Nárazové skúšky Škoda KODIAQ 2017

Publikované v časopise 6/2017

Program Euro NCAP tento rok oslavuje dvadsať rokov od svojho založenia. Za tento čas otestoval bezpečnosť stoviek automobilov a pomohol zachrániť život desiatkam tisíc ľudí. Pred niekoľkými dňami jeho prísnymi nárazovými skúškami prešiel aj český hit Škoda KodiaQ. Historicky prvé SUV mladoboleslavskej automobilky nesklamalo a získalo maximálny počet hviezd. Mimo KodiaQ prinášame výsledky ďalších devätnástich modelov otestovaných v poslednom polroku.

Dobrá rada

Pri výbere nového vozidla odporúčame voliť ten, ktorý je vybavený systémom aktívnej bezpečnosti, ktorá vie nárazu úplne predísť alebo aspoň výrazne znížiť nárazovú rýchlosť. Celkovo najbezpečnejším vozidlom je Volvo S90 (*****, 88 %). Rovnako bezpečne sa podľa odborníkov z Euro NCAP môžete cítiť aj v kombi verzii V90. Bez obáv sa môžete vydať na cesty aj vo väčšine testovaných SUV. Medzi lacnejšími vozidlami nižšej strednej triedy príjemne prekvapil Hyundai Ioniq
(*****, 83 %). Z malých vozidiel sa výborným hodnotením môže pochváliť Nissan Micra vo verzii s balíčkom aktívnej bezpečnosti
(*****, 82 %). Zato v prípade športového auta Ford Mustang buďte ostražití. Ide o jediné auto, ktoré získalo iba dve hviezdy.

Keď Euro NCAP vo februári 1997 rozbil svojich prvých pár desiatok osobných automobilov a zverejnil výsledky prelomových nezávislých testov, reakcie boli doslova búrlivé. Odhalil dovtedy neznáme závažné bezpečnostné nedostatky niekoľkých bestsellerov. Pri Fiate Punto došlo k povoleniu stĺpika predných dverí, v Nissane Micra pasažierom hrozilo vážne poranenia brucha, v aute Opel Corsa to odniesli nohy a členky cestujúcich, Renault Clio mal problémy s ochranou hrudníka. Doslova katastrofálne dopadli výsledky Roveru 100. Nárazový test bol posledným klincom do rakvy zastaraného modelu a predznamenal postupný zánik značky Rover.

Veľa spotrebiteľov bolo alarmujúcimi prehreškami známych značiek doslova šokovaných. Program Euro NCAP v niekoľkých prípadoch úplne vyvrátil tvrdenie automobiliek, ktorých marketing vozidlá predstavoval takmer ako nezničiteľné tanky. Preto nie div, že sa Euro NCAP stal – aspoň vo svojich začiatkoch – tŕňom v oku niektorých výrobcov.

Bolestivý pôrod

Snahy o vytvorenie testovacieho programu, ktorý by mal za cieľ overovať bezpečnosť vozidiel, motivovať a spolupracovať s výrobcami na ich vylepšení, bolo v Európe možné zaznamenať už v 70. rokoch. Európska komisia pre bezpečnosť vozidiel (EEVC) mala v roku 1994 pripravený náčrt skúšok, ktoré svojou prísnosťou výrazne prekonávali homologačné testy. Snaha EEVC sa stretla s výrazným odporom automobiliek. Ešte v tom istom roku prišlo britské ministerstvo dopravy s nápadom vytvoriť NCAP, program na hodnotenie nových vozidiel. Návrhom Britov sa zaoberala Európska komisia. V roku 1996 sa k programu pridala Švédska národná cestná administratíva, Medzinárodná automobilová federácia a tiež medzinárodná inštitúcia združujúca spotrebiteľské organizácie International Consumer Research & Testing, ku ktorej hrdým členom sa radí aj dTest. Program Euro NCAP bol na svete.

Ako už sme spomínali vyššie, Euro NCAP sa spočiatku pri niektorých automobilkách nestretával s kladným prijatím. Obrovský nárast záujmu o bezpečnosť automobilov zo strany médií a predovšetkým spotrebiteľov, ktorý Euro NCAP pomohol vyvolať, však priniesol obrat. Vozidlá, ktoré v teste získali najvyššie hodnotenie, sa predávali výrazne lepšie ako prepadávajúce. Automobilky pochopili marketingový prínos dobrých výsledkov a z predchádzajúcich oponentov sa stali spolupracovníci v rámci snahy zvýšiť bezpečnosť na európskych cestách. Zisk najvyššieho počtu piatich hviezd je prestížna záležitosť.

