Test zimných pneumatík 2018

Publikované v časopise 10/2018

Zimy u nás bývajú rozmarné. Raz sa na cestách stretávate s holomrazmi, inokedy zase s prívalmi snehu alebo takmer jarnými čľapkanicami. Zimné pneumatiky si skrátka musia vedieť poradiť s rozličnými podmienkami. Obutie na zimu preto testujeme na vode, snehu, ľade aj na suchu. Tentoraz sme sa na testovacích okruhoch prešli na gumách s rozmermi 175/65 R14 a 205/55 R16. V oboch kategóriách sme narazili na nepodarky a v oboch prípadoch išlo o najlacnejšie výrobky.

Dobrá rada

Zo súboja štrnástok vyšli víťazne dve gumy − Continental WinterContact TS860 (dobre, 54 €) a Dunlop Winter Response 2 (dobre, 52 €). Obe si bez problémov poradili s mokrou aj zasneženou vozovkou. Dobrú známku dostali aj za testy na suchu a ľade. Cenovo, aj čo sa týka jazdných vlastností na rôznych povrchoch, sú veľmi vyrovnané, pri výbere sa tak bez obáv môžete riadiť sympatiami alebo obľubou konkrétnej značky. Na chvoste skončil Nankang Snow SV-3 (nedostatočne, 34 €), ktorému sme neodpustili mizerné výsledky na snehu a mokrej vozovke.

Aj v prípade šestnásťpalcových pneu máme dvoch víťazov, a to väčšiu verziu Continental WinterContact TS860 (dobre, 84 €) spolu s Goodyear UltraGrip 9 (dobre, 77 €). Ani ony v žiadnej z čiastkových skúšok vyslovene nesklamali. To isté nemôžeme povedať o pneumatikách Laufenn I FIT LW31 (nedostatočne, 53 €). Sneh, sucho aj ľad im svedčí, na mokrej vozovke však úplne prepadli.

Test zimných pneumatík pravidelne publikujeme na prelome septembra a októbra, aby ste mali dostatok času na výber novej súpravy. 1. november, keď by všetky vozidlá mali byť prezuté a pripravené na zimný nečas, sa nezadržateľne blíži.

Ktovie, čo na nás tohtoročná zima nachystá? Či už naše vozovky budú mokré, zasnežené, alebo zľadovatené, je dobré sa na to patrične pripraviť. Bez kvalitných pneumatík by si na snehu a ľade neporadil ani Sébastien Loeb.

Náš test tento rok poteší tých z vás, ktorí zháňate štrnásťpalcové a šestnásťpalcové pneumatiky. Konkrétne sme sa zamerali na rozmery 175/65 R14 a 205/55 R16, dvanásť z nich bolo štrnásťpalcových a šestnásť šestnásťpalcových. Podľa autoklubu ADAC, s ktorým na testoch zimného obutia spolupracujeme, patria uvedené rozmery k najpopulárnejším na európskom trhu. A rovnako ako každý rok sme ani tentoraz pneumatikám nedali nič zadarmo.

Testovací program sa od vlaňajška nezmenil. Praktické skúšky prebiehali na suchej vozovke, ľade, snehu aj mokrej vozovke. Okrem toho sme nechali otestovať výdrž pneumatík, ich vplyv na spotrebu paliva, hlučnosť a urobili sme aj vysokorýchlostné skúšky.

Voda vo všetkých skupenstvách

Testovací program sa od vlaňajška nezmenil. V našej aktuálnej webovej databáze tak nájdete okrem tohtoročných štrnásť- a šestnásťpalcových pneumatík tiež vlani otestované pneu s rozmermi 215/65 R16 a 195/65 R15. Výsledky sú plne porovnateľné. Aj tento rok sme sa prešli na mokrých, zasnežených, suchých a zľadovatených povrchoch, pozorovali sme mieru opotrebovania, vplyv na spotrebu pohonných hmôt, zisťovali hlučnosť a vykonali rýchlostnú skúšku. Menšie pneu sme obuli na kolesá Fordu Fiesta, väčšie na Volkswagen Golf.

