Ako testujeme krosová kola

Ako hodnotíme

Podiel skupiny skúšok na celkovom hodnotení.

  • tech. a bezp. skúšky: 45 %
  • návod a značenie: 5 %
  • praktické skúšky: 50 %

Technické a bezpečnostné skúšky vychádzali primárne z metód a požiadaviek normy ČSN EN ISO 4210-2: 2018. Na skúšku dynamickej pevnosti sme využili metódu opísanú v normách ČSN EN ISO 4210-6: 2016, ČSN EN ISO 4210-9: 2015, ČSN EN ISO 4210-4: 2015 a ČSN EN ISO 4210-5: 2015.

V skúške konštrukcie sme overovali spojenie medzi predstavcom a stĺpikom vidlice, značku zasunutia hĺbky alebo pevný doraz sedla, vzdialenosť pedála od terénu, vzdialenosť špičky chodidla od predného plášťa alebo blatníka a vybavenosť osvetľovacou sústavou odraziek aj predného a zadného svetla.

V skúške dynamickej pevnosti sme robili sériu únavových skúšok − skúšku sily pri šliapaní, skúšku zostavy kormidla a predstavca a nakoniec skúšku sedlovky a sedla.

V skúške plášťov a duší sme preverovali kompatibilitu plášťa a ráfika pomocou nahustenia na 110 %, upozornenie na opotrebenie ráfika aj to, či sú správne vyznačené alebo uvedené informácie o najvyššom tlaku nahustenia.

V skúške pevnosti rámu sme robili skúšku nárazom pomocou padajúceho závažia, ktoré malo za úlohu preveriť riziko vzniku trhlín, prasklín alebo deformácií pri nárazoch závažia s hmotnosťou 22,5 kg.

V skúške účinnosti brzdenia sme počítali brzdnú dráhu pomocou meraní brzdných síl v podmienkach na suchu aj na mokrej trase.

Návod a značenie je skúška, v ktorej sme preverovali podľa normy ČSN EN ISO 4210-2: 2018 to, či priložená dokumentácia obsahuje všetky potrebné informácie. Ide napríklad o odporúčania týkajúce sa použitia vozíka za bicykel, či je koleso vhodné na montáž detskej sedačky alebo inštrukcie správnej montáže všetkých dodaných aj neosadených dielov.

Praktické skúšky robila šestica skúšobných jazdcov. Išlo o troch mužov a tri ženy, ktorí s každým bicyklom absolvovali trať dlhú 70 km. Trať viedla po rovinke aj kopcovitým terénom, po asfalte aj poľných cestách. Po absolvovaní skúšobnej jazdy ohodnotili pohodlnosť nastavenia výšky sedla a kormidla, ovládateľnosť kolies (zatáčanie, prevody, brzdy), komfort jazdy na rôznych povrchoch aj v rôznom teréne a nakoniec dostali príležitosť zaznamenať prípadné nečakané problémy, na ktoré pri praktických skúškach narazili.

Prihlásiť