Odolajte marketingovým trikom

Obsah aprílového dTestu

Aktuální číslo časopisu dTest 4/2024 Obsah aprílového dTestu

Sdílejte

Publikované v časopise 11/2019

Spotrebitelia musia mať vždy na pamäti, že hlavným záujmom každého obchodníka je zisk. Získavanie zákazníkov sa tak môže niekedy zvrhnúť na neférovú hru. Na aké nástroje z oblasti marketingu a reklamy je predovšetkým radno dať si pozor?

Objem reklamy a obchodných ponúk všade okolo nás neustále rastie. A nielen objem – aj ich úroveň sa mení, či už ide o cielenosť, alebo podprahovosť. Hoci je právna úprava mantinelov reklamy a pôsobenia na zákazníkov na vysokej úrovni, v reálnom svete sa všetky pravidlá nedodržiavajú. Najlepším spôsobom, ako reklame nepodľahnúť a nenechať sa ňou oklamať, je zoznámiť sa s najčastejšími trikmi a mať ich pri nákupoch v povedomí.

Architektúra, ktorá predáva

Zamysleli ste sa niekedy nad tým, aký vplyv na vaše nákupné rozhodovanie má len organizácia predajne, rozmiestnenie tovaru a zmyslové podnety, ktoré na vás prúdia zo všetkých strán? Nastavovanie týchto premenných je už samostatnou disciplínou. Predovšetkým v supermarketoch si môžete všimnúť, ako často sa mení rozmiestnenie rôznych oddelení. Zákazníci sú tak zámerne zmätení. Najbežnejší tovar dennej potreby sa zámerne umiestňuje na odľahlejšie miesta, ku ktorým musíte dôjsť okolo zbytočností, ktorými sa vás predajňa snaží zaujať. V rámci jedného druhu produktu sa potom do výšky očí dávajú tie najdrahšie, na ktorých má predávajúci najväčšiu maržu; tie obyčajné či lacnejší musíte väčšinou hľadať pri zemi. Pri čakaní v rade pri pokladnici vás zase dráždia sladkosti.

Nezanedbateľný vplyv na vaše rozhodovanie má napríklad aj hudba či osvetlenie v prevádzke. Niektoré nákupné centrá dokonca používajú aromatické látky, ktoré vo svojich priestoroch vypúšťajú do vzduchu s cieľom navodiť zákazníkom náladu na utrácanie.

Na rovnakom princípe fungujú aj ohlušujúce televízne reklamy. O niečo ľahšie sa týmto vplyvom uniká v online prostredí, kde vás do veľkej miery dokáže ochrániť doplnok internetového prehliadača blokujúceho reklamu.

Priateľské riešenie sporov

Nie ste spokojní s predajcom alebo poskytovateľom služieb? Neviete, ako riešiť spor, keď nechcete ísť až na súd? Zverte svoj problém internetovej službe VašeStížnosti.cz, ktorú pre vás prevádzkujeme.

Táto služba funguje jednoducho: na internetovej stránke vložíte sťažnosť na konkrétny subjekt, ktorú si prajete zmierlivo vyriešiť. dTest vypracuje k vašej sťažnosti stanovisko a odovzdá ju konkrétnemu podnikateľovi na vyriešenie. Spôsob, akým podnikateľ na sťažnosť zareaguje, vidia všetci návštevníci stránok www.vasestiznosti.cz. Podnikatelia sú tak motivovaní byť k svojim zákazníkom čo najústretovejší.

Zľava nie je zadarmo

Proti ziskuchtivým predajcom stoja, samozrejme, zákazníci, ktorí chcú nakúpiť čo najlacnejšie čo najviac a čo najlepší tovar. Keďže je cena pre drvivú väčšinu spotrebiteľov pri nákupoch stále hlavným vodidlom, nachádzajú práve okolo nej podnikatelia veľa priestoru na manipuláciu. Slovíčko zľava často pôsobí ako magická formula, ktorá má potenciál stať sa silným argumentom, prečo sa k nákupu produktu prikloniť alebo prečo napríklad len vstúpiť do predajne, hoci tvrdenia o jej výške či vôbec existencii nemusia mať úplne pevné základy.

Obľúbeným trikom je nadhodnotenie miery zlacnenia tovaru tým, že sa počíta z premrštenej základnej ceny, a teda je z veľkej časti, ak nie úplne, iluzórne. Než sa necháte krikľavými percentami zlákať, porozhliadnite sa radšej u iných obchodníkov. Je dosť možné, že zistíte, že ide o cenu relatívne bežnú alebo len mierne výhodnejšiu a haló efekt z vás opadne. Keď už tovar v zľave kupujete, presvedčte si pri platení, že bola cena znížená pri všetkých položkách, pri ktorých bola deklarovaná.

Dostanete od nás darček…

Ak vám predajca ponúka niečo zadarmo, zbystrite pozornosť. Okrem jasnej psychologickej funkcie, teda že sa vám snažia hlavne zapáčiť a neskôr využiť váš pocit vďaky, máva darček často aj faktické háčiky. Ak je viazaný na nákup iného tovaru, vypovedá to pravdepodobne o tom, že je jeho cena výrazne nadsadená a fakticky platíte za obidva produkty. Ak už vám niečo ponúknu zadarmo, nesmie vás prevzatie darčeka stáť žiadne vedľajšie výdavky, len tie potrebné na prevzatie alebo komunikáciu s darcom. Práve vysoké poštovné a iné poplatky často kompenzujú „bezplatnosť“ darčeka.

