Na čo si dať pozor pri pití radleru

Přečtěte si nový dTest

Aktuální číslo časopisu dTest 11/2017 Přečtěte si nový dTest

Vydané: 29.6.2017    Publikované v časopise 7/2017

Miešané pivné drinky začali svoju hlavnú sezónu. Veľa ľudí ich možno pozná skôr pod názvom radler. Limonáda zjemňuje horkosť chmeľového moku, pivo zasa tlmí sladkosť limonády. Prepojením chutí si tak cestu k pivu mnohokrát našli aj tí, ktorí mu inak neholdujú − čo iste pivovary ocenia. Je však potrebné počítať s tým, že ide často o osvieženie s alkoholom.

Čo je to porovnávací článok?

Naše porovnávacie články vychádzajú z porovnávania potravín na základe informácií z etikiet a obalov. Uverejňujeme ich zadarmo pre všetkých spotrebiteľov, aby sme ukázali, čo všetko sa dá pri čítaní etikiet zistiť. Odporúčame všetkým spotrebiteľom etikety čítať, pretože predstavujú základné vodidlo, pomocou ktorého sa môžeme rozhodovať pri výbere výrobkov.

Mohli by sme o nich rovno písať ako o radleroch − pivo s limonádou, najčastejšie v pomere jedna k jednej, je pod týmto názvom asi najznámejšie. Označenie radler je však už 15 rokov predmetom boja spoločnosti Heineken o ochrannú známku. Dlhoročný spor medzi Heinekenom a Úradom priemyselného vlastníctva zatiaľ nedokázal definitívne ukončiť ani súd. Aktuálne tak môžu slovo radler používať len výrobky Heinekenu. Ostatní výrobcovia musia mená pre svoje produkty hľadať inde. Problém je, že slovo radler pravdepodobne najvýstižnejšie vyjadruje typ nápoja − na rozdiel od vyhláškového a pomerne dlhého „miešaný nápoj na báze piva“.

Hoci to tak mnohokrát nemusí podľa obalu vyzerať, miešané nápoje z piva bývajú často alkoholické. Obsah alkoholu sa odvíja od toho, aké pivo bolo na výrobu „radlera“ použité. Naraziť však môžete aj na nealkoholické verzie. O tom, s akou dávkou alkoholu v objemových percentách môžete počítať, sa dočítate priamo na plechovke alebo fľaši. Pripomíname, že alkohol nemožno v rámci zdravého životného štýlu na konzumáciu odporúčať, práve tak ako limonády.

Očakávať môžete takmer čokoľvek

U nás ide o relatívnu novinku. V krajine pivárov, kde za posledné roky osciluje ročná spotreba piva medzi 140 a 150 litrami na hlavu, pravdepodobne nemala pozametanú cestu na trh. Pivo nariedené limonádou, väčšinou s minimom ovocnej zložky alebo úplne bez nej, celkom iste nebolo nič, po čom by skúsený pivár hneď siahol. Napriek tomu sme ich v obchodoch našli relatívne dosť.

Vyberali sme pivný nápoj s citrónovou, prípadne inou citrusovou limonádou, a sledovali, aký obsah alkoholu deklarujú na svojich obaloch. Nie je bez zaujímavosti, že pivo s limonádou môže byť úplne nealkoholické alebo môže obsahovať až 4 % alkoholu. Pri väčšine z nich sa však alkohol pohybuje okolo dvoch percent. Na prvý pohľad sú si veľmi podobné a vyzerajú až nevinne nealkoholicky − možno kvôli častému vyobrazovaniu ovocia na obaloch. Preto sa oplatí mieru alkoholu na obale vždy prekontrolovať, zvlášť ak sa chystáte následne sadnúť za volant a hľadáte nealkoholickú pivnú alternatívu.

Posvieťte si aj na ostatné zložky

Väčšina nápojov v našom porovnaní obsahuje svetlé výčapné pivo, čo je podľa legislatívy pivo, ktoré bolo vyrobené zo svetlých sladov s extraktom pôvodnej mladiny od 7 do 10 %. V jednom prípade sme narazili na ležiak (Litovel Černý citrón), pod značkou Birell nájdete miešané nápoje s nealkoholickým pivom, ktoré v našej tabuľke zastupuje Nealkoholické osvěžení Polotmavý citrón.

