Ako na kúpu lacných leteniek

Obsah říjnového vydání

Aktuální číslo časopisu dTest 10/2019 Obsah říjnového vydání

Publikované v časopise 10/2019

S nástupom internetu máme letenky do celého sveta doslova na dosah ruky a ich ceny sú tlačené stále nižšie a nižšie. Niekoľko kliknutí a zadanie údajov z platobnej karty nás okrem cesty do vysnívanej destinácie môže dostať aj do problémov. Aké nástrahy sa skrývajú za nízkymi cenami leteniek? A ako sa k nim dostať bez neskorších výčitiek?

Z pobočiek cestovných kancelárií a agentúr sa predaj väčšiny leteniek premiestnil na internet, čo okrem zrejmých plusov, ako je rýchlosť, dostupnosť širšej ponuky a výrazný pokles cien, prináša aj určité úskalia. Aerolinky aj najrôznejší sprostredkovatelia majú mnoho trikov, ako z neskúsených zákazníkov dostať čo najviac peňazí za čo najmenej služieb.

Kde a ako nakupovať

Aby ste získali čo najlacnejšie letenky, musíte hľadať. Niekedy ich nájdete priamo na stránkach leteckého dopravcu, inokedy u sprostredkovateľa, často vystupujúceho ako porovnávač cien leteniek. Využiť porovnávače cien na vyhľadávanie leteniek a porovnanie ich cien sa oplatí. Pred kúpou však cenu porovnajte s tou, ktorá je uvedená priamo na stránkach konkrétnych aeroliniek.

Najskúsenejší nákupcovia možno vypozorovali, že podobné servery si veľmi dobre pamätajú ich správanie na svojich stránkach. A čím častejšie kontrolujú ceny leteniek v určitom termíne do konkrétnej destinácie, tým viac ceny rastú. Pred týmto efektom sa dá ochrániť režimom inkognito vášho internetového prehliadača.

Aj pri nákupe leteniek nemožno než odporučiť poctivé preštudovanie webových stránok a hlavne obchodných podmienok predajcu. Ak nemôžete pre vás dôležité informácie, ako sú napríklad storno podmienky či limity pre rozmery batožiny, ani po niekoľkých minútach hľadania nájsť, môže ísť o varovný signál, že ste sa ocitli na nedôveryhodnom webe a mali by ste radšej zamieriť inam.

Ak nechcete pri obrazovke presedieť hodiny, môžete využiť aj služby takzvaných strážcov cien a byť vo vami vybraných intervaloch informovaní e-mailom o ich vývoji vo zvolenom termíne.

S cenou čo najnižšie

Cena pre väčšinu cestovateľov stále hrá prím – čím viac ušetria na doprave, tým viac si môžu užiť vo vysnívanej destinácii. Ako sa teda dostať s cenou čo najnižšie?

Čo sa týka termínu, flexibilita je výhodou − u väčšiny predajcov nájdete možnosť zaškrtnúť toleranciu niekoľkých dní v období okolo zadávaného termínu odletu a príletu alebo napríklad tiež rozsah celého mesiaca. Rozdiel aj obyčajného dňa či dvoch môže často znamenať výrazne nižšiu cenu.

Na rozdiel od zájazdov cestovných kancelárií sa pri nákupe leteniek na „last-minute“ zľavy veľmi nehrá. Najnižšie ceny zvyčajne klesajú v rozsahu dvoch až šiestich mesiacov pred termínom odletu, v posledných dvoch až troch týždňoch sa ceny spravidla už len dvíhajú − z najväčšej časti sa totiž odvíjajú od obsadenosti lietadla.

Ušetriť sa dá aj výberom letiska. Tie menšie a od centier miest vzdialenejšie vychádzajú spravidla ako lacnejšie destinácie. Je však nutné spočítať si, či práve cesta z odľahlého letiska do mesta nevyjde drahšie ako ušetrený rozdiel. Ak sa snažíte ušetriť aj voľbou príletu neskoro v noci, radšej si overte dostupnosť verejnej dopravy z letiska v čase príletu.


Využiť len jedno zo spojení?

Najmä pri krátkych letoch bez prestupov sa dokonca môže vyplatiť aj nákup spiatočnej letenky s tým, že využijete iba prvú cestu. Pozor, mnoho leteckých spoločností stále uplatňuje niektoré formy takzvaných no-show doložiek, ktoré pasažierov penalizujú za nevyužitie časti letenky. V lepšom prípade prídete o právo nastúpiť na nasledujúce spoje v rámci letenky, v tom horšom od vás dopravca dokonca môže požadovať zaplatenie pokuty. Aj keď európske spotrebiteľské organizácie už niekoľko rokov volajú po plošnom zákaze používania týchto nezmyselných doložiek, stále sa s nimi môžete bežne stretnúť.

Doplnkové služby

Čomu sa, naopak, vyhnúť, aby ste za letenku nedali viac, než je nutné? Nákup doplnkových či nadštandardných služieb musí každý zvážiť podľa svojich potrieb, mnoho z nich sa však neoplatí.

