ESC: Sedem tipov na dovolenku bez problémov

Obsah aprílového dTestu

Aktuální číslo časopisu dTest 4/2024 Obsah aprílového dTestu

Sdílejte

Publikované v časopise 8/2016

Na dovolenke radi oddychujeme, nepremýšľame nad problémami, snažíme sa nabrať sily. Pritom ale ani na dovolenke nemáme istotu, že sa nám ako spotrebiteľom vyhnú najrôznejšie problémy. Máme pre vás sedem tipov, na čo máte myslieť pred cestami za hranice všedných dní, ale aj počas nich.  

1. Ubytovanie cez CK

Pricestujete do hotela alebo penziónu a nemáte izbu, akú ste si v cestovnej kancelárii objednali a zaplatili? Je menšia alebo s iným než avizovaným výhľadom? Žiadajte ihneď na mieste od delegáta správny typ izby, prípadne ubytovanie v inom hoteli s porovnateľnými podmienkami. Prípadné ďalšie nedostatky v izbách si vyfoťte kvôli následnej reklamácii.

2. Zájazd

Pri objednávaní zájazdu si môžete poistiť jeho storno. Starostlivo si vopred prečítajte poistné podmienky, aby ste vedeli, pred čím vás poistenie neochráni.

3. Prenájom auta v autopožičovní

Auto si pri preberaní dobre prezrite a prípadné poškodenia si odfoťte. To isté urobte pri vrátení auta. Najlepšie bude, keď ho vrátite osobne a žiadajte písomné potvrdenie (protokol) o odovzdaní auta v súlade so zmluvou a bez poškodenia. Budete mať dôkazy o tom, že ste auto nezničili, aj keby autopožičovňa tvrdila opak.

4. Letecká doprava – meškanie a zrušenie letu

Pokiaľ je váš let zrušený alebo významne mešká, máte právo na bezplatnú starostlivosť zo strany dopravcu v podobe občerstvenia, prípadne ubytovania počas nevyhnutnej doby. Máte aj právo na náhradu škody vo výške 250 – 600 euro v závislosti od dĺžky letu ak bolo zrušenie alebo meškanie spôsobené dopravcom.

5. Letecká doprava – batožina

Pokiaľ sa vaša batožina poškodí, mešká alebo sa stratí, môžete žiadať náhradu skutočne vzniknutej škody až do výšky zhruba 1300 €. Predložte dopravcovi správu PIR, ktorú vyplníte na príslušnom mieste na letisku a obratom ho písomne kontaktujte aj s kópiou účteniek od vecí, ktoré sa stratili alebo ktoré ste si kúpili v mieste pobytu namiesto tých stratených.

6. Vlak, autobus, trajekt

Pamätajte na svoje práva aj pri výraznom meškaní alebo zrušení spoja v železničnej, autobusovej a vodnej doprave. Za určitých okolností môžete žiadať občerstvenie, v prípade potreby ubytovanie alebo zľavu z ceny dopravy, odstúpenie od zmluvy a vrátenie peňazí.

7. Zdravie a pomoc

Pokiaľ ste zo zákona poistení, máte právo na rýchlu zdravotnícku pomoc v súlade s právnymi predpismi štátu, v ktorom ste boli ošetrení. Je vhodné sa pripoistiť. V mnohých krajinách pravdepodobne budete musieť zaplatiť náklady za ošetrenie vopred. Uschovajte si faktúry a účtenky. Zapamätajte si celoeurópske telefónne číslo 112, ktoré platí pre políciu, požiarnikov a záchrannú službu.

Spotrebiteľské práva cestovania v EU si môžete stiahnuť do mobilného zariadenia – ide o mobilnú aplikáciu „ECC-Net: Travel“. Nájdete v nej aj frázy v 25 európskych jazykoch pre konkrétne situácie, v ktorých sa môžete ocitnúť, aj kontakty na ambasády ČR.

Európske spotrebiteľské centrum (ESC) poskytuje spotrebiteľom informácie o ich právach na jednotnom európskom trhu. Právnici ESC bezplatne pomáhajú spotrebiteľom riešiť ich problémy s obchodníkmi z iných krajín EÚ, z Islandu či Nórska.

Kontakty na ESC SK:
adresa: Mierová 19, 82715 Bratislava 212
e-mail: info@esc-sr.sk
telefón: +421 24854 2019
h
ttp://www.esc-sr.sk


Prihlásiť