V budúcnosti budú aj gumy chytré

Obsah zářijového vydání

Aktuální číslo časopisu dTest 9/2018 Obsah zářijového vydání

Vydané: 22.2.2018    Publikované v časopise 3/2018

Na konci loňského října se v prostorách Technické univerzity Vídeň konalo pod záštitou rakouského autoklubu ÖAMTC sympózium věnované budoucímu vývoji pneumatik a automobilových podvozků. Na akci jsme poslali i našeho zástupce a nyní vám můžeme představit několik zajímavostí, které možná v dohledné budoucnosti uvidíme na silnicích. 

Inteligentné technológie sa nezadržateľne stávajú súčasťou nášho každodenného života. Bez smartfónu alebo tabletu už mnohí z nás nedokáže bežne „fungovať.“ Inteligentné televízory už tiež nie sú žiadnou vzácnosťou. Obrovský potenciál majú „inteligentné“ prístroje taktiež v automobilovom priemysle. Systémy aktívnej bezpečnosti, akými je autonómne krízové brzdenie, systémy na udržanie vozidla v jazdnom pruhu alebo napríklad automatické obmedzovače rýchlosti zachránia každý rok veľa životov. Stále múdrejšie však nemusia byť iba autá samotné, no aj také jednoduché veci, akými sú pneumatiky.

Ako hovorí Friedrich Eppel, vedúci oddelenia technológií, testovania a bezpečnosti ÖAMTC: „Technológia sa neustále mení. Platí to, samozrejme, aj pre segment pneumatík, podvozkov a povrchov vozoviek. Mení sa aj očakávanie spotrebiteľov, zákony a normy. Tlak na zmeny spôsobuje záujem ľudí o energetickú úspornosť, udržateľný rozvoj, šetrnosť k životnému prostrediu a automatizované riadenie.“

Na sympóziu vystúpilo 11 rečníkov z rôznych firiem a výskumných inštitúcií. My vám nižšie predstavíme krátke zhrnutie vystúpení zástupcov pneumatikárskych spoločnosťou Bridgestone, Continental a Pirelli.

Nízky odpor s Bridgestone

Japonský obor už roky koketuje s myšlienkou výroby pneumatík, ktoré by výrazne prispeli k zníženiu spotreby paliva, redukcii emisií, a tým pádom sa podieľali na znižovaní negatívnych dopadov na životné prostredie. Splniť tento cieľ by mala pomôcť technológia, ktorú Bridgestone pomenoval ologic. Jej základnou myšlienkou je dizajn zameraný na čo najradikálnejšie zníženie valivého odporu.

Ako naznačuje samotný názov, ide o veličinu vyjadrujúcu odpor pôsobiaci na teleso s kruhovým prierezom pri jeho valivom pohybe po podložke. Zjednodušene povedané to znamená, že čím väčší odpor vytvára cesta na pneumatiku, tým väčšiu silu musí vozidlo prekonať a aj spáliť viac pohonných hmôt.

Na valivom odpore sa najviac podieľa deformácia pneumatiky pri kruhovom pohybe. Predstavte si, že idete na bicykli s takmer prázdnymi kolesami. Vzhľadom na nízky tlak v pneumatikách sa pod vašou váhou pri kontakte s vozovkou stláčajú a vy musíte pri šliapaní vynaložiť väčšiu silu.

Bridgestone tak pracoval na pneumatikách, ktorých valivý odpor je minimálny. Výsledkom jeho snahy je spomínaný ologic. Pneumatiky navrhnuté na základe tejto technológie vyzerajú trochu komicky – vozidlo s nimi vyzerá ako konský povoz. Pneumatiky majú v porovnaní s bežnými oveľa väčší priemer – sú teda vyššie – a o poznanie menšiu šírku. Tlak vnútri pneumatiky ologic je vyšší ako pri štandardných gumách.

Kým priemer a tlak sa priamo podieľajú na minimalizácii deformácie a aj valivého odporu, malá šírka zlepšuje aerodynamickú účinnosť. Bridgestone sa chváli, že tieto inovácie zvládnu v spojení s optimalizáciou zmesi behúňa, vnútornej štruktúry pneu a vzorky znížiť valivý odpor o 30 % a zároveň o 10 % skrátiť brzdnú dráhu na mokrej vozovke.

