Povesť Ryanairu sa zhoršila. Môže si za to sám

Obsah marcového dTestu

Aktuální číslo časopisu dTest 3/2024 Obsah marcového dTestu

Sdílejte

Vydané: 14.6.2019   

Ryanair je podľa britských spotrebiteľov najhoršou leteckou spoločnosťou. Kvôli obmedzenej kvalite svojich služieb bol nútený znížiť ceny a jeho tržby klesli o tretinu.

Vlaňajší prieskum spotrebiteľskej organizácie Which? zahŕňal takmer 8 000 aeroliniek a bol ukončený pred koncom roka. Írska nízkonákladová letecká spoločnosť Ryanair sa ocitla na poslednom mieste. Spokojných s ňou bolo iba 40 % zákazníkov. Predposledná aerolinka sa tešila 52 % spokojnosti, najlepšie hodnotená mala 75 %. Kým s prísnymi obmedzeniami pre batožinu a agresívnymi obchodnými praktikami sa zákazníci zjavne vedia zmieriť alebo si s tým poradiť, oneskorené a zrušené lety a nedostatočná starostlivosť o cestujúcich mnohých odrádzajú.

Kríza nastala na jeseň roku 2017, keď Ryanair oznámil, že nemá dosť pilotov na vykonanie všetkých naplánovaných letov vrátane tých vianočných. 400 000 cestujúcich dostalo správu, že ich spoj bol zrušený, a ďalších 18 miliónov do poslednej chvíle nevedelo, či skutočne poletí. Ryanair pritom odmietal zaistiť pasažierom prepravu iným dopravcom, čo bolo jeho povinnosťou, a trvalo celé dni, kým sa ľudia počas sviatkov dostali tam, kam mali namierené.

Ryanair väčšinou odráža kritiku tým, že ľudia vítajú nízke ceny jeho služieb a neprestanú jeho spoje používať.

Zrušené lety však cestovateľov odrádzajú. Zrejme majú svoj podiel na tom, prečo 70 % respondentov z tých, ktorí sa vyhýbajú určitým leteckým spoločnostiam, vymenovalo práve Ryanair.

Spomínané ťažkosti nútia Ryanair znižovať ceny. Napriek tomu však spoločnosť nie je vždy najlacnejším variantom. Napríklad rodina cestujúca na dovolenku potrebuje, pochopiteľne, aj rozmernejšie sedadlá. Deti by mali sedieť aspoň s jedným rodičom. Za všetko sa platí a cesta sa tým značne predraží. Napríklad na trase, kde je základná letenka Ryanairu o 23 % výhodnejšia ako tá od Jet2, je pri ceste s jedným odbaveným kufrom a vybraným miestom naopak o 15 % drahšia.

Zisťovanie u našich britských kolegov upozornilo aj na ďalšiu zásadnú otázku – nakoľko sa nízka cena základnej letenky oplatí. Zatiaľ čo v predošlých rokoch dostával Ryanair priemerné tri body z celkových piatich, v poslednom prieskume mu ostali iba dva, teda najnižšie hodnotenie zo všetkých. To ukazuje, že cena nie je to hlavné, keď starostlivosť o spotrebiteľa nie je na dostatočnej úrovni.

Prihlásiť