľom bude vytvoriť chuťovo atraktívnu konkurenciu jednoduchým cukrom.

Kompostovateľných a jedlých obalov pribudne. Zákazníci budú vyhľadávať recyklovateľná balenie, obaly na opakované použitie. Zvýši sa tiež produkcia konzumovateľných obalov. Dobrým príkladom sú biologicky rozložiteľné kávové kapsuly vyrobené z palmovej kôry, listov a škrobu talianskej firmy Caffe Pascucci Torrefazione, austrálsky baliaci materiál z eukalyptu od Wholesale Group International, ktorým možno po použití hnojiť a vyživovať rastliny, či jedlé obaly z mliečneho proteínu kazeín a jeho zlúčenín francúzskej spoločnosti Lactips.

Uprednostníme kvalitu živočíšnych produktov. Ekologicky zmýšľajúci spotrebitelia zvýšia konzumáciu produktov, ktoré šetria životné prostredie a ktorých výroba sa riadi etickými princípmi. Celková spotreba mäsa a mliečnych výrobkov klesne. Bude sa teda jesť menej mäsa, no viac sa bude dbať na jeho kvalitu. Spoločnosť bude vyžadovať transparentnosť výrobného a dodávateľského reťazca aj pri zvieracích krmivách.

Výrobcovia ponúknu zostavenie osobného jedálneho lístka. Odporúčané budú potraviny s ohľadom na ich výživové hodnoty. Radiť sa bude jednotlivcom aj celým rodinám. Nakupovanie či výber jedla v reštaurácii sa tak uľahčí. Radcovské aplikácie pre hlasových asistentov už fungujú v Číne, Japonsku alebo Veľkej Británii.

Stúpne prepojenie spotrebičov, softvéru a stravovania. Smart spotrebiče začnú ponúkať cielené recepty a nákupné zoznamy. Špeciálne 3D tlačiarne sa naučia vytvárať unikátne pokrmy. Takéto zariadenia už vyvinuli spoločnosti Nestlé alebo Bosch. Spotrebitelia budú vyžadovať inovačné riešenia pri voľbe príchutí, zvláštnych ingrediencií alebo funkčných potravín.

Pribudnú zastrešené farmy a rozšíri sa sortiment pestovaných rastlín. Poľnohospodárstvo čelí v podmienkach klimatickej krízy nepredvídateľným výkyvom počasia. Preto sa pestovanie bude ďalej presúvať do krytých priestorov a do roku 2030 bude značná časť ovocia a zeleniny produkovaná vertikálnymi a vnútornými farmami. Inovácia umožní úspešnú poľnohospodársku veľkovýrobu tiež v regiónoch, kde je dnes skoro nemysliteľná, ako sú subsaharská Afrika alebo India.

Zvýši sa dopyt po umelých ingredienciách. Drahé prírodné produkty alebo látky, ktorých výroba ničí životné prostredie, budú nahradené umelými ekvivalentmi. Vzrastie ponuka syntetického vanilínu, na trh sa dostane umelá obdoba palmového oleja alebo umelý alkohol alcarelle.


Prihlásiť