Motivovať koncerny na výrobu bezpečnejších a lepšie vybavených vozidiel je hlavným cieľom programu Euro NCAP. Konštruktéri tiež na základe výsledkov nárazových skúšok môžu spoznať na prvý pohľad neviditeľné bezpečnostné nedostatky a podniknúť kroky na ich odstránenie. Výsledky týchto snáh sú veľmi povzbudivé. Európska rada bezpečnosti dopravy odhaduje, že od roku 1997 bolo vďaka testom Euro NCAP zachránených 78 000 ľudských životov. Pracovníci z Euro NCAP si uvedomujú, že iba zmierňovať následky zrážok nestačí. Auto by v ideálnom prípade malo zrážke vedieť samo predísť, a tým minimalizovať nielen riziko zranenia pasažierov, ale aj materiálne škody na vozidle. Veľa moderných automobilov je vybavených systémami aktívnej bezpečnosti. Euro NCAP vlani upravil testovací program tak, aby podpichol automobilky k častejšiemu zaraďovaniu aktívnej bezpečnosti do základnej výbavy.

  • Škoda Kodiaq při zkoušce čelního nárazu.

  • Kodiaq po ofsetovém nárazu.

  • Kodiaq po bočním nárazu.

KodiaQ – slušný, aj keď nie dokonalý

Zamerajme sa na vozidlo, ktoré českých motoristov z otestovaných vozidiel zaujíma asi najviac. Detailné hodnotenia ostatných modelov, ktoré nájdete v tabuľke, sú voľne k dispozícii na našom webe. Model KodiaQ, ktorý Škoda vyrába vo svojom závode v Kvasinách, prešiel rovnako ako všetky ostatné vozidlá celým radom veľmi prísnych skúšok, ktorých krátky opis uvádzame v sekcii Ako testujeme.

Skúška ochrany dospelých cestujúcich dopadla najlepšie. V skúške predného nárazu častí aj celej šírky vozidla boli vodič aj pasažieri vo väčšine prípadov chránení dobre alebo prijateľne. Výnimkou bola iba oblasť hrudníka u vodiča pri náraze častí vozidla a hrudník pasažiera na zadnom sedadle pri náraze celou šírkou. V oboch prípadoch bola udelená priemerná známka. Testami bočného nárazu prešiel KodiaQ na jednotku. Zvládol aj náraz do stĺpa, ktorý dokáže preveriť pevnosť bočnej konštrukcie. Dobré výsledky boli namerané na krku figuríny pri náraze zozadu.

Nárazové skúšky s detskými figurínami odhalili nevyhovujúcu ochranu krku desaťročného dieťaťa pri čelnom náraze. Ostatné partie väčších aj menších detí sú pri čelnom aj bočnom náraze chránené dobre alebo prijateľne. Plusové body boli udelené za možnosť vypnúť airbag spolujazdca na prednom sedadle a umiestniť tam detskú autosedačku proti smeru jazdy – podmienkou bolo, že informácie o stave airbagu museli byť jasne zreteľné a zrozumiteľné.

A čo sa stane s chodcom v prípade čelnej zrážky so Škodou KodiaQ? Náraz hlavy do kapoty dopadol na väčšine jej povrchu dobre alebo prijateľne, nevyhovujúce hodnoty boli namerané tak, ako pri väčšine automobilov, okolo stĺpikov predného skla. Nárazník vozidla získal maximum bodov, zato náraz do panvovej oblasti nedopadol najlepšie. KodiaQ je vybavený systémom autonómneho krízového brzdenia, ktorý dokáže detegovať chodcov. V teste sa mu darilo prijateľne.

Zato v teste aktívnej bezpečnosti obstálo autonómne krízové brzdenie veľmi obstojne. Prakticky vo všetkých testovaných scenároch sa mu podarilo kolízii úplne zabrániť. Súčasťou štandardnej výbavy je tiež vodičom nastaviteľný obmedzovač rýchlosti a ďalej signalizácia nezapnutých bezpečnostných pásov pre prvý aj druhý rad sedadiel. Zamrzí len, že systém pre udržanie vozidla v jazdnom pruhu je pri Škode KodiaQ dostupný len v príplatkovej výbave. 

Bodovanie nárazových skúšok

Hodnotenie nárazových skúšok sa od klasických testov líši. Euro NCAP používa bodový systém. Za ochranu dospelých je možné získať maximálne 38 bodov, ochrana detí môže byť ohodnotená najviac 49 bodmi. Za ochranu chodcov vychádza najviac 42 bodov a najlepší možný výsledok za aktívnu bezpečnosť sa rovná 12 bodom. Percentuálne hodnotenie jednotlivých sekcií zodpovedá pomeru získaných bodov voči dosiahnuteľnému maximu.

Crashtesty

Prihlásiť