Nové ekotesty automobilov

Obsah aprílového dTestu

Aktuální číslo časopisu dTest 4/2024 Obsah aprílového dTestu

Sdílejte

Publikované v časopise 11/2019

Iniciatíva Green NCAP, s ktorou spolupracuje aj časopis dTest, zverejnila nové výsledky ekologických skúšok troch automobilov – Fiatu Panda, Seatu Arona a Škody Octavia. Mladoboleslavská automobilka nesklamala, no ani nezažiarila.

Tento rok na jar sa spustil program Green NCAP. Cieľom tejto nezávislej iniciatívy je skúmať záťaž prevádzky automobilov na životné prostredie. Kladné hodnotenie získavajú automobily, ktoré do ovzdušia nevypúšťajú škodlivé emisie a zároveň majú vysokú energetickú účinnosť (nízku spotrebu pohonných hmôt alebo elektriny). Hodnotenie má inú podobu na akú ste boli zvyknutí z našich bežných testov. Podľa vzoru bezpečnostných skúšok Euro NCAP dostáva každé auto hviezdičkové ohodnotenie (od  nula do päť). Hviezdy sú udeľované na základe výsledkov dvoch skupín skúšok – indexu čistoty vzduchu a indexu energetickej účinnosti.

Skúšky sa robia v laboratóriu aj na cestách a sú zostavené tak, aby sa dali vzájomne porovnávať automobily s rôznym typom pohonu – benzínové, dieselové, na plyn, elektrické aj hybridné. Laboratórne skúšky prebiehajú na dynamometri, ktorý dokáže simulovať rôzne typy jázd – so studeným aj zahriatym motorom, jazdu v ekorežime aj športovom režime a jazdu po diaľnici. Merali sa základné typy škodlivín – nespálené uhľovodíky, oxid uhoľnatý, oxidy dusíka a pevné častice. Cestné testy využívajú značne sprísnený variant najnovších homologizačných skúšok.

Panda sa zlepšila

Malý automobil Fiat Panda sme publikovali už v auguste. Vtedy išlo o variant s benzínovým motorom homologizovanú podľa normy Euro 6b. Výsledky boli žalostné, za emisie talianska Panda nezískala ani bod, v spotrebe bola priemerná.

Tentoraz sa pracovníci laboratória zamerali na novšiu verziu homologizovanú podľa aktuálnej normy Euro 6d temp. Skúšobné autá nejazdia iba na benzín, no aj kombináciu benzínu a plynu. Disponujú nádržou na 15 kg plynu, nádrž na benzín s objemom 35 litrov. V čase, keď vozidlo jazdilo len na plyn, malo objem emisií vcelku dobre regulovaný. Po prepnutí na benzín sa emisie pri jazde so studeným motorom zdvihli takmer dvadsaťnásobne. Najmä emisie nespálených uhľovodíkov pri jazde po diaľnici boli vyhodnotené ako nevyhovujúce. V dôsledku toho získala Panda za index čistoty vzduchu priemerných päť bodov z desiatich. Tak isto v spotrebe nešlo o nič svetoborné – 4,9 bodu z 10.

Pracovníci iniciatívy Green NCAP k Pande doplnili, že Fiat akoby zabudol na obmedzený objem palivových nádrží. Po stránke ekológie sa zameral na plynový pohon, v praxi však budete využívať oba typy palív.

Octavia v strede poľa

Prvý záznam automobilky Škoda v testoch Green NCAP si zapísala tretia generácia modelu Škoda Octavia. Do testu bola zaradená verzia s dieselovou motorizáciou 2.0 TDi DSG. Vozidlo je vybavené recirkuláciou výfukových plynov, selektívnou katalytickou redukciou a filtrom pevných častíc. Vďaka tomu sú emisie oxidu uhoľnatého, nespálených uhľovodíkov aj pevných častíc na veľmi dobrej úrovni.

Sklamaním bol únik oxidov dusíka. Za jazdu v ekorežime, športovom režime aj so zahriatym motorom sme udelili prijateľnú známku, test so studeným motorom dopadol priemerne, jazda po diaľnici bola nevyhovujúca. Octavia za index čistoty vzduchu dostala mierne nadpriemerných 6,7 bodu z 10.

Priemerná spotreba nafty predstavovala 5,5 l/100 km. Najvyššia nameraná spotreba sa vyšplhala na 6,6 l. Tieto hodnoty zodpovedajú 5,7 bodu z 10 za energetickú účinnosť. Hodnotenie oboch indexov dáva celkový verdikt – tri hviezdy z piatich možných.

Seat so štyrmi hviezdami

Najlepšie z novej várky testov dopadol benzínový Seat Arona. Dostal úctyhodných 9,8 bodu za čistotu vzduchu. Absolútne hodnotenie mu uniklo kvôli priemerným emisiám oxidu uhoľnatého a prijateľným únikom pevných častíc pri jazde po diaľnici. Za spotrebu získal Seat vo väčšine scenárov prijateľné hodnotenie. Priemerná spotreba sa pohybovala okolo 5,9 l/100 km.


Prihlásiť