Ďalším vynálezom Bridgestone sú pneumatiky s označením RFT – run flat tyres, čiže pneumatiky, ktoré umožňujú jazdiť aj s defektom. V prípade konvenčných pneumatík, ktoré hmotnosti vozidla odolávajú pomocou nahustenia vzduchom, sa po prepichnutí gumy vzduch dostane von a hmotnosti auta nemá čo podporovať. Pneumatiky RFT tiež prichádzajú o vzduch, no umožňujú ďalšiu jazdu (do 80 kilometrov rýchlosťou 80 km/h) vďaka silnejšej konštrukcii bočníc.

Prepojené pirelly

Výrobca Pirelli pomenoval svoju pýchu Connesso. Ide o inteligentný systém integrovaný v produktoch P Zero a Winter Sottozero. Vnútri každej pneumatiky sa nachádza senzor, ktorý zbiera dáta o ich stave a prípadnej potrebe údržby alebo opravy. Pirelli sa dušuje, že senzory, ktoré vážia len deväť gramov a v priemere merajú 10 centimetrov, nijako neovplyvňujú jazdné vlastnosti. Všetky nazbierané informácie vám čip odošle na smartfón prostredníctvom mobilnej aplikácie.

Čipy Connesso zhromažďujú dáta o statickom zaťažení, opotrebovaní, teplote aj tlaku v každej situácii, teda aj v prípade, že sa vozidlo nepohybuje. V budúcnosti by vám mala byť aplikácia schopná oznámiť aj to, koľko kilometrov majú pneumatiky ešte pred sebou. Connesso je možné tiež využiť ako tlakomer v situácii, keď dohusťujete pneumatiky. Čipy by tiež mali byť schopné v prípade potreby informovať vodiča o najbližšom autorizovanom pneuservise.

Okrem vášho mobilu sa informácie o každej pneumatike (každá má svoj unikátny identifikačný kód) ukladajú tiež na online úložisko spoločnosti. Pirelli tak má prístup k informáciám o každom produkte, v ktorom je čip uložený.

Bohužiaľ sa nedá očakávať, že by sa čipy Connesso v dohľadnom čase dostali do širokej distribúcie. Navyše sa nedodávajú do pneumatík, ktoré sa ponúkajú k novým autám. V súčasnosti sú z pneumatík P Zero a Sottozero systémom Connesso vybavené iba tie s priemerom 19 palcov. Nie je to teda nič pre majiteľov vozidiel nižších tried, no pre autá zámožnejších motoristov. Zámerom Pirelli je, aby sa vodič mohol s Connessom spojiť prostredníctvom dotykového displeja na palubnom počítači.

Senzibilný Continental

Ani nemecký Continental nechcel zostať pozadu a vo Viedni sa prezentoval dvojicou technológií ContiSense a ContiAdapt. Cieľom oboch je zvýšenie bezpečnosti aj jazdného komfortu. ContiSense je založená na špeciálnej gumovej zmesi, ktorá vedie elektrinu a umožňuje odosielanie elektrických signálov zo senzora vnútri pneumatiky do prijímača uloženého v kabíne vozidla. Senzory kontinuálne monitorujú hĺbku vzorky a teplotu. Ak sa namerané hodnoty pohybujú nad alebo pod stanovenými limitmi, systém vodiča na danú udalosť automaticky upozorní. V budúcnosti by sa ContiSense mala naučiť širšie spektrum funkcií ako sledovanie stavu vozovky, teploty snehovej pokrývky a podobne.

ContiAdapt využíva kombináciu mikrokompresorov vnútri kolesa a nastaviteľnú šírku ráfika. Mikrokompresory môžu podľa ľubovôle meniť tlak v pneumatikách, ráfik s premenlivou šírkou umožňuje meniť štruktúru kontaktnej plochy behúňa. Rôzne typy vozovky sedia rôznym úrovniam tlaku a rôznym typom vzoriek, respektíve kontaktných plôch. Toto riešenie by tak malo uľahčiť dosiahnutie vysokého jazdného komfortu pri všetkých situáciách. Napríklad väčšia styčná plocha s nízkym tlakom zaisťuje ideálnu priľnavosť na klzkých vozovkách. Na suchu sa zase hodí vysoký tlak spolu s menšou styčnou plochou (podobne ako ologic v prípade Bridgestone).


Prihlásiť