Ako testujeme dětské cyklovozíky

Ako hodnotíme

Podiel skupiny skúšok na celkovom hodnotení.

  • jazdné skúšky: 35 %
  • ovládanie: 25 %
  • komfort dieťaťa: 20 %
  • bezpečnosť: 10 %
  • odolnosť: 5 %
  • nežiaduce látky: 5 %

Jazdné skúšky

Päticu vyškolených laikov oboch pohlaví, rôzneho veku a fyzickej zdatnosti sme si zvolili na praktické skúšky. Pred samotnou jazdou mali všetci skúšajúci čas oboznámiť sa s výrobkom bližšie a prečítať si návod na ovládanie. Platí to, že všetky osoby si postupne vyskúšali všetky testované modely. Samotné jazdy prebiehali na všetkých bežných podkladoch − na asfalte aj na nespevnených cestách s prekážkami v podobe koreňov a kamenia. Prechádzali aj cez obrubníky a podobné prekážky. Časť jázd prebiehala na rovine, časť v kopcoch. V priestore pre cestujúcich sedeli deti, prípadne figuríny. Jazdilo sa s nákladom aj bez neho.

Známkovali niekoľko jazdných charakteristík: jednoduchosť rozjazdu, ľahkosť jazdy na rovine aj v kopci pri rôznych rýchlostiach, manévrovanie aj brzdenie v rôznych situáciách. Vzhľadom na to, že väčšinu vozíkov možno používať aj ako športový kočík po namontovaní predného kolieska alebo koliesok, skúšali sme aj jazdné vlastnosti v tomto variante.

Ovládanie

Posúdenie dôkladnosti, zrozumiteľnosti a úplnosti návodu na použitie, jednoduchosť zostavenia, skladanie a prevážanie, pripojenie a odpojenie od bicykla, vkladanie a pútanie detského pasažiera, ukladanie iného nákladu a čistenie.

Komfort dieťaťa

Zaznamenávali sme všetky nájdené nedostatky sedačky aj opierky vrátane čalúnenia. Za úlohu mali oznámkovať aj výhľad z vozíka a stabilitu dieťaťa, teda to, či dieťa v sedačke nelieta z boka na bok. Sústredili sme sa aj na meranie, či je priestor na sedenie dostatočne široký, alebo či dieťa nie je posadené príliš hlboko. Merali sme aj priestor na nohy a ramená aj uhol posedu − nemal by byť príliš ostrý ani tupý. Pri maximálnom sklopení sme oceňovali čo najtupší uhol, aby si deti mohli v prípade potreby pohodlne zdriemnuť.

Na komforte jazdy sa vysokou mierou podieľa aj vyhotovenie podvozku, respektíve odpruženie. Do vozíka sme vložili figurínu simulujúcu dieťa vážiace 15 kg a umiestnili sme vozík na idúci pás, ktorý dokáže napodobňovať jazdu po nerovnom povrchu. Sledovali sme, či sa figurína nadmerne nenatriasala alebo či nedochádzalo ku kontaktu s rámom alebo inými pevnými časťami. Kvalitu odpruženia sme si všímali aj pri jazdných testoch s ozajstnými deťmi.

Nechýbala ani skúška ochrany pred poveternostnými vplyvmi − zaznamenávali sme, ako vozík dokáže prevážané deti chrániť pred slnkom aj dažďom a či majú malí pasažieri zaistený prístup čerstvého vzduchu.

Bezpečnosť

Známkovanie viditeľnosti vozíka na vozovke, hodnotenie bezpečnostných pásov vrátane záťažových skúšok, zisťovanie priestoru pre hlavu, nebezpečenstvo prevrátenia a pevnosť konštrukcie a prípojky. Vozík sme podrobne prezreli, aby sme mohli vylúčiť prítomnosť špicatých a ostrých častí.

Odolnosť

Kontrolovali sme stav po dlhších jazdách na nerovnom povrchu aj odolnosť pred poveternostnými vplyvmi.

Nežiaduce látky

Testovanie na obsah polycyklických aromatických uhľovodíkov, ftalátov, spomaľovačov horenia, organociničitých zlúčenín a chlórovaných parafínov s krátkym reťazcom.

Prihlásiť