Počas nákupu sa na vás budú doslova valiť rôzne ponuky doplnkových služieb. Niektoré servery dokonca vytvárajú dojem, že bez ich nákupu nie je možné ďalej pokračovať − napríklad že musíte za určitý príplatok vybrať sedadlá či zvoliť rozsah cestovného poistenia. Platí však, že vždy musí byť možné zaobstarať si letenku za cenu, za ktorú vám bola ponúknutá. Niekedy je nutné dlho hľadať tlačidlo „Preskočiť“ alebo výslovne zaškrtnúť, že si danú službu neželáte kúpiť.

Okrem výberu sedadiel a cestovného poistenia letecké spoločnosti pravidelne ponúkajú tiež dopravu z letiska do miest či iných populárnych turistických destinácií. Oplatí sa urobiť si rešerš, pretože často existujú aj výrazne lacnejšie varianty.

Za zváženie môže stáť príplatok za poistenie zmeny či storna letenky. Ak sa totiž rozhodnete zmeniť termín odletu/príletu či letenku úplne zrušiť, u väčšiny dopravcov vás to môže stáť až 100 % jej ceny. Tu platí, že čím neskôr takéto rozhodnutie urobíte, tým drahšie vás to vyjde. Ak očakávate, že vám do naplánovanej cesty môžu vstúpiť iné okolnosti, mohlo by byť dobrým riešením práve poistenie storna. Každopádne pozorne preštudujte obchodné podmienky leteckej spoločnosti ešte pred nákupom.

Za batožinu sa ťažko platí

Mnoho spotrebiteľov nakúpi nerozvážne lacné letenky a potom sa nestačí diviť, ako sa im predražili. Okrem ceny za dopravu na letisko a z neho ich najčastejšie zaskočí, akú malú batožinu zahŕňa lacná letenka a koľko peňazí si musia priplatiť, aby so sebou mohli vziať tú dostačujúcu.

Obzvlášť pri nízkonákladových leteckých spoločnostiach mnohokrát neobstojíte ani s batohom bežných rozmerov. Príplatok za väčšie rozmery palubnej batožiny či za druhý kus zvážte už pri nákupe letenky, pretože ceny v tomto prípade s blížiacim sa odletom skoro vždy rastú. Na letisku potom môžete stáť pred rozhodnutím, či si priplatíte až niekoľko desiatok eur, alebo sa vzdáte časti zbalených vecí. Pred odchodom na letisko nezabudnite všetku batožinu premerať a zvážiť.

Za odbavenú batožinu si vo väčšine prípadov minimálne v rámci Európy tiež priplatíte, do ceny letenky ju zahŕňa len zlomok aeroliniek.

Odbavenie

Už počas nákupu budete pravdepodobne postavení aj pred voľbu formy takzvaného check-inu. Dnes väčšina cestujúcich využíva možnosť online odbavenia − namiesto príchodu na letisko s niekoľkohodinovým predstihom a čakaním pri priehradke leteckej spoločnosti sa odbavia cez internet, často aj niekoľko dní pred samotným odletom. Tento postup je výhodnejší a pohodlnejší tak pre cestujúcich, ako aj pre aerolinky. Zákazník si následne musí palubnú vstupenku s čiarovým kódom buď vytlačiť, alebo ju na letisku predložiť na displeji svojho smartfónu či tabletu. Detaily podmienok hľadajte na stránkach dopravcu alebo priložené ku kúpenej letenke.

V prípade štandardného odbavenia na letisku dostanete palubnú vstupenku pri priehradke aerolinky. Obzvlášť pri nízkonákladových aerolinkách sa však za tento variant výrazne pripláca.

Platba za letenku

Najnižšie ceny bývajú podmienené nutnosťou okamžitej úhrady, pričom platbu prevodom na účet spravidla umožňujú už len porovnávače, čo sa podpisuje aj na výslednej cene letenky. Na stránkach leteckých spoločností či zahraničných sprostredkovateľov máte väčšinou na výber iba medzi online platbou kartou alebo platbou prostredníctvom platobných systémov, kde väčšina spotrebiteľov nie je registrovaná.

Pri platbe kartou nezabudnite skontrolovať finálnu cenu, ktorú platíte, a následne tiež tú, ktorá vám bola strhnutá. V prípade výraznejšieho rozdielu či dokonca ďalšej nevyžiadanej platby možno využiť v banke takzvaný chargeback, keď vám banka peniaze za neoprávnenú platbu vráti a situáciu potom rieši s podnikateľom sama.

Českí spotrebitelia sa stretávajú s problémom dvojitej konverzie meny, keď je cena prezentovaná v českých korunách, pri platbe automaticky prevedená na eurá a potom ešte raz späť na české koruny. Zjavne sa tak deje kvôli chybnému vyhodnocovaniu českých platobných kariet a zákazník tak stráca na dvoch zbytočných prevodoch mien. Buďte preto ostražití v celom priebehu platby.

Kompenzácia za následné problémy

Európska únia dlhodobo dbá na práva pasažierov a ponúka relatívne štedrý systém kompenzácií v leteckej doprave. Ak je váš let zrušený, oneskorený alebo je vám odmietnutý nástup z dôvodu plnej kapacity lietadla, máte právo na kompenzáciu, podobne ako za poškodenie batožiny. Musia byť splnené viaceré podmienky a výška náhrady sa odvíja napríklad od dĺžky letu a meškania lietadla. Spotrebiteľom odporúčame na výpočet využiť online kalkulačku na webových stránkach www.europa.eu a na vymáhanie sumy naše vzorové listy dostupné na www.dtest.sk/vzory.


Prihlásiť