Ako si vybrať toaletný papier

Obsah listopadového dTestu

Aktuální číslo časopisu dTest 11/2018 Obsah listopadového dTestu

Aktualizováno: 28.12.2017

Obchodníci označujú celý sortiment papierových obrúskov, utierok, vreckoviek a toaletného papiera ako takzvanú papierovú hygienu. Toaletný papier nakupujeme priemerne 13×do roka. Podľa čoho sa môžeme orientovať pri výbere?

Dopyt po jednotlivo predávaných kotúčikoch sa znižuje, uprednostňujeme ekonomicky výhodnejšie balenie po viacerých kusoch, ktoré ponúka priaznivejšiu cenu za 1 kotúčik. Záleží na tom, z koľkých vrstiev sa ten-ktorý papier skladá. Nakúpiť môžete od 1-vrstvového až po 5-vrstvový toaletný papier. Vybrať si môžete papier zo 100 % celulózy alebo z recyklovaného papiera.

Niektoré ekonomické balenia obsahujú šesť až osem kotúčikov, iné desať alebo dvanásť. Ak budete v obchode pátrať po najvýhodnejšom nákupe, najľahšie situáciu vyriešite tým, že iba vydelíte cenu počtom kotúčikov a výsledky produktov porovnáte.

Obchodníci síce majú povinnosť na cenovkách uvádzať aj cenu za jeden kotúčik, problém však môže nastať vtedy, keď sa na obale uvádza napríklad „+ 20 % grátis“ alebo „dva kotúčiky zadarmo“. Kusy, ktoré výrobca ponúka navyše ako darček, sa pri delení ceny do celkového počtu kotúčikov nezapočítavajú.

Rozdiely medzi toaletnými papiermi môžu byť aj väčšie. Niekedy ich výrobcovia na obaloch svojich produktov uvádzajú, ale nie vždy. Jedným z takých príkladov je počet útržkov. Nikde však nie je zaručené, že ich má každý kotúčik v balení rovnaký počet.

Predstavy výrobcov o správnej veľkosti jedného trhacieho dielika sa trochu líšia. Útržky môžu pozdĺžne merať zhruba od 11 do 13 cm. Na šírku mávajú väčšinou medzi 9 až 10 cm.

Ak patríte medzi spotrebiteľov, ktorí chcú nakúpiť čo najvýhodnejšie na základe informácií z obalu, zavariť vám môže aj celková dĺžka papiera v jednom kotúčiku – hoci sa týmto údajom pochváliana obale len občas. V našom teste meral papier v kotúčiku od 16,5 do 26 m.

Vodidlom pri kúpe papiera, ktorý sa vyrába s ohľadom na životné prostredie, preto môžu byť ekologické certifikácie.

PEFC je medzinárodný systém certifikácie lesov, ktoré používajú štandardy hospodárenia podľa PEFC. Hlavným cieľom certifikácie PEFC je zachovanie lesov a ich rozširovanie spolu so zachovaním zodpovedného prístupu k lesným ekosystémom a rešpektu k prírode. Členmi PEFC sú vlastníci lesov, spracovatelia dreva aj ostatné záujmové skupiny.

FSC (Forest Stewardship Council) označuje environmentálne vhodné, sociálne prínosné a ekonomicky životaschopné lesné hospodárenie. Cieľom je pomôcť ochraňovať ohrozené a zdevastované lesy. Ide o medzinárodný systém certifikácie lesov a podnikov, ktoré drevo z certifikovaných lesov spracovávajú.

Blue Angel (Der blaueEngel) je nemecká certifikácia produktov a služieb, ktoré spĺňajú požiadavky ohľaduplnosti k životnému prostrediu. Značka Blue Angel je pionierom medzi ekologickými značkami na svete. Vznikla v roku 1978 a označuje asi 10 000 výrobkov 80 kategórií. Jej cieľom je informovať spotrebiteľa o výrobkoch, ktoré sú šetrné k prírode.

EÚ Ecolabel je ochranná známka, ktorá pätnásť rokov informuje spotrebiteľa o tom, ktorí výrobcovia a obchodníci majú zodpovedný prístup k životnému prostrediu. Značka sa udeľuje na základe odborných analýz, ktoré posudzujú vplyv na životné prostredie v celom reťazci – od získavania primárnej suroviny až po jeho likvidáciu.

Databáze testovaných výrobků

Toaletné papiere (19 výrobků)
poslední aktualizace: 2.1.2018


Prihlásiť