Pozor na povianočné zľavy a výpredaje

Přečtěte si nový dTest

Aktuální číslo časopisu dTest 1/2020 Přečtěte si nový dTest

Publikované v časopise 1/2020

Po vianočnej nákupnej horúčke prichádza ďalšia – výklady obchodov aj webové stránky zapĺňajú krikľavé nápisy o tom, ako veľmi u daného predajcu po sviatkoch ušetríte. Najčastejšie sú akciové ponuky viazané na nákup čo najväčšieho množstva tovaru, ktorý neputoval pod vianočné stromčeky. Pozor však, aby zľava bola skutočne zľavou.

Ak patríte medzi pozornejších spotrebiteľov, je možné, že ste si už falošné zľavy či klamlivé ponuky niekedy všimli. Marketingové oddelenia sú stále kreatívnejšie vo vymýšľaní prefíkaných spôsobov, ako zákazníkov dostať do čo najmárnotratnejšieho rozpoloženia. Ako im nenaletieť?

Zľavy len naoko

Hoci zákon takzvané klamlivé obchodné praktiky zakazuje, stále, bohužiaľ, narazíte na obchody, ktoré sa k nim uchyľujú. Často predajcovia používajú len prázdne heslá na veľkých tabuliach vo výklade, aby na ne nalákali zákazníkov. Spoliehajú sa na to, že sa kupujúci po príchode do predajne zaberú do výberu tovaru tak, že sa im nebude vidieť divné, keď nakúpia za ceny úplne bežné. Ak nezodpovedá cena uvedená na cenovke alebo v letáku tej, ktorá je vám napočítaná pri pokladnici, trvajte na predaji tovaru za nižšiu cenu, ak nejde o zjavný omyl.

Ak deklarovaná percentuálna miera zľavy naozaj zodpovedá rozdielu medzi pôvodnou cenou a cenou po zľave, je nutné sa ešte zamerať na pôvodnú sumu. Zodpovedá realite? Skúste schválne na mobilnom telefóne rýchlo overiť cenu produktu v iných obchodoch. Možno budete prekvapení, ako si predajcovia trúfajú ceny pred zľavou nadsadiť, a možno narazíte aj na výhodnejšiu ponuku, vďaka ktorej skutočne ušetríte.

Ďalšou metódou, ako technicky o cenách „neklamať“, no napriek tomu uvádzať zákazníkov do omylu, je hra s veľkosťou písma. Pred obrovskými číslicami nájdete malinké „až“, pred neuveriteľne nízkymi cenami zase „od“. V spodnej časti reklamných oznámení sa často ukrývajú celé súvetia obchodných podmienok, ktorá výhody napríklad obmedzuje len na určitý druh tovaru alebo ich podmieňuje rozsahom nákupu.

Ak sa s falošnými alebo skreslenými zľavami stretnete, neváhajte sa obrátiť s podnetom na Slovenskú obchodnú inšpekciu, ktorá môže nepoctivým obchodníkom udeľovať vysoké pokuty. Prispejete tým k odstráneniu nekalých praktík.

Lacno, no bez záruky?

Rozhodne nepristupujte ani na obmedzenie svojich zákonných práv výmenou za výhodnú cenu. Poskytnutie zľavy nie je v žiadnom prípade dôvodom na vylúčenie reklamácie alebo práva tovar kúpený online do 14 dní vrátiť. Čo sa týka záruky, nech nakúpite za akúkoľvek cenu, vždy platí, že tovar je možné reklamovať počas 24 mesiacov od nákupu, prípadne od prevzatia tovaru.

Jedinou výnimkou sú situácie, keď je zľava poskytnutá individuálne na chybný kus. Pre takú chybu potom tovar reklamovať nie je možné, však nejde o scenár, s ktorým by ste sa v bežných obchodných reťazcoch stretli. Ak by sa tak stalo, musia byť chyba aj zľava explicitne uvedené v doklade o kúpe a o obmedzení z toho vyplývajúcom vás musí predajca pri nákupe jasne informovať.

Vrátenie tovaru do 14 dní cestou odstúpenia od zmluvy zase platí pri všetkých zmluvách uzatvorených na diaľku alebo mimo bežných prevádzkových priestorov (napríklad pri podomovom či pouličnom predaji), samozrejme, so zohľadnením zákonných výnimiek.

Množstvové zľavy

Pozor si dajte aj na akcie typu X + 1 zadarmo. Obchodník môže v prípade reklamácie tvrdiť, že na kus „zadarmo“ sa záruka nevzťahuje, prípadne že je kratšia. Je pravdou, že záruka sa vzťahuje len na tovar, za ktorý ste zaplatili; vždy je však nutné určiť, ktorý kus je tým „darom“. Ak nie je možné jednotlivé kusy od seba odlíšiť, ide o množstvovú zľavu a reklamovať môžete každý kus tovaru zvlášť. Ideálne sa o rozlíšenie tovaru, za ktorý platíte, a darčeka zadarmo uistite ešte pri nákupe.

Zlatým pravidlom zostáva zachovať pri nákupoch chladnú hlavu a nenechať sa opiť rožkom. Keď si necháte kúpu rozležať v hlave do ďalšieho dňa, pravdepodobne vám ponuka neutečie, hoci to tak môže v tej chvíli pôsobiť. Bezdôvodné vyvolávanie dojmu likvidácie predajne, totálneho výpredaja tovaru, časovo obmedzenej ponuky alebo ponuky, ktorá je určená len pre konkrétneho spotrebiteľa (exkluzívne pre vás), je dnes už zakázané, pokiaľ tieto tvrdenia nezodpovedajú skutočnosti.

V prípade, že si nie ste svojimi spotrebiteľskými právami pri nákupoch istí, neváhajte sa obrátiť na našu spotrebiteľskú poradňu na telefónnom čísle 299 149 009.


Prihlásiť