Na mokrej vozovke budete v zime jazdiť zrejme najčastejšie. Aj preto mala najväčšiu váhu v celkovom hodnotení. Ovládateľnosť na mokrom povrchu sme preverovali na 1 900 metrov dlhej dráhe, na ktorej sme simulovali vytrvalý dážď. Testujúci vodiči trať prechádzali na čas a jednotlivé pneumatiky hodnotili tiež subjektívne. Brzdili z rýchlosti 80 km/h na 20 km/h, a to na namoknutej asfaltovej a betónovej vozovke. Akvaplaning je oprávnene strašiakom mnohých vodičov. My sme testovali odolnosť pred týmto javom dvoma spôsobmi − na rovnej vozovke a v zákrutách. Smerové vedenie sme vyskúšali na asfaltovom ovále − aj ten bol zaliaty vodou.

Schopnosti na snehu preverili testy rozjazdu, brzdenie a trakcia. Brzdilo sa z 30 km/h na 5 km/h, hodnotili sme preklzávanie, ťažnú silu, nedotáčavosť alebo pretáčavosť a tiež priľnavosť a smerové vedenie. V rámci hodnotenia ovládateľnosti sme merali čas potrebný na prejdenie vytýčenej dráhy.

Zoznam vozidiel s pneu s rozmermi 175/65 R14

  • Citroën C2
  • Daihatsu Materia
  • Ford Fiesta, Ka
  • Hyundai i10, Picanto
  • Lancia Ypsilon
  • Mazda 2
  • Mitsubishi Colt
  • Peugeot 206
  • Renault Thalia, Twingo
  • Seat Mii
  • Subaru Justy
  • Škoda Citigo, Fabia, Rapid
  • Toyota Yaris
  • Volkswagen Up!

Zoznam vozidiel s pneu s rozmermi 205/55 R16

  • Alfa Romeo Giulietta
  • Audi A3
  • BMW řady 1, 2
  • Chevrolet Aveo
  • Citroën C3, C4
  • Dacia Logan, Sandero
  • Fiat 500L, Bravo, Croma, Tipo
  • Ford C-Max, Focus, Mondeo
  • Honda Civic, FR-V
  • Hyundai Elantra, i30, ix20
  • Kia Carens, Cee’d, Soul, Venga
  • Lancia Delta
  • Lexus CT 200h
  • Mazda 3, 5
  • Mercedes třídy A, B, C, Citan, CLA, CLC, SLC
  • Mini Clubman
  • Nissan Leaf, Pulsar
  • Opel Ampera-e, Astra, Meriva, Zafira
  • Peugeot 2008, 207, 307, 308
  • Renault Fluence, Kangoo, Laguna, Mégane, Scénic
  • Saab 9-3
  • Seat Exeo, León
  • Subaru BRZ, Impreza, Legacy
  • Škoda Octavia, Superb, Yeti
  • Toyota Auris, Corolla, GT86
  • Volvo C30, S40, V40, S60, V50
  • Volkswagen Caddy, CC, Eos, Golf, Jetta, Passat, Scirocco, Touran

Tiež jazdu na suchu sme posudzovali tak objektívne, ako aj subjektívne. Subjektívne hodnotenie zahŕňalo jazdnú stabilitu, odozvu pri zatáčaní, prechádzaní serpentín alebo zmenu jazdných pruhov. Objektívne sme merali brzdnú dráhu, akú vozidlo potrebovalo na takmer úplné zastavenie z rýchlosti 100 km/h.

Zimofóbne zimné pneu

Poradie štrnásťpalcových pneumatík vedú Continental WinterContact TS860Dunlop Winter Response 2. Ide o drahšie kusy, ktoré bývajú radené medzi prémiové. Najčastejšou udelenou celkovou známkou však bola uspokojivá. Jeden produkt získal dostatočnú a jeden dokonca nedostatočnú známku. Okrem Dunlope a Continentalu sme pri všetkých výrobkoch museli uplatniť limity na celkové hodnotenie. To znamená, že ak v parametroch mokrá vozovka, sneh, suchá vozovka, poľadovica, opotrebenie, vplyv na spotrebu vozidla alebo v rýchlostnej skúške pneumatika obstála len uspokojivo alebo horšie, nemohla počítať s lepším celkovým hodnotením.

Za jazdu na suchu môžeme pochváliť polovicu štrnástok; najlepšie dopadol Firestone Winterhaw 3. Hocikto by mohol očakávať, že suchá vozovka by nemala robiť vážnejšie ťažkosti žiadnej pneumatike. Nie je to tak a potvrdzuje to Semperit Master-Grip 2. Hodnotiacim prekážala neskorá odozva pri zatáčaní a nepresné smerové vedenie. Ani priľnavosť nepatrila k najlepším. V dôsledku toho si Semperit odniesol dostatočnú.