Ak budete chcieť vyberať aj podľa ďalších parametrov, vedzte, že napríklad bez glukózovo-fruktózového sirupu a zároveň bez sladidiel sa v našom prehľade zaobišiel jediný výrobok − Stephans Bräu Radler z Kauflandu. Najviac ovocnej šťavy uvádza nealkoholický Birell. Naopak, Litovel Černý citrón a Zubr Yuzu & Limeta sa vo svojej limonáde spoľahli iba na ovocnú arómu, ovocie v ňom nenájdete.

Míchané nápoje z piva

  • Litovel Černý citron

    cena 20 Kč

    objem 500 ml

    cena z 1 l 40 Kč

    ovocná šťáva 0

    použité pivo ležák

    typ filtrované

    náhradní sladidla ne

    glukózo-fruktózový sirup ano

    alkohol deklarovaný 4 %

    výrobce/prodejce Pivovar Litovel a.s., Litovel

    země původu Česká republika

    datum minimální trvanlivosti 17/03/2018

  • Kaufland Stephans Bräu Radler

    cena 10,90 Kč

    objem 500 ml

    cena z 1 l 21,80 Kč

    ovocná šťáva 2 %

    použité pivo výčepní

    typ nefiltrované

    náhradní sladidla ne

    glukózo-fruktózový sirup ne

    alkohol deklarovaný 2,5 %

    výrobce/prodejce Kaufland Česká republika v.o.s., Praha

    země původu Německo

    datum minimální trvanlivosti 04/2018

  • Tesco Fazzy with Lemon Juice

    cena 14,90 Kč

    objem 500 ml

    cena z 1 l 29,80 Kč

    ovocná šťáva 3 %

    použité pivo světlé výčepní

    typ filtrované

    náhradní sladidla ano

    glukózo-fruktózový sirup ne

    alkohol deklarovaný 2 %

    výrobce/prodejce Tesco Stores ČR a.s., Praha

    země původu Polsko

    datum minimální trvanlivosti 21/04/2018

  • Staropramen Lemon Cool

    cena 19,90 Kč

    objem 500 ml

    cena z 1 l 39,80 Kč

    ovocná šťáva 2 %

    použité pivo světlé výčepní

    typ filtrované

    náhradní sladidla ano

    glukózo-fruktózový sirup ano

    alkohol deklarovaný 2 %

    výrobce/prodejce Pivovary Staropramen s.r.o., Praha

    země původu Česká republika

    datum minimální trvanlivosti 05/12/2017

  • Zubr Yuzu & Limeta

    cena 15,90 Kč

    objem 500 ml

    cena z 1 l 31,80 Kč

    ovocná šťáva 0

    použité pivo světlé výčepní

    typ filtrované

    náhradní sladidla ne

    glukózo-fruktózový sirup ano

    alkohol deklarovaný 2 %

    výrobce/prodejce Pivovar Zubr, Přerov

    země původu Česká republika

    datum minimální trvanlivosti 24/03/2018

  • Gambrinus Řízný citrón

    cena 18,90 Kč

    objem 500 ml

    cena z 1 l 37,80 Kč

    ovocná šťáva 2 %

    použité pivo světlé výčepní

    typ filtrované

    náhradní sladidla ne

    glukózo-fruktózový sirup ano

    alkohol deklarovaný 2 %

    výrobce/prodejce Plzeňský Prazdroj a.s., Plzeň

    země původu Česká republika

    datum minimální trvanlivosti 08/01/2018

  • Zlatopramen Radler Original Pivo + citron

    cena 14,90 Kč

    objem 400 ml

    cena z 1 l 37,30 Kč

    ovocná šťáva 2 %

    použité pivo světlé výčepní

    typ filtrované

    náhradní sladidla ne

    glukózo-fruktózový sirup ano

    alkohol deklarovaný 1,9 %

    výrobce/prodejce Heineken Česká republika a.s., Krušovice

    země původu Česká republika

    datum minimální trvanlivosti 05/2018

  • Birell Nealkoholické osvěžení Polotmavý citron

    cena 19,90 Kč

    objem 500 ml

    cena z 1 l 39,80 Kč

    ovocná šťáva 4,3 %

    použité pivo nealkoholické polotmavé