Ak sa ocitnete niekedy na predvádzacej akcii, rozhodne sa nenechajte opiť ani tovarom zadarmo, ani chlebíčkami či vínom. To sú darčeky, ktoré dokážu spotrebiteľom zahmliť myseľ azda najúčinnejšie.

Kto by to čítal

Zlatým pravidlom (predovšetkým pri komunikácii s podomovými či inými podobne neústupnými predajcami) je nepodpisovať nič, čo ste nečítali. A čím dlhší text pred vami leží, tým nižšia je pravdepodobnosť, že sa vám bude chcieť čítať. Práve v dlhých zmluvách o poskytovaní služieb, obchodných podmienkach a dodatkoch zmlúv sa preto najlepšie skrývajú nepoctivé ustanovenia a kľučky.

Vždy trvajte na tom, že si chcete zmluvu a podmienky v pokoji preštudovať a rozhodnúť sa až neskôr. Časovo obmedzené ponuky „tu a teraz, alebo nikdy“ neveštia nič dobré. Už len reakcia predajcu na túto absolútne pochopiteľnú požiadavku vám všeličo prezradí o tom, čo (ne)pekného sa asi v dokumentoch dočítate. Ak pri ich štúdiu narazíte na nezrozumiteľné či rozporuplné pasáže, radšej od kúpy ruky preč.

Okrem zmluvných ustanovení sa predajcovia hrajú so slovíčkami aj v samotných reklamách – ak sa vrátime k cenám, najtypickejšie sú nenápadné predložky „od“ či „až“. Tie, rovnako ako pre spotrebiteľov nevýhodné podmienky, bývajú často písané obľúbeným drobným písmom. Vrcholným trikom je uvádzanie vyššej ceny či rôznych vedľajších poplatkov pochovaných v hĺbke zmluvy len slovne – pri zbežnom preletení očami nie ste na poplatok upozornený číslovkou vystupujúcou z textu.

Familiárny tón

V posledných rokoch sa rozmohla technika, keď obchodníci zasielajú potenciálnym zákazníkom e-maily pôsobiace dojmom, že ich píšu ich blízki. Ako lepšie niekomu vnútiť zbytočný produkt či službu než tým, že dostane odporúčanie od svojej kamarátky alebo potomka? Preto vždy starostlivo kontrolujte, z akej e-mailovej adresy správa prišla, prípadne zdanlivého odosielateľa konfrontujte. Zistené podvodné správy neváhajte hlásiť dozorným orgánom.

Do podobnej kategórie spadajú aj takzvané imitácie osobných listov, keď vás predávajúci kontaktujú správami, ktoré na prvý pohľad nepôsobia ako reklama, ale osobný priateľský list. Dajte si na ne pozor, zmiasť môžu predovšetkým zvlášť zraniteľných spotrebiteľov, ako sú napríklad seniori.

Nech už vám príde akákoľvek nevyžiadaná pošta, neváhajte sa obrátiť na odosielateľa s požiadavkou, že si prajete byť vymazaní z jeho databázy a ďalej správy nedostávať. To platí tak pre poštovú, ako aj elektronickú komunikáciu.

Pozrieť, ale nesiahať

Dobrým receptom na nákup, ktorý budete doma ľutovať, je kúpa tovaru, s ktorým ste sa nemali šancu poriadne zoznámiť. Tak sa dobre skrývajú prípadné nedostatky. Existujú produkty, hlavne tie, ktoré kupujete raz za čas a majú vám slúžiť dlhší čas, s ktorými je dobré sa poriadne zoznámiť, než do nich investujete. Ak vám na predajni odmietajú rôzne funkcie produktu predviesť, alebo ho len vybrať z obalu, je dôležité zamyslieť sa, prečo to tak je. Na to všetko totiž máte právo.

Azda ešte horší je tento problém pri nákupoch cez internet, keď môžu byť fotografie tovaru zverejnené na stránkach internetového obchodu veľmi zavádzajúce. V týchto prípadoch takzvaných dištančných zmlúv je však aspoň možné sklamanie vyriešiť relatívne ľahším odstúpením od zmluvy do 14 dní.

Neznalosť zákona

Bohužiaľ sa stále nájdu aj obchodníci, ktorí zle vykladajú ustanovenia o spotrebiteľských zmluvách – či už z vlastnej neznalosti, alebo zámerne. Napríklad si vymýšľajú najrôznejšie zákonné výnimky, pod ktoré daná transakcia údajne patrí, a teda nemáte mať určité práva, na ktoré ste zvyčajne zvyknutí.

Tak napríklad tvrdenie, že tovar kúpený v zľave nie je možné reklamovať alebo v prípade internetových obchodov do 14 dní vrátiť, spravidla nie sú založené na žiadnom existujúcom právnom predpise, ibaže by ste chceli reklamovať nedostatok, pre ktorý bola cena znížená.

Pri reklamácii tiež niektorí predajcovia radi vyvolávajú dojem, že ste im vydaní na milosť a že teda rozhodnú, aké riešenie a za ako dlho vám môžu ponúknuť. Pozor, reklamovať máte vždy s jasným rozhodnutím, ako si problém prajete vyriešiť, a na vybavenie reklamácie zákon jasne stanovuje 30-dňovú lehotu. Predavač môže skúšať argumentovať internými predpismi, teda akousi individuálnou firemnou praxou – tá však nikoho mimo danej spoločnosti nezaväzuje a nemôže vás krátiť na právach vyplývajúcich zo zákona.


Prihlásiť