Európska komisia chce spotrebiteľom a spoločnostiam umožniť jednoduchší a istejší online nákup, ale aj predaj tovaru a služieb v celej Únii. Pravidlá navrhnuté koncom mája síce nezačnú platiť ihneď. Musia ich ešte prerokovať na pôde Európskeho parlamentu a Rady EÚ. Zameriavajú sa napríklad na jeden z problémov, ktorému spotrebitelia v Európe čelia doslova denne. Mnohí podnikatelia im nechcú zasielať tovar či poskytovať službu, ak sú z inej krajiny EÚ ako podnikateľ sám.
Doteraz sa spotrebitelia rôznymi spôsobmi snažili týmto obmedzeniam vyhnúť. Zapájajú sa do objednávok svojich kamarátov v krajine obchodníka a nechávajú si balíčky zasielať na ich adresy. Ale ani to nemusí pomôcť. Jedno martýrium s geoblockingom si prežil český spotrebiteľ, ktorý si chcel objednať topánky z nemeckého e-shopu. Jeho prevádzkovateľ avizoval, že doručuje iba na adresy v Nemecku. Ako sa ale ukázalo, nebola to celkom pravda.
Kvôli obchodným podmienkam e-shopu skúsil Čech postupne tri spôsoby doručenia obuvi:
- nechal si poslať obuv kamarátke v Nemecku, ktorá ju objednala z Nemecka a zaplatila spotrebiteľovou českou kartou - transakcia sa síce uskutočnila, ale druhý deň bola zrušená;
- objednal si obuv z českého počítača so zaslaním na adresu inej kamarátky v Mníchove - transakcia sa síce uskutočnila, ale druhý deň bola zrušená;
- objednal topánky z českého počítača na adresu nemeckej spoločnosti, ktorá sa zameriava na zasielanie do Českej republiky - transakcia sa síce uskutočnila, ale druhý deň bola zrušená;
Predajca informoval spotrebiteľa, že objednávka bola zrušená z „bezpečnostných dôvodov“, pretože tovar nebol objednaný z počítača v Nemecku, teda z nemeckej IP adresy.
Komisii ide o to, že ak vstúpi spotrebiteľ v inej krajine EÚ do kamenného obchodu, tiež po ňom jeho majiteľ nepožaduje preukaz totožnosti, na základe ktorého by schválil nákup či upravil cenu a nákupné podmienky. V internetovom svete sú ale spotrebitelia presmerovaní na internetovú stránku určitej krajiny, alebo sú požadované platby debetnou alebo kreditnou kartou z určitej krajiny. Takáto diskriminácia nemá v rámci jednotného trhu so zamýšľaným voľným pohybom tovaru a služieb svoje miesto.
Nová legislatíva by mala v nadväznosti na platnú smernicu o službách vyjasniť, kedy nesmie dochádzať k geoblockingu či inej forme diskriminácie. Ide o situácie, keď tovar nie je odoslaný do inej krajiny spotrebiteľa, ktorý si tovar buď vyzdvihne osobne, alebo si ho nechá poslať na adresu v krajine obchodníka tak isto ako jeho tamojší zákazníci. Ide tiež o dostupnosť elektronických služieb, ako sú klaudové služby, hosting webových stránok a pod. Podnikatelia sa ale nemusia obávať. Povinnosť doručovať v celej EÚ nemá byť zavedená.
Európske spotrebiteľské centrum (ESC) poskytuje spotrebiteľom informácie o ich právach na jednotnom európskom trhu. Právnici ESC bezplatne pomáhajú spotrebiteľom riešiť ich problémy s obchodníkmi z iných krajín EÚ, Islandu či Nórska.
Kontakty na ESC SR:
Mierová 19, 827 15 Bratislava 212
e-mail: info@esc-sr.sk
telefón:+421 24854 2019
http://www.esc-sr.sk