    typ filtrované

    náhradní sladidla ne

    glukózo-fruktózový sirup ano

    alkohol deklarovaný 0,3 %

    výrobce/prodejce Pivovary Topvar a.s., Slovensko

    země původu Slovensko

    datum minimální trvanlivosti 28/2/2018

České otáľanie

Pivo s limonádou začala u nás predávať ako radler spoločnosť Heineken zhruba sto rokov po tom, ako sa objavilo v Nemecku. Vyrábala ho (a dodnes vyrába) v pivovare Krušovice. Stanovená receptúra tohto typu nápoja však neexistuje, a tak miešaný pivný drink, ktorý nemá meno, vyrába každý pivovar po svojom.

Vo vyhláške sa možno dočítať o klasifikácii, ktorá radler zahŕňa − tou je už spomínaný „miešaný nápoj z piva vyrobený zmiešaním piva s nealkoholickým nápojom alebo nápojovým koncentrátom na prípravu nealkoholických nápojov a sýtenej vody“. Takýto opis však príliš nenapĺňa predstavy o jednoznačnom a výstižnom označení výrobku. Legislatíva týmto nápojom ukladá, že musia mať označenú skupinu použitého piva, teda či vnútri môžeme očakávať napríklad ležiak, výčapné, alebo nealkoholické pivo, ktoré musí spĺňať fyzikálno-chemické parametre svojej skupiny.

Tmavý netmavý ležiak

Z legislatívneho pohľadu stojí za zmienku jeden výrobok v našom porovnaní − Litovel Černý citrón, na ktorom môžeme neukotvenosť výroby, označovania aj receptúry ilustrovať. Pozostáva z limonády a ležiaka zafarbeného praženým škrobom nachádzajúcim sa v jačmennom slade, ktorý výslednému nápoju dodáva tmavú farbu. V spomínanej vyhláške pritom stojí, že tmavé a polotmavé pivá nie je možné vyrábať dofarbovaním pív svetlých. Výrobca síce vo výpočte ingrediencií nič o čiernom pive nehovorí, tmavá farba nápoja a farbiaca zložka v zložení spolu s označením „čierny“ v názve pritom tmavé pivo evokuje.

Iný kraj, iný názov

Západne od nás má pivo s limonádou oveľa dlhšiu históriu. Ani tam sa obľúbený nápoj nevolá všade rovnako. Na Britských ostrovoch by ste si museli objednať shandy alebo shandygaff, aby ste dostali pivo „zmiešané“ najčastejšie so zázvorovou limonádou alebo džúsom. V Španielsku si na pivné osvieženie s citrónovou limonádou žiadajte drink s názvom clara, vo Švajčiarsku, Belgicku a Francúzsku hľadajte panaché alebo panaschee.

Len v samotnom Nemecku existuje mnoho variantov pivných mixov aj ich názvov, podľa toho, aké pivo alebo aká limonáda je v nich použitá, prípadne v ktorej časti Nemecka sa práve nachádzate. Stretnúť sa môžete s názvom Radler, Alster alebo Alsterwasser, Panasch, Gespritztes, Russ (s pšeničným pivom), prípadne Potsdamer (s malinovkou) či Pots, naraziť môžete na Wurstwasser (s pomarančovou limonádou) či Radler sauer (pivo s minerálkou).

Podľa jednej z teórií majú na vzniku radlera zásluhu najskôr Angličania. V Anglicku pili Shandy s gustom údajne už v 18. storočí a predstavili ho aj vo svojich kolóniách. Predpokladá sa, že Shandy vzniklo v čase, keď pitie vody nebolo celkom bez rizika a častú konzumáciu piva sprevádzala opitosť.

V Nemecku, kde je pivo s limonádou dnes veľmi populárne, objavili jeho kúzlo až na začiatku 20. storočia. Z Hamburgu, Mníchova a Berlína, kde sa Alsterwasser, respektíve Radler a Potsdamer, v priebehu minulého storočia pevne zabývali, ich potom cyklisti s rozmachom turizmu a požiadavky na obmedzenie alkoholu v cestnej premávke rozviezli po zvyšku krajiny.


Diskusia

Prihlásiť