Ako testujeme autosedačky

Ochrana dieťaťa

Bezpečnosť detských pasažierov testujeme pomocou dynamických testov (nárazových skúšok). Modelové situácie staviame na základe skúseností s nárazovými testami automobilov (program Euro NCAP) a reálnych štatistík nehodovosti. Testy prebiehajú v súlade so smernicami R4 a R129. V porovnaní s homologačnými testami sú však naše skúšky prísnejšie a realistickejšie.

Každá figurína má rad senzorov, ktoré pri náraze zaznamenávajú sily pôsobiace na hlavu a posun hlavy, ďalej zaťaženie krku, hrudníka a brucha a pri bočnom náraze tiež sily pôsobiace na panvovú oblasť.

Väčšina sedačiek ponúka viac variantov inštalácie a prevozu dieťaťa, skúšame tak napríklad pozíciu v smere jazdy aj proti smeru, rôzne nastavenia chrbtových opierok a rozdielne spôsoby pripevnenia sedačky (isofix či bezpečnostný pás vozidla). Pri rastúcich (viacrozsahových) autosedačkách používame figuríny podľa jednotlivých hmotnostných skupín, pre ktoré sú sedačky určené. Prísnosť testu zvyšujeme tým, že pre konečnú známku je rozhodujúci najhorší dosiahnutý výsledok.

Skúška čelného nárazu prebieha v rýchlosti 74 km/h so špeciálne upravenou karosériou vozidla (VW Golf VII). Pri umiestnení sedačky v smere jazdy používame vždy najmenšiu a najväčšiu figurínu vhodnú na prepravu v danej konfigurácii sedačky, v prípade sedačky umiestnenej proti smeru jazdy používame najväčšiu figurínu.

Skúška bočného nárazu prebieha pri rýchlosti 27 km/h, keď je sedačka umiestnená na lavici, ktorá vráža do prekážky simulujúcej dvere automobilu. Poloha lavice a dverí je nastavená tak, aby zvierali 80-stupňový uhol, ktorý lepšie simuluje smer nárazu pri nehode, keď sú väčšinou obe autá v pohybe.

Experti hodnotia tiež stabilitu sedačky na sedadle vozidla a vedenie pása na upevnenie sedačky pri praktických skúškach inštalácie v troch rôznych vozidlách (Opel Adam, Ford C‑Max, VW Golf VII).

Ovládanie

Návod na používanie: traja odborníci a traja laici posudzujú návody z hľadiska úplnosti ich obsahu a tiež zrozumiteľnosti inštrukcií. Pri výrobkoch sa okrem iného zameriavajú na povinné varovné nápisy a na ich viditeľné umiestnenie.

Riziko chybnej inštalácie: chybne upevnený zádržný systém znižuje ochranu dieťaťa v prípade nehody, teda zvyšuje nebezpečenstvo úrazu. Z toho dôvodu hodnotíme jednoduchosť inštalácie a počet krokov potrebných na jej vykonanie.

Ľahkosť pútania dieťaťa a prispôsobenie sedačky jeho vzrastu testujeme so skutočnými deťmi, nielen s figurínami, ktoré simulujú priemernú postavu dieťaťa v danom veku.

V rámci hodnotenia údržby a čistenia odborníci posudzujú zrozumiteľnosť symbolov (vrátane informácií o materiálovom zložení), snímanie poťahu, samotnú údržbu, pevnosť švov a opätovné navlečenie poťahu na konštrukciu sedačky.

Ergonómia

Hodnotenie ergonómie sedačky spočíva v posúdení komfortu, ktorý poskytuje: pohodlnosť posedu, vhodnosť uhlov opierok, dostatok vnútorného priestoru pre nohy, ruky a ramená (chrbát), oporu nôh, odvetrávanie, čalúnenie a výhľad dieťaťa zo sedačky. Tiež sledujeme, koľko priestoru v aute sedačka zaberá.

Nežiaduce látky

Časti autosedačiek, pri ktorých je možné očakávať kontakt s dieťaťom, sú testované na prítomnosť toxických chemických látok: polycyklických aromatických uhľovodíkov (PAH), ftalátov, spomaľovačov horenia, fenolov, organociničitých zlúčenín, ťažkých kovov a formaldehydu. Limity obsahu konkrétnych látok (niektorých ftalátov, spomaľovačov horenia, organociničitých zlúčenín alebo fenolov) vychádzajú napríklad zo štandardu Öko‑Tex č. 100. Limity pre formaldehyd zodpovedajú smernici ISO 14184‑1. Polycyklické aromatické uhľovodíky hodnotíme podľa dokumentu AfPS GS 2014: 01 PAK.

Prihlásiť