Ako si vybrať bicykel?

Obsah aprílového dTestu

Aktuální číslo časopisu dTest 4/2024 Obsah aprílového dTestu

Sdílejte

Aktualizováno: 29.5.2019

Vybrat si kolo není dnes o moc jednodušší než vybrat si auto. Na trhu je celá řada typů a každému může vyhovovat něco jiného. Podobné to je i po koupi. Stejně jako u vozu si ještě před odjezdem musíte dát do pořádku povinnou bezpečnostní výbavu.

Horské – sú určené do náročného terénu. Je veľa rôznych typov horských bicyklov. Medzi tými rekreačnými je však na výber hlavne medzi tromi rozmermi kolies − 26, 27,5 a 29 palcov. Menšie kolesá sú vhodnejšie na kľučkovanie a častú zmenu rýchlosti, zatiaľ čo väčší priemer lepšie prekonáva prekážky a má lepšiu priľnavosť.

Cestné − hodia sa na jazdu po spevnených cestách a cyklotrasách. Sú ľahké, majú úzke plášte a na pevných cestách dokážu ľahko dosiahnuť vysokú rýchlosť. Sú však absolútne nevhodné do terénu. Problémy majú aj na prašných lesných cestách. Jazda na nich môže byť pre niekoho nepohodlná, pretože sa musí jazdiť v aerodynamickom predklone.

Krosové − čiže trekový alebo trekingový bicykel kombinuje prednosti horského a cestného bicykla tak, aby ste s ním mohli jazdiť po ceste aj v teréne. Ako pri každom univerzálnom modeli však musíte počítať s tým, že ani na jednom povrchu neponúkne také kvalitné jazdné vlastnosti ako špeciálne navrhnutý model.

Cyklokrosové − určené na špeciálnu jazdu v náročnom teréne, pri ktorej jazdci striedavo prekonávajú nerovné povrchy a striedavo bicykle prenášajú na pleci. Majú ľahké prevody, obratné ovládanie a dobre sa nosia.

BMX − skratka pre bicyklový motokros. Ide o malé pevné bicykle určené na triky alebo do špeciálnych parkov so skokmi, sklonmi a prekážkami. Treba dodať, že medzi BMX kolesami existuje ešte niekoľko typov podľa toho, či sa používajú najmä v parkoch, na ulici, alebo na nespevnenom povrchu.

Zjazdové – tieto bicykle sú osobitne navrhnuté na jazdu z kopca v náročných terénoch aj na zjazdových tratiach. Majú odpruženie vpredu aj vzadu a okrem toho ponúkajú nezvyčajne vysoký zdvih, aby vidlica dokázala prekonať nerovnosti pri vysokej zjazdovej rýchlosti.

Fitnes − niektorí výrobcovia tak nazývajú bicykle, ktoré sú stavané na kondičné jazdy po cyklotrasách. Na rozdiel od cestných bicyklov majú rovné kormidlo, sú pohodlnejšie, pretože sedíte vo vzpriamenejšej polohe. Dajú vám tým rýchlosť, no nenúti vás to prispôsobovať sa špecifickému štýlu jazdy na cestnom bicykli.

Mestské − bicykle maximálne zamerané na komfort a praktickosť pri plnení každodenných povinností. Vďaka širším plášťom si lepšie poradia s výmoľmi a mačacími hlavami. Často majú pred kormidlom košík a nechýba ani zadný nosič. Sedí sa na ňom zoširoka a veľmi pohodlne. Od mestského bicykla však nečakajte rýchlu ani presnú jazdu.

Skladacie – to sú tiež mestské bicykle, ktoré sa však dajú pomocou niekoľkých rýchloupínačov zložiť do kompaktných rozmerov. Môžete ich tak ľahko prevážať v hromadnej doprave alebo si ich napríklad vziať so sebou do obchodu. Nevýhodu predstavuje celkovo nízky rám a malé ráfiky. Skladacie bicykle sú preto vhodné iba na krátke presuny po meste.

S jedným prevodom − takzvané fixky alebo „furtošlapky“ majú unikátne kategórie kolies, ktoré sa snažia o čo najjednoduchšiu konštrukciu. Nemajú prehadzovanie ani brzdy. Najmä v Amerike sú obľúbenou voľbou kuriérov, ktorých prestalo baviť neustále vymieňať zničené komponenty po každodenných náročných jazdách.

Čo patrí k povinnej výbave?

Ak sa rozhodnete, že s bicyklom pôjdete po pozemnej komunikácii, nezabudnite, že sa z vás stávajú účastníci cestnej premávky. Máte preto povinnosť mať bicykel vybavený základnou bezpečnostnou technikou. Konkrétne ide o tieto komponenty:

  • Dve od seba nezávislé brzdy so stupňujúcim sa ovládaním brzdného účinku (iba bicykle pre deti predškolského veku, ktoré sú vybavené šliapacou brzdou, nemajú povinnosť mať aj prednú brzdu)
  • zaslepenie koncov rúry kormidla
  • zakončenie alebo vhodný tvar ovládacích páčok bŕzd a meničov prevodov, voľných koncov kormidla, krídlové matice, rýchloupínačov, držiakov aj koncov blatníkov
  • uzavretosť matíc nábojov kolies, ak nejde o krídlové, rýchloupínacie alebo riešenie v kombinácii s krytkou náboja
  • zadné odrazové svetlá červenej farby požadovaných rozmerov, na správnom mieste aj v správnom uhle proti vozovke, ktoré môže byť kombinované so zadným červeným svetlom (odrazku možno nahradiť odrazovým materiálom na odeve alebo topánkach jazdca)
  • prednú odrazku bielej farby požadovaných rozmerov, na správnom mieste aj v správnom uhle proti vozovke, ktorá môže byť kombinovaná alebo nahradená odrazovým materiálom podobných vlastností (odrazku možno nahradiť odrazovým materiálom na odeve alebo topánkach jazdca)
  • odrazky oranžovej farby na oboch stranách pedálov (možno ich nahradiť materiálmi odrážajúcimi svetlo na topánkach alebo v ich blízkosti)
  • aspoň jedno bočné odrazové sklo oranžovej farby na vidliciach predného, zadného alebo oboch kolies (možno ich doplniť alebo nahradiť reflexnými materiálmi na bokoch kolesa, plášťoch, blatníkoch alebo na bočných častiach odevu jazdca)
  • pri zníženej viditeľnosti je povinnosťou cyklistu vybaviť sa predným bielym svetlometom, ktorý osvetľuje vozovku najďalej 20 metrov od svetlometu (na dobre a súvisle osvetlenej vozovke sa dá nahradiť bielym svetlom s prerušovaným svietením)
  • pri zníženej viditeľnosti musíte mať na bicykli zadné červené svetlo
  • obidve svetlá, ak využívajú batérie alebo iný zdroj energie, musia byť vybavené zdrojom elektriny, ktorý je schopný zabezpečiť minimálne 1,5 hodiny svietenia

Databáze testovaných výrobků

Krosové bicykle (23 výrobků)
poslední aktualizace: 30.5.2019


Prihlásiť