Na mokre boli najlepšie víťazné continentaly a dunlopy, dobrú známku dostalo päť ďalších gúm − Nokian WR D4, Goodyear UltraGrip 9, Esa + Tecar Super Grip 9, Pirelli Cinturato WinterSemperit Master-Grip 2. S hanbou odišiel čínsky výrobok Nankang Snow SV-3. Ovládateľnosť bola podľa vodičov neakceptovateľná a nezaslúžila si lepšiu ako nedostatočnú známku. Najhoršie hodnotenie Nankang dostal aj za jazdu na snehu. Pracovníci ADAC dokonca vzniesli otázku, či je vôbec možné považovať ju za zimnú pneumatiku. S mierne ojazdeným dezénom bolo rozbiehanie do zasneženého kopca prakticky nemožné. S Nankang sa tak v zime vydajte na cestu azda len pri holomrazoch. Výsledky skúšok na poľadovici vykazovali vzácnu zhodu − všetky pneu dostali dobrú známku.

Utopená šestnástka

Medzi šestnásťpalcovými pneumatikami si dobrú známku zaslúžili tri produkty. Aj v tomto prípade ide o drahšie výrobky. O prvé miesto sa delia väčší variant Continental WinterContact TS860Goodyear UltraGrip 9, bronz pripadol Dunlop Winter Sport 5. Posledný menovaný výrobok nám tiež poslúžil pre samostatný test porovnávajúci kvalitu rôznych veľkostných variantov rovnakých modelov. Tak ako v štrnásťpalcovej kategórii boli na celkovo uspokojivo a horšie hodnotené gumy uplatnené limity.

Najlepšie zvezenie na suchej vozovke ponúkali Michelin Alpin 5Bridgestone Blizzak LM 001 Evo. Pozoruhodne vyrovnané boli výsledky testu brzdenia zo stovky na tri kilometre za hodinu. Najlepšie dopadol Nexen Winguard SnowG WH2, ktorý zastavil po 46,1 metra. Najhoršie brzdiaci Kumho WinterCraft WP51 potreboval o tri metre viac.

Jazdou na mokre potešili víťazné pneu Continental a Goodyear. Vo väčšine parametrov sa správali veľmi podobne, zaznamenali sme len minimálne rozdiely. Na chvost pelotónu sa prepadol Laufenn Aj FIT LW31. Náchylnosť k akvaplaningu bola v jeho prípade priemerná, teda uspokojivá. Brzdná dráha bola v porovnaní s najlepšími o viac ako tretinu dlhšia. Veľmi zlá ovládateľnosť sa podpísala na zlých výsledkoch v jazde na čas po ovále. Meraný okruh Laufennu trvalo o 16 sekúnd dlhšie ako víťazovi. Pre predstavu − priemerný čas ostatných pneumatík predstavoval niečo cez minútu a pol.

Sneh a ľad väčšinou šestnástkam ťažkosti nerobili. Na snehu bola najhoršia udelená známka uspokojivá, s ľadom sa všetky pobili dobre.

Nielen jazdenie je pri pneumatike dôležité

Ako sme načrtli vyššie, okrem praktických skúšok jazdných vlastností sme merali aj iné parametre, ktoré je pri výbere vhodnej pneumatiky potrebné brať do úvahy. Skúšky opotrebenia potvrdili značné rozdiely medzi jednotlivými značkami a všeobecne väčšiu odolnosť šestnásťpalcových pneumatík. Nokian WR D4 vydržal 27 960 km, kdežto Michelin a Bridgestone zvládli skoro dvojnásobnú nálož kilometrov. Zo štrnástok sa najrýchlejšie opotrebovala Pirelli Cinturato Winter. Naopak, jedinou gumou s veľmi dobrou známkou za opotrebenie bola Goodyear UltraGrip 9 s nájazdom 37 400 km, t. j. o 13 000 km viac ako v prípade jej talianskej súperky.

Rozptyl výsledkov v skúške vplyvu na spotrebu pohonných hmôt bol podľa očakávaní skôr menší. Pri oboch kategóriách sa najlepšie a najhoršie pneu líšili zhruba o 5 až 6 %, v absolútnych číslach o 0,3 l na 100 km.

