Ako si vybrať chia semienka

Aktualizováno: 27.8.2018

Semienka šalvie hispánskej, známe pod menom chia, si rýchlo získali obľubu konzumentov na celom svete. Dôvodom je predovšetkým ich nutrične priaznivé zloženie.

Ponúkajú vysoký obsah omega-3 polynenasýtených mastných kyselín, bielkovín a väčšina sacharidov v semienku je vo forme nestráviteľnej vlákniny. V 100 g semienok zo šalvie organizmus dostane 22 g omega-3 mastných kyselín, 20 g bielkovín a 34 g vlákniny. Doplňme, že podľa európskych predpisov by konzument nemal za jeden deň zjesť viac ako 15 g semienok.

Hoci sú chia semienka výdatným zdrojom omega-3, nejde o plnohodnotnú náhradu rybieho tuku. V oleji chia sa totiž nachádza omega-3 polynenasýtená kyselina alfa-linolénová, ktorá je pre organizmus horšie využiteľná ako omega-3 kyseliny EPA a DHA z rybieho tuku.

Chia semienka môžu byť biele alebo hnedé, farba však na ich zloženie nemá vplyv, pretože sú približne rovnaké. Ak by ste pri výbere chceli zohľadniť obsah základných živín, nájdete ho v tabuľkách výživových hodnôt. Je však možné, že v nich bude chýbať údaj o množstve omega-3, ktorý totiž nie je povinný.

Príliš vám s výberom nepomôže ani krajina pôvodu. Najčastejšie majú predávané semienka pôvod v štátoch Južnej a Strednej Ameriky, v ostatných rokoch sa však šalvia hispánska úspešne pestuje aj v Austrálii.

Dobrým vodidlom pri výbere môže byť deklarácia biokvality. Aj keď sa semienka pestujú v štátoch mimo Európskej únie, režim bioprodukcie je rovnaký ako u nás. Najspoľahlivejším znakom pre rozpoznanie bio výrobku je úradné obdĺžnikové logo s lístkom.

Chia semienka sú bohaté na olej a obsahujú vysoký podiel polynenasýtených mastných kyselín. Vďaka tomu však môžu byť náchylné na zažltnutie a zatuchnutie. Doma by sa preto mali skladovať na chladnejších miestach a nie na priamom slnečnom svetle.

Databáze testovaných výrobků

Chia semienka (14 výrobků)
poslední aktualizace: 30.8.2018


Prihlásiť