Hlučnosť zrejme nie je rozhodujúcim faktorom, podľa ktorého si vodiči vyberajú nové pneumatiky. Napriek tomu môže výrazne hlučné obutie pocit pri jazde najmä v nižších rýchlostiach znepríjemniť. Hodnotíme tak vonkajšiu, ako aj vnútornú hlučnosť. Zvuky mimo vozidla sme merali podľa normy ČSN ISO 362-1, hlučnosť v interiéri posudzovali dvaja hodnotiaci. Žiadnu testovanú pneumatiku nemožno označiť za vyslovene tichú, najlepšia udelená známka bola uspokojivá.

Je väčšia lepšia?

Tohtoročný test pneumatík sme sa rozhodli trochu ozvláštniť. Okrem klasického porovnania kvality pneu v rámci dvoch veľkostných kategórií nás tiež zaujímalo, či má veľkosť gumy vplyv na jazdné vlastnosti v zimnom období. Inými slovami, či možno napríklad povedať, že pneumatiky s väčším priemerom, výškou či šírkou držia na snehu alebo mokre lepšie, alebo horšie než menšie obutie.

Vyskúšali sme päticu veľkostí − 195/65 R15, 205/55 R16, 205/50 R17, 225/45 R17 a 225/40 R18. Aby boli výsledky skutočne porovnateľné, bolo treba vybrať jeden model. Voľba padla na Dunlop Winter Sport 5. Dôvody sú dva: všetky dosiaľ otestované veľkostné verzie dopadli dobre a ako jeden z mála široko dostupných modelov sa predáva vo všetkých porovnávaných variantoch. Všetky súpravy sme testovali na siedmom rade VW Golf a kopírovali sme štandardný test zimných pneu, no s jednou výnimkou − vynechali sme vysokorýchlostnú skúšku a nahradili ju hodnotením komfortu pri jazde.

Celkovými výsledkami sa jednotlivé varianty príliš nelíšia, znateľné rozdiely sme zaznamenali v niektorých čiastkových skúškach. Pre suchú vozovku to tak celkom neplatí, výkony boli porovnateľné. Čo sa týka mokrej vozovky, zaujímavé výsledky priniesli skúšky odolnosti proti akvaplaningu. Zjednodušene možno povedať, že čím je pneumatika širšia a bočnica nižšia, tým je riziko vzniku tohto nežiaduceho javu vyššie.

Na snehu bola s pomerne slušným náskokom najlepšia pätnásťpalcová Winter Sport 5. Hodnotiaci si všímali lepšie trakcie a ovládateľnosť. Obe šestnásťpalcové aj sedemnásťpalcové gumy sa na zasneženom povrchu správali prakticky rovnako. Relatívne najhoršie dopadli osemnástky. Podľa odborníkov z ADAC-u sa v tomto ohľade prejavuje korelácia medzi akvaplaningom a tzv. slushplaningom (po slovensky by sme ho mohli nazvať napríklad „pľačkanicoplaning“). Aj na roztopenom snehu môže dôjsť k strate priľnavosti a následnej neovládateľnosti vozidla. Pneumatiky, ktoré sú náchylné na akvaplaning, mávajú ťažkosti aj s poloroztopeným snehom.

Na ľade to kĺzalo, respektíve nekĺzalo všetkým prakticky rovnako. Sedemnástky a osemnástky mali nepatrne lepšie smerové vedenie. Takisto vplyvy na spotrebu paliva boli veľmi podobné. Rozdiel medzi najlepším (205/55 R16) a najhorším (225/40 R18) rozmerom predstavoval 4 %. Naše testy pravidelne potvrdzujú, že väčšie (či širšie) pneumatiky mávajú lepšiu výdrž. Porovnanie veľkostných kategórií to potvrdzuje, najkratší nájazd mala pätnásťpalcová pneumatika.

Vzhľadom na to, že celkové hodnotenie rôznych Dunlop Winter Sport 5 vykazovalo rozdiely len v jednotkách percent, môžeme vyvodiť, že skôr než veľkosť pneumatiky má na kvalitu priamy vplyv konkrétna značka a model.

175/65 R14 (porovnat)

205/55 R16 (porovnat)

Databáze testovaných výrobků

Zimné pneumatiky (53 výrobků)
poslední aktualizace: 25.9.2018


